avmønstret5 Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Du har mange gode poeng, men det er litt feil å snakke nedlatende om husmorlaget Mulligan. Ikke glem at de har en svært anerkjent og populær skole blant oss gutta. Husmorskolen. Glem nå ikke at tiden går - husmorskoler var i min ungdom, ca 100 år siden. Hva med brettseilende glamourmodeller, vakkert og miljøvennlig. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 (redigert) Lotus skriver mye, men dessverre ikke korrekt. Det å kalle andres meninger for sprøyt, og ikke ha bedre rede på det en det han skriver er SPRØYT. Som Krisida Magni skriver, så har vi alt en lov "Lov om fritids- og småbåter". I § 26b står det helt klart at det kun skal en forskrift til for å innføre båtførersertifikat. Det blir som førerkortforskriften er hjemlet i Vegtrafikkloven og her blir båtførersertifikatet hjemlet i Lov om fritids- og småbåter § 26b. En forskrift trenger ikke mer en to til tre mnd høringsfrist, dersom viljen er tilstede. På vegvesen.no kan en se at høringer til forskrifter er fra to mnd. En forskrift som omhandler båtsertifikat vil Sjøfartsdirektoratet skrive/utforme og sende til departementet, mere trengs ikke. Hvorledes en forskrift blir til: http://no.wikipedia.org/wiki/Forskrift Straffebudet er i § 28, lov om fritids- og småbåter eller straffeloven § 339 kan også brukes. Det er nok ikke riktig det du skriver. Vi har riktignok en lov om fritids- og småbåter, men forskriftene i denne hjemler ikke innføringen av et sertifikat. Her er hva som står: § 26b. Krav til fører av fritidsbåt Kongen kan gi forskrift om at fører av fritidsbåt må oppfylle krav til minstealder, helsetilstand, opplæring og andre kvalifikasjoner. Forskriften fastsetter bestemmelser om kontroll med at kravene oppfylles og om gebyr. Tilføyd ved lov 16 feb 2007 nr. 9 (i kraft 1 juli 2007 iflg. res. 16 feb 2007 nr. 170). Legg spesielt merke til linja nederst. Tilføyd ved lov. I forkant av tilføyelsen var det en lang høringsfrist. Legg merke til at det står opplæring og andre kvalifikasjoner. Kvalifikasjoner er det utvalget som vurderer dette med obligatorisk båtførerbevis prater om. De har ikke viklet seg inn i diskusjonen rundt beslagbart sertifikat. Sertifikat og kvalifikasjoner er to helt forskjellige ting. Jeg kan ha kvalifikasjoner som gjør meg i stand til å føre Bastøferga, men det hjelper lite om jeg ikke har et sertifikat. Så kan du sammenligne med tidligere høringsfrister for forskrifter i denne loven. Du vil fort oppdage at veldig mange måneder høringsfrist, gitt alle som skal uttale seg, er helt normalt. En forskrift som gjelder innføringen av et obligatorisk sertifikat, vil ikke kunne dekkes av §28, da denne kun hjemler bøter, ikke inndragning av et sertifikat. Et sertifikat som i forkant må innarbeides i forskriftene. Ikke bare det. Det må vedtas opprettet et register. vedtaket er ikke gjort i en håndvending og selve registeropprettelsen er slett ikke gjort i en håndvending. Siden dette er et offentlig register, må det opprettes i offentlig regi. Husk hvor lang tid man brukte på å opprette småbåtregisteret - for så å legge det ned etter kort tid. §339 kan heller ikke brukes, da den er en generell greie som man normalt ikke bruker og heller ikke ønsker å bruke. I tillegg er den foreslått opphevet. Sakset dette fra Justisdepartementet: Forslaget om å oppheve § 339 nr. 2, som er en generell strafftrussel mot brudd på forskrifter som ikke selv inneholder en strafftrussel, er særlig begrunnet med at lovgiverne i større grad bør vurdere at det er nødvendig og hensiktsmessig å true med straff, jf. delutredning VII side 417. For alt vi vet kan § 339 nr. 2 alt være fjernet. Jeg har nok mine ord i behold når jeg kaller det denne politikeren sier for sprøyt. Her er det så mange ting som skal på plass at det denne politikeren sier er en umulighet å gjennomføre på årets resterende 8 måneder. I tillegg ser det ikke engang ut som om han har ryggdekning i eget parti. Sprøyt er etter mitt syn en meget passende beskrivelse. Redigert 15.April.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 I dag kom det en meget tykk konvolutt fra Gjensidige, tid for fornyelse av forsikringene! Prisen på bilene var gått opp, prisen på huset var gått opp, prisen på hytta var gått opp, prisene på hengere var gått opp! Oj, glemte visst prisen på båtene, uendret! Kan det også skyldes at det er blitt så mye farligere på fjorden? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.