`Laffen Startet 14.April.2008 Link til dette innlegget Startet 14.April.2008 Er det noen ting man bør være obs på når det gjelder denne båten (med onboard diesel) Evt gode alternativer... Sitér dette innlegget Link to post
`Laffen Svart 14.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 (redigert) ... og er D55/T55 samme båt? bare at den ene er med og den andre er uten overbygg? (doghouse) Redigert 14.April.2008 av `Laffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Ja, det er samme båt Eneste jeg ville vært på utkikk etter er Uttern kvaliteten - som ikke er den beste - men heller ikke den værste. Vet heller ikke hvor kurant den er å selge igjen med innenbords motor. Båten er en liten 18 foter pga langt baugspyd. Sitér dette innlegget Link to post
Knurr Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Jeg har hatt min Uttern T55 i to sesonger og er veldig fornøyd. Med Mercruiser 1,7 CMD - nå gått 130 timer. Har hatt forskjellige båter i 40 år - synes kvaliteten på vår Uttern er fin ! Små svakheter kan man jo justere og rette på. En kjempefordel er det høye fribordet - vi er mye ute i ruskevær - har aldri følt oss utrygg og holder oss tørr - også over Hjeltefjorden i kuling. Båten har et røft preg som passer bra i Norge. Sjøegenskapene er gode etter litt tilvenning - alle båter har sine særtrekk og må læres. Husk at båten bare er 18 fot. I starten syntes jeg den slo vel mye i krappe mot/sidebølger. Løsningen er å trimme ned, og tilpasse farten. Når baugen trimmes ned tar den bølgene fint. den har nemlig en markert V-bunn fremme - som flater noe ut til ca 17 grader bak. Fordelen med denne utflatingen er bl.a. økonomisk drift, og gode fartsegenskaper i smulere farvann. I vår monterte jeg trim flaps - såkalte Smart Tabs - som er fjærbelastet og innstiller seg automatisk etter fart, last mm. De har gjort underverker på denne båten - og jeg trenger ikke lengre å trimme så mye ned i motsjø. Dieselmotoren er solid og superøkonomisk. Å få en hurtig 18-foter med diesel til fornuftig pris - det er etter mitt syn et funn for oss som bruker båten mye! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.