Jump to content

Båtførerbeviset innføres i 2009/kan beslaglegges

AlfArie

Recommended Posts

Lurer på om D5L/D5LA kan beslaglegges også?

Skulle mene det. Utstedelse via Poseidon som har løyve fra øvrigheta til å drive kurs og eksamen. Øvrigheta som utsteder lappen etter mottatt eksamenspapirer o.l. fra Poseidon. Øvrigheta kan også da inndra lappen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Bitteliten, er det ikke like greit å ha dobbeltsystem ombord? Ett Båtførerbevis på bankkortformat som vises for noen myndighetspersoner og ett D5LA sertifikat som fremvises for de utvalgte. Jeg har fremdeles et gammelt båtførerbevis fra gamle dager som ligger trygt ombord. Om det skulle bli aktuelt, så "ryker" dette først.

Mucho gracias Roald :yesnod: Jeg fornyet mitt båtførerbevis for et par år siden. D5L sertifikatet ble sendt inn til øvrigheten i dag

Bitteliten, er det ikke like greit å ha dobbeltsystem ombord? Ett Båtførerbevis på bankkortformat som vises for noen myndighetspersoner og ett D5LA sertifikat som fremvises for de utvalgte. Jeg har fremdeles et gammelt båtførerbevis fra gamle dager som ligger trygt ombord. Om det skulle bli aktuelt, så "ryker" dette først.

Vil ikke dette medføre til en sur en når registrene sjekkes av onkel. At noen kan ha fått inntrykk av at de er d...e møter nok seg selv i døren. Vi har jo et eksempel som ligger noen måneder/år tilbake med en hvis Molding.

Som ellers er en kjekk kar.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Om det skulle bli aktuelt, så "ryker" dette først.

Det gamle lånebeviset på biblioteket ryker først. Kunne ikke låne "Veien til båtførerbeviset" der.........Det er vel eneste forutsetningen som kommer til å bli stilt; Lese ei bok og besvare noen spørsmål. Kan sågar gå rett på spørsmålene. Trenger ikke noen gang sett sjøen, langt mindre en båt.....artig....?

Ja det blir useriøst............men hva er useriøst?

Jada Lotus. Dieselavgiften verget vi oss mot og takk for det. Men likevel har dieselen blitt nesten like dyr som avgift diesel. Politikerne har bare gått en omvei.

Når det gjelder dette obligatoriske så imøteser jeg dette. Jeg har lenge vært motstander av å pålegge oss unødvendige regler og lignende. Grunnen til at jeg har snudd er den elendigheten en møter på sjøen og ikke bare langs Sør/Østlandet. Hele kystflåten ser jo ut til å rote det til. Daglig er det episoder som ikke burde være der. En annen grunn er hva EU kommer til å innføre og da trenger vi noe som er bedre enn båtførerbevis som etter min mening ikke beviser noe annet enn at en har en liten del teori innabords. Praksis er jo som kjent fraværende. Om vi skulle forsøke å stanse denne utviklingen med å innføre Obligatorisk sertifikat så tror jeg at vi har en tapt sak og ser heller ikke lenger noen hensikt i å ikke innføre dette. Når tid det dukker opp vet jeg ikke. Knapt politikerne kan svare på dette i dag.

Vi kan nok påvirke utformingen til en viss grad.

Hele kystflåten ser jo ut til å rote det til. Daglig er det episoder som ikke burde være der.

Jøss. Da er det vel bare utrolig flaks som gjør at skadeprosenten er så i særklasse lav.

En annen grunn er hva EU kommer til å innføre og da trenger vi noe som er bedre enn båtførerbevis som etter min mening ikke beviser noe annet enn at en har en liten del teori innabords.

Så hvis EU innfører et eller annet skal 400.000 fritidsbåtførere pålegges tilsvarende selv om bare et lite mindretall av fritidsflåten besøker en EU-havn? Er det ikke da mye greiere at de som skal besøke land som har visse krav, sørger for at de oppfyller disse kravene?

Hvis Bilførere på Rodos trenger noe spesielt i føreropplæringa, er det jo liten vits i at et par millioner nordmenn skal få dette obligatorisk pålagt, sånn i tilfelle de har tenkt seg til Rodos?

Jøss. Da er det vel bare utrolig flaks som gjør at skadeprosenten er så i særklasse lav.

Jeg er velkjent med din oppfatning over dette med skadeprosent. Kan bare tillegge følgende: Hva med alle nestenulykkene som ikke blir registrert og de er det nok mange av.

Så hvis EU innfører et eller annet skal 400.000 fritidsbåtførere pålegges.....

Ja takk begge deler. Siden det er så få som forlater sine hjemmehavner for noe lengre strekk så kunne vel dette alternativet være aktuelt for alle som ferdes på sjøen. Og det ville ikke medføre noe særlig ekstra kostnader å gjennomføre.

Startgrunnlag som dagens båtførerbevis og deretter økning på klassen til også å gjelde utaskjærs hos naboene. Landet vårt er veldig langt - 54000 km - så la oss gå inn for å dele opp denne kysten i soner hvor hver sone får sin sertifikatklasse etter vanskelighetsgrad, manøvrerbarhet, trafikkgrunnlag, befolkningstetthet, adferd på sjøen, 4 - 12 milssone ut fra kysten. Hver kystkommune har allerede hjemmel til å innføre restriksjoner for sitt område så en kommunal instans kan jo da holde kontrollen intakt med bakgrunn i et felles grunnlag.

Det henvises til, og diskuteres, en rekke lover og regler som gjelder for atferd til sjøs. Er ikke disse lover og regler med tilhørende sanksjonsmuligheter i form av bøter og fengsel (og inndragning?) nok? Man plikter vel idag å både kunne og å følge alt det som man skal dokumentere at man kan ved avleggelse av en båtførerprøve bortsett fra at ved avleggelse av båtførerprøven så kan man ha 20% feil og selv de enkleste vikepliktsregler kan man svare feil på og allikevel bestå prøven så lenge man skjønner alle grunnbegrepene om hvordan jordkloden er inndelt i osteskiver horisontalt og vertikalt? :confused:

Ellers så er det bare å konstatere, nok en gang, at manglende økning på og sågar nedgang i premien på båtforsikring overhodet ikke ser ut til å bety at ting ikke er så ille som det påstås, høyst besynderlig, og etter min mening høyst ulogisk!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvis Bilførere på Rodos trenger noe spesielt i føreropplæringa, er det jo liten vits i at et par millioner nordmenn skal få dette obligatorisk pålagt, sånn i tilfelle de har tenkt seg til Rodos?

Helt feil: Akkurat der er det livsviktig at en får med seg følgende, de har nemlig en livsviktig regel (livsviktig for oss utenforstående); ikke høyrekjøring, ikke venstrekjøring, men førstemann inn i skyggen har forkjørsrett - alltid... Så ja, det er helt på sin plass at dette blir lært obligatorisk pålagt her i Norge, da dødlighetsraten på nordmenn i utlandet vil beviselig gå noe ned.

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Så ja, det er helt på sin plass at dette blir lært obligatorisk pålagt her i Norge, da dødlighetsraten på nordmenn i utlandet vil beviselig gå noe ned.

For å bringe sakligheten ned på et "behagelig" nivå; Visste du at det det dør flere norske menn på reise i Thailand hvert år enn det totale antall omkomne i fritidsbåtulykker i Norge i løpet av året? :yesnod:

Kanskje vi skal heller fokusere på opplæring i seksuell avholdenhet ved utenlandsreiser?

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

For å bringe sakligheten ned på et "behagelig" nivå; Visste du at det det dør flere norske menn på reise i Thailand hvert år enn det totale antall omkomne i fritidsbåtulykker i Norge i løpet av året? :yesnod:

Kanskje vi skal heller fokusere på opplæring i seksuell avholdenhet ved utenlandsreiser?

:flag:

Saklig nivå..? Du kjenner ikke meg! Nå foreslår jeg omgående "Sexsertifikat" full teori og med eehh "oppkjøring"! Den satt, tenker jeg...

Vel for å ta brodden litt av det ovenstående; jeg skjønner ikke helt hvordan denne prosessen har foregått (eller foregår).

Men jeg er ikke helt uvillig til å innse at det på en måte er på sin plass med et "sertifikat", som en kan miste etc.

Hvordan myndighetene skal få håndhevet dette, aner jeg ikke! Her på sørlandet er det alltid en himla sjau med (mangel på) Politibåter, bensin og personell.

Noen vil tjene penger på at dette (og jeg er en av de som må betale, dersom ikke jeg finner vitnemålet fra ungdomsskolen, ingen har liksom spurt etter det på lenge, og selve båtførerprøven er forsvunnet for lenge siden).

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Hvor understimulert det norske folk er på sex er vanskelig å si, men så lenge såpass mange reiser på disse påståtte reisene til Thailand, så er det vel ikke utenkelig at vi trenger opplæring også på dette området.

Det hender såvidt jeg kjenner til, at noen blir fratatt sertifikatet også på dette området i perioder. :lol:

Lotus skriver mye, men dessverre ikke korrekt. Det å kalle andres meninger for sprøyt, og ikke ha bedre rede på det en det han skriver er SPRØYT. Som Krisida Magni skriver, så har vi alt en lov "Lov om fritids- og småbåter". I § 26b står det helt klart at det kun skal en forskrift til for å innføre båtførersertifikat. Det blir som førerkortforskriften er hjemlet i Vegtrafikkloven og her blir båtførersertifikatet hjemlet i Lov om fritids- og småbåter § 26b.

En forskrift trenger ikke mer en to til tre mnd høringsfrist, dersom viljen er tilstede. På vegvesen.no kan en se at høringer til forskrifter er fra to mnd.

En forskrift som omhandler båtsertifikat vil Sjøfartsdirektoratet skrive/utforme og sende til departementet, mere trengs ikke. Hvorledes en forskrift blir til: http://no.wikipedia.org/wiki/Forskrift

Straffebudet er i § 28, lov om fritids- og småbåter eller straffeloven § 339 kan også brukes.

Redigert av AlfArie (see edit history)
Den meningen som velger tyngst er meningen til en mengde irriterte velgere som i klare ordelag gir uttrykk for hva de synes. Du så hvordan det ble med dieselavgiften. Den var faktisk allerede vedtatt og så ble den fjernet før man rakk å innføre den.

Som tilhenger av å unngå for mye sutring og samtidig mene at sutring ikke hjelper, så mener jeg setningen din er litt uheldig formulert. Jeg tror det er en usynlig folkemende som unnlater å uttale seg hver gang de er fornøyd, og derfor kan det se ut som om misnøyen er større enn den faktisk er.

For å bruke et eksempel, så vet jeg svært lite om hva du er fornøyd med, for du har vel aldri fortalt det. (Jeg har i vertfall ikke lagt merke til det).

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Synes det skurrer litt.

Jeg er ikke helt sikker på om Togmannen fra Vestfold har fått med seg hele bakgrunnen.

Han vil ha en kobling mellom Båtregisteret og Båtførerregisteret. Begge er jo privatisert og kommersialisert. Og båtregisteret en frivillig sak.

Kan man ved lov pålegge noen å være kunde ett bestemt sted?

Og hvem skal inndra? Kan det offentlige inndra kompetansebevis fra et privat firma?

Politiet kan ikke inndra sikkerhetskortet mitt hvis jeg gjør noe alldeles tullete. Hvem skal inndra Båtførerbeviset? Husmorlaget?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...