Jump to content

chipping av VP D4 225


sørlandet

Recommended Posts

Nye propeller må du vel regne med .... du må jo gi motorene noe å jobbe med for de ekstra hestene du tar ut ...

 

ellers så kan du vel søke på "tuning" her inne som også gir deg noen svar ... som denne..

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=39005

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Dette har vært drøftet før her inne og du bruker søkefunksjonen finner du flere innlegg.

 

Generelt ville jeg vært meget forsiktig med chipping om det ikke gjøres av VP. De har vært krystallklare på at garantier faller bort når chipping gjøres utenom VP. Jeg vil tro tro at det også kan gå utover 2.håndsverdien på båten.

Link to post

D4 225 er uten kompressor D4 260 med drev har kompressor. Jeg regner med at du har drev.

 

D4 260 med aksling er uten kompressor .- men jeg vet ikke om det er andre modifikasjoner på denne enn annen styreboks. Det bør vel et lokalt VP verksted kunne svare på

 

Drevet tror jeg ikke er noe problem om du chipper. Er litt mer bekymret for kjøling på motoren. Så sjekk nøye før du gjør dette.

 

OGså ville jeg aldri i verden ha kjøpt en båt med motorer der jeg overhode har mistanke om at det har vært noe annet enn original motorstyring i.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Utviklingsdirektørern i Volvo Penta er ihvertfall ikke glad for chiptrimming. Han kaller det endatil bedrageri og en moralsk forkastelig handling å chiptrimme en Volvo Penta. :lol::lol::lol: Og at garantien bortfaller da, er hevet over enhver tvil.

 

Her er et sitat hentet fra Båtmagasinet nr. 1/2008:

 

VP-sjefen provosert

Utviklingsdirektør Lars Ljungqvist hos Volvo Penta blir kraftig provosert av å høre at båtimportører og forhandlere bestiller chiping av Volvo Penta-motorer.

 

- Dette er nytt for meg og jeg tar sterk avstand fra det. Vi er ikke interessert i å ha samarbeidspartnere som driver med det, sier han bastant.

- Tar du ut større effekt ut av motoren enn det vi har gjort standard, kutter du samtidig drastisk ned på levetiden. Jeg vil gå så langt å si at chiptuning av båtmotorer er rent bedrageri.

- Dette er jo helt vanlig på bilmotorer?

- Det er ikke samme sak, og du kan ikke sammenligne. En bil belastet over kort tid. En båt arbeider i motbakke hele tiden. Da sliter den med for høy temperatur.

- Eksperter hevder at det er mye å gå på i en båtmotor, at det ligger minst 20-25 ”ubrukt” kapasitet.

- Det er absolutt ikke riktig. Vi tar det som er forsvarlig ut av motorene. Det finnes ikke marginer å hente. En person som bestiller chiptuning på sin båtmotor gjør en moralsk forkastlig handling med tanke på personen som kjøper båten av ham i bruktmarkedet. Før eller senere vil han få problemene i fanget, kanskje allerede etter et par år. Og du skal også ta med at alle garantier bortfaller om slikt skjer. Om en importør eller forhandler gjør det, ja det tar jeg avstand fra og det vil få konsekvenser i vår relasjon, om vi får vite det.

- Det hevdes at motoren faktisk går lettere og drivstofforbruket drastisk ned?

- At forbruket går ned i en båt, har jeg absolutt ingen tro på. Snarere tvert om, sier en tydelig provosert utviklingsdirektør i Volvo Penta i Göteborg.

Link to post
  • 2 måneder senere...
Tror ikke det er noe i veiene for å bruke en KCR chip eller lignende på disse motorene.

 

Ser også for meg at du bør ha nye propeller.

 

Har enda tilgode å se tilbakemeldig på noen som fsktik har gjort dette.

 

Drevene tåler 370HK.

 

Bruker denne tråden videre!

 

Noen som har lest Bilbladet motors test av tuningbokser?

Norske båter er best!

Link to post

Jeg har for gammel motortype til å chippe den, en 1993 modell Yanmar 4LH-HTE med 3,5 liter slagvolum, turbo og vannkjølt intercooler.

Men, har kanskje noe relevant info alikevel.

Motern min er oppgitt med 135 AHK, akselhestekrefter etter gearkasse.

Samme blokka leveres med opptil 222 AHK.

 

Når motoren ble installert fikk båten for stor propell, så den greide ikke mer enn 2800 rpm.

Skulle vel hatt 3300.

Så ble den stillt opp på dieselpumpa, så nå greier den 3300 rpm.

Men, kjører jeg med fullt pådrag så stiger temperaturen til 95 grader. Ligger normalt på 80 grader.

 

Å ta mer ytelse ut enn den er beregnet for gjør at kjølingen kanskje ikke holder mål?

 

Når jeg har vært oppe i 3000 rpm så planer båten, og jeg kan slippe den ned til 2700rpm uten at den går ut av plan. Så i mitt tilfelle har motoren det lettere etter "tuning", for gasser jeg opp til 2800 rpm så går ikke båten i plan, og den jobber mye tyngre.

 

Men, hadde jeg hatt en (for ikke å snakke om to) verdifulle motorer med garanti, i en båt, hadde jeg ikke turt å chippe de.

Jeg har ødelagt en 2004 Mercedes E klasse med CDI motor, pga billig chip boks.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Og bruke Boks chip :crazy: på motoren din er det samme som og gi den et dårlig liv.. som man sier man øker kun dieselmengde.. Eller rettere sagt man manipulerer motoren til og tru at den får altfor mye luft og derav så øker den dieselmengde for og kompansere.. På marinemotorer spesielt får man ofte da for høye temperaturer. Boksene gir også en lav effektøkning i forhold til riktig programmering og gjerne mye røyk. Skal man chippe så skal man overlate jobben til de som kan det og programere DIN motor og ikke bruke noe som er ment for "alle" motorer da nettop hver enkelt motor er unik og reagerer forskjellig. En kollega prøvde KCR boks på sin D3 130hp.. det ga lite eller ingen effekt og mer røyk. Han fikk så TS racing til og programere om motoren..(de kom fra lørenskog til sandefjord og gjorde jobben) og de brukte 4 timer med testing osv før resultatet ble perfekt.. Effekten ble formidabel :smiley: og det er ingen røyk eller lign. Herligheten kostet 8900 mener jeg. :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Mulig jeg erter på meg noen nå, men sier det alikevell :wink: og dette er mine erfaringer når det gjelder bil! Har hatt mange tilfeller av ulike problemer med bruk av boks på bilene jeg jobber med. I de fleste tilfelllene hvor bilene går bedre er stillskruen stilt på maks, med mye svart røyk som resultat. samtlige bokser er montert på railtrykkvakta og jukser motorstyringsenheten til og tro den har lavere railtrykk en den har.

Dette medfører stor slitasje på høytrykkspumpe,dyser,ventiler,stempler osv.

Lurer litt på hva disse folkene som lager/selger/monterer disse boksen tror de vet om motorer, Jeg vil påstå at motorens normale levetid halveres, Da er det jo normalt ikke førstegangseier som får regningen på overhaling. Har hatt flere biler innom med ny eier med lysende motorlampe og dårlig trekkraft. Åpner panseret og ser at bokser av ulike merker er montert.De får selvsagt beskjed om at bilens motor og driverk ikke lenger har garanti, og blir ganske forbanna, Når Boksen blir demontert er alt i orden igjen.

Tror nok tidligere eier får en forbannet telefon etter disse verkstedbesøkene, En må huske på opplysningsplikt ved salg av bil/båt, og hvis ny eier er skikkelig vrang, kan han kreve kjøpet hevet(kan fort bli dyrt).

Så ligg unna dette luriummet, og hvis motoren skal oppgraderes, la forhandler/importør gjøre dette og behold garantien :seeya:

Norske båter er best!

Link to post

Var nylig med på å oppgradere en Cat. fra 285 til 310hk. Ca 1Gb programvare og top secret dagsferske koder direkte fra fabrikant, gjeldende for kun et serienummer, var det som skulle til. Tviler på at de som selger chiptuning kan kopiere denne prosessen. Er langt mer en et parameter som skal justeres. Siste utgave av bladet Motor har forøvrig en test av chiptuning for bil , med heller dårlig resultat.

Link to post
  • 4 år senere...

 

Utviklingsdirektørern i Volvo Penta er ihvertfall ikke glad for chiptrimming. Han kaller det endatil bedrageri og en moralsk forkastelig handling å chiptrimme en Volvo Penta. :lol: :lol: :lol: Og at garantien bortfaller da, er hevet over enhver tvil.

 

Her er et sitat hentet fra Båtmagasinet nr. 1/2008:

 

VP-sjefen provosert

Utviklingsdirektør Lars Ljungqvist hos Volvo Penta blir kraftig provosert av å høre at båtimportører og forhandlere bestiller chiping av Volvo Penta-motorer.

 

- Dette er nytt for meg og jeg tar sterk avstand fra det. Vi er ikke interessert i å ha samarbeidspartnere som driver med det, sier han bastant.

- Tar du ut større effekt ut av motoren enn det vi har gjort standard, kutter du samtidig drastisk ned på levetiden. Jeg vil gå så langt å si at chiptuning av båtmotorer er rent bedrageri.

- Dette er jo helt vanlig på bilmotorer?

- Det er ikke samme sak, og du kan ikke sammenligne. En bil belastet over kort tid. En båt arbeider i motbakke hele tiden. Da sliter den med for høy temperatur.

- Eksperter hevder at det er mye å gå på i en båtmotor, at det ligger minst 20-25 ubrukt kapasitet.

- Det er absolutt ikke riktig. Vi tar det som er forsvarlig ut av motorene. Det finnes ikke marginer å hente. En person som bestiller chiptuning på sin båtmotor gjør en moralsk forkastlig handling med tanke på personen som kjøper båten av ham i bruktmarkedet. Før eller senere vil han få problemene i fanget, kanskje allerede etter et par år. Og du skal også ta med at alle garantier bortfaller om slikt skjer. Om en importør eller forhandler gjør det, ja det tar jeg avstand fra og det vil få konsekvenser i vår relasjon, om vi får vite det.

- Det hevdes at motoren faktisk går lettere og drivstofforbruket drastisk ned?

- At forbruket går ned i en båt, har jeg absolutt ingen tro på. Snarere tvert om, sier en tydelig provosert utviklingsdirektør i Volvo Penta i Göteborg

Noe av det han sier er nok litt tull, bl.a. at de har tatt ut det som er forsvarlig av motorene og ingen marginer å hente. Mange motorer, både innenbords og utenbords leveres i flere effektutgaver for å tilpasse motoren kundens behov og lommebok og hva båten trenger av effekt. Mye billigere for motorprodusentene enn å produsere teknisk helt forskjellige motorer til hver effektklasse.

Men det er jo alltids en mulighet for at kjølesystem eller lignende er forandret på høyere effektuttak så det må jo sjekkes. Men normalt skal kjølesystemet være overdimensjonert. En seriøs motorprodusent lager ikke en marginal motor der alt er på grensa.. det ville være dumt.

Men stay away from "effektboxer" ;-)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...