At-le Startet 14.April.2008 Link til dette innlegget Startet 14.April.2008 Hei. Kona vil kjøpe symaskin som tåler kalesje og bruker til alt tøy-bukse-garin-osv Rimelig hobby symaskin, sterk maskin. Hva slags type symaskin?? At-le Sitér dette innlegget Link to post
stsoleil Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Gammel håndrevet Singer e.l. med "torpedospole" til undertråden. Syr gjennom det meste, inkl skinnlapper (om det skal være forsterkninger på kalesje e.l.) Utrolig praktisk; du kan kan jo også ta den med i båten og sy der ettersom det er snakk om en håndsveiemaskin Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Janome Easy Jeans. Robust sak som også har flere ulike sømmer til gardiner etc. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Jeg gjorde en test i en sybutikk med sying av 8 lag Markilux. Janome Easyjeans klarte oppgaven best (ikke perfekt), selv om det var en ganske billig maskin - eller kanskje nettopp derfor. Min gamle Elna fra 70-tallet klarte også oppgaven ganske bra når jeg satte overspenningen på max. Ved sying i tjukk markiseduk, må man bruke jeansnål nr 100 eller 110. Jeg fikk bra resultat med sytråd fra SeaSea. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
JRK Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Hei, Tror du skal tenke deg godt om før du anvender en vanlig symaskin til dette. Kalesjestoff er impregnert og du får dette inn i maskinen og da er den ubrukelig til finere syarbeide. Føringen for nåla blir slarkete osv...Det blir som å bruke sirkelsaga på aluminium. Det går om du tar det sakte, men saga er ikke egnet på treverk etterpå. Den blir sløv i bladet og slarkete i lageret. Har selv, dvs min mor og kone har sydd endel puter til båtene våre og selv putestoffet er tøft for vanlige symaskiner, når du har brettet det noen ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Janome Easy Jeans er enkel og fin maskin. Jeg har sydd opptil 8 lag uten problem. Sydde denne i høst, mitt første forsøk. Det gikk ok, og har hjemmeside med tips dersom du har behov. Lykke til! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
At-le Svart 14.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 http://www.janome.no/?ItemID=1198 Den tilbud ca 4000 kr i Oslo. de koster idag ca 6000 kr. Mulig vi kjøper den? Takk for råd. At-le Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 14.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Sydde denne i høst, mitt første forsøk. Det gikk ok, og har hjemmeside med tips dersom du har behov. Hei Amalie. Flott kalesje Kan du send hjemmeside inn her baatplassen? Kjøpe janome easy jeans imorgen At-le Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 (redigert) Janome Easy Jeans er enkel og fin maskin. Jeg har sydd opptil 8 lag uten problem.Sydde denne i høst, mitt første forsøk. Det gikk ok, og har hjemmeside med tips dersom du har behov. Lykke til! Den så flott ut! Hvor kjøpte du stoff, glidelåser, plast, kantbånd? Hva kom noe slikt på? Krav til erfaring? (hjemmeside?). Min gamle Prisma ble ikke til å kjenne igjen etter en tur ut i garasjen med avfetting trykkluft og smøring. Når det gjelder det at de kan bli ødelagt av kalesjestoff, så tror jeg mye er unngått med nye dongerinåler, eventuelt bruke skinnål (Men de kan igjen kutte en tråd eller to i stoffet, på hvert sting...). Redigert 15.April.2008 av sandman1 (see edit history) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Larspo Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Litt spesielt å se mange meninger om symaskiner på et forum dominert av menn. Likestillingen har kommet langt Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Har dessverre hjemmesiden min på home.no. Serveren der er nede, men jeg kommer tilbake så snart det virker igjen. Kalesjen kom på ca. 7.000,- inkl. bøyler og alt annet. Alt ble handlet hos en lokal kalesjemaker. Flott service. Jeg hadde ingen erfaring i å sy slikt, men en viss praktisk sans Spesielt var det viktig for meg å få den slik JEG ville ha den. Med "bakdør" og vinduer i linje med båtens bakprofil. Har også en sans for mye lys inn. I tillegg ville jeg ha den slik at alle sider kan rulles opp, innunder kappa jeg laget rundt med hvit kant. Det blir en slags bimini. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
sandman1 Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 "A ryhm wit a vju".... Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
At-le Svart 15.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Hei Amalie. SKÅL FARRIS..... Nydelig Håper det blir i orden hjemmeside snart. At-le Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 16.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Hei. Vi kjøpte den Janome Easy Jeans idag. Takk for alt råd fra dere. Det er bare demo, har ikke prøve kjør den. men snart. At-le Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Helt lik min! Nå virker også hjemmesiden kalesjeprosjekt Lykke til Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
La Digue Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 (redigert) Gjentar spørsmålet ovenfor: Hvor kjøpte du stoff, glidelåser, plast, kantbånd? Og for all del: Bruk ikke skinn-nåler. De skjærer i stykker stoffet. Jeansnål nr 100 eller 110 er tingen. Redigert 24.April.2008 av La Digue (see edit history) Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Miss Amalie Svart 24.April.2008 Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 Gjentar spørsmålet ovenfor: Hvor kjøpte du stoff, glidelåser, plast, kantbånd? Og for all del: Bruk ikke skinn-nåler. De skjører i stykker stoffet. Jeansnål nr 100 eller 110 er tingen. HEI! Jeg kjøpte alt hos salmaker Søland på Gressvik. God service fikk jeg også, med tips til tilpasning av glidelåsender osv.. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Astor Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 (redigert) Kjøpte en Jamone 920, en ny modell med rundt 80 watt. har syddd trekk over luka forrur og sydde glatt tre lag kalesjestoff. Brukte jeansnål. Ingen brukket!! Maskinen kostet i underkant av 2000.- hos Symaskinsenteret i Drammen. Har aldri tatt i en symaskin men føler jeg fikk sveisen på det etter hvert. Skal prøve å sy ferdig trekket i morgen tidlig og legge inn strikk i bunnen slik at det kan monteres på. Bilde kommer etter hvert. Fikk et råd av sydama vår. Ikke kjøp en dyr maskin med mye fiksfakseri, var rådet. Redigert 19.Desember.2012 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
puddingen Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 52 år gammal PFAFF 60 her i huset... Tysk finmekanikk på sitt beste, redda den fra et dødsbo, og den eter det meste av skinn-kalesjestoff etc. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.