Jump to content

Uttern D55 med diesel, erfaringer? Alternativer?

`Laffen

Recommended Posts

Ja, det er samme båt

Eneste jeg ville vært på utkikk etter er Uttern kvaliteten - som ikke er den beste - men heller ikke den værste. Vet heller ikke hvor kurant den er å selge igjen med innenbords motor.

Båten er en liten 18 foter pga langt baugspyd.

• 2 years later...

Jeg har hatt min Uttern T55 i to sesonger og er veldig fornøyd. Med Mercruiser 1,7 CMD - nå gått 130 timer. Har hatt forskjellige båter i 40 år - synes kvaliteten på vår Uttern er fin ! Små svakheter kan man jo justere og rette på. En kjempefordel er det høye fribordet - vi er mye ute i ruskevær - har aldri følt oss utrygg og holder oss tørr - også over Hjeltefjorden i kuling. Båten har et røft preg som passer bra i Norge. Sjøegenskapene er gode etter litt tilvenning - alle båter har sine særtrekk og må læres. Husk at båten bare er 18 fot. I starten syntes jeg den slo vel mye i krappe mot/sidebølger. Løsningen er å trimme ned, og tilpasse farten. Når baugen trimmes ned tar den bølgene fint. den har nemlig en markert V-bunn fremme - som flater noe ut til ca 17 grader bak. Fordelen med denne utflatingen er bl.a. økonomisk drift, og gode fartsegenskaper i smulere farvann.

I vår monterte jeg trim flaps - såkalte Smart Tabs - som er fjærbelastet og innstiller seg automatisk etter fart, last mm. De har gjort underverker på denne båten - og jeg trenger ikke lengre å trimme så mye ned i motsjø.

Dieselmotoren er solid og superøkonomisk. Å få en hurtig 18-foter med diesel til fornuftig pris - det er etter mitt syn et funn for oss som bruker båten mye!