Jump to content

Hva slags symaskin til kalesje?

At-le

Recommended Posts

Gammel håndrevet Singer e.l. med "torpedospole" til undertråden.

Syr gjennom det meste, inkl skinnlapper (om det skal være forsterkninger

på kalesje e.l.) Utrolig praktisk; du kan kan jo også ta den med i båten og

sy der ettersom det er snakk om en håndsveiemaskin

Jeg gjorde en test i en sybutikk med sying av 8 lag Markilux. Janome Easyjeans klarte oppgaven best (ikke perfekt), selv om det var en ganske billig maskin - eller kanskje nettopp derfor.

Min gamle Elna fra 70-tallet klarte også oppgaven ganske bra når jeg satte overspenningen på max.

Ved sying i tjukk markiseduk, må man bruke jeansnål nr 100 eller 110. Jeg fikk bra resultat med sytråd fra SeaSea.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Hei,

Tror du skal tenke deg godt om før du anvender en vanlig symaskin til dette. Kalesjestoff er impregnert og du får dette inn i maskinen og da er den ubrukelig til finere syarbeide. Føringen for nåla blir slarkete osv...Det blir som å bruke sirkelsaga på aluminium. Det går om du tar det sakte, men saga er ikke egnet på treverk etterpå. Den blir sløv i bladet og slarkete i lageret.

Har selv, dvs min mor og kone har sydd endel puter til båtene våre og selv putestoffet er tøft for vanlige symaskiner, når du har brettet det noen ganger.

Sydde denne i høst, mitt første forsøk. Det gikk ok, og har hjemmeside med tips dersom du har behov.

Hei Amalie.

Flott kalesje :flag: Kan du send hjemmeside inn her baatplassen? Kjøpe janome easy jeans imorgen :cool:

At-le :smiley:

Janome Easy Jeans er enkel og fin maskin. Jeg har sydd opptil 8 lag uten problem.

Sydde denne i høst, mitt første forsøk. Det gikk ok, og har hjemmeside med tips dersom du har behov.

Lykke til!

kapellakter.jpg

Den så flott ut! Hvor kjøpte du stoff, glidelåser, plast, kantbånd? Hva kom noe slikt på? Krav til erfaring? (hjemmeside?).

Min gamle Prisma ble ikke til å kjenne igjen etter en tur ut i garasjen med avfetting trykkluft og smøring. Når det gjelder det at de kan bli ødelagt av kalesjestoff, så tror jeg mye er unngått med nye dongerinåler, eventuelt bruke skinnål (Men de kan igjen kutte en tråd eller to i stoffet, på hvert sting...).

Edited by sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Har dessverre hjemmesiden min på home.no. Serveren der er nede, men jeg kommer tilbake så snart det virker igjen.

Kalesjen kom på ca. 7.000,- inkl. bøyler og alt annet. Alt ble handlet hos en lokal kalesjemaker. Flott service.

Jeg hadde ingen erfaring i å sy slikt, men en viss praktisk sans :lol:

Spesielt var det viktig for meg å få den slik JEG ville ha den. Med "bakdør" og vinduer i linje med båtens bakprofil. Har også en sans for mye lys inn.

I tillegg ville jeg ha den slik at alle sider kan rulles opp, innunder kappa jeg laget rundt med hvit kant.

Det blir en slags bimini.

kalesjeinn.jpg

Gjentar spørsmålet ovenfor: Hvor kjøpte du stoff, glidelåser, plast, kantbånd?

Og for all del: Bruk ikke skinn-nåler. De skjærer i stykker stoffet. Jeansnål nr 100 eller 110 er tingen.

Edited by La Digue (see edit history)

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Gjentar spørsmålet ovenfor: Hvor kjøpte du stoff, glidelåser, plast, kantbånd?

Og for all del: Bruk ikke skinn-nåler. De skjører i stykker stoffet. Jeansnål nr 100 eller 110 er tingen.

HEI!

Jeg kjøpte alt hos salmaker Søland på Gressvik. God service fikk jeg også, med tips til tilpasning av glidelåsender osv..

• 4 years later...

Kjøpte en Jamone 920, en ny modell med rundt 80 watt. har syddd trekk over luka forrur og sydde glatt tre lag kalesjestoff. Brukte jeansnål. Ingen brukket!!

Maskinen kostet i underkant av 2000.- hos Symaskinsenteret i Drammen.

Har aldri tatt i en symaskin men føler jeg fikk sveisen på det etter hvert. Skal prøve å sy ferdig trekket i morgen tidlig og legge inn strikk i bunnen slik at det kan monteres på. Bilde kommer etter hvert.

Fikk et råd av sydama vår. Ikke kjøp en dyr maskin med mye fiksfakseri, var rådet.

Edited by Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif