Jump to content

Pioner, Steady hva er best?

jankospeed

Recommended Posts

Steady og River er klart betre enn Pioner.

Tjaaa... River har ikke jeg noen erfaring med, men jeg vil ikke ubetinget si at Steady er bedre enn Pioner. Det kommer mye an på hvilke egenskaper en prioriterer samt hvilke modeller en ser på.

Jeg hadde en gang en 8 fots Pioner som lettbåt og det må vel være noe av det mest livsfarlige som flyter :headbang::headbang:

Men "heldigvis" gikk den i dekket med et smell en kald vinternatt og ble bokstavelig talt knust, så dermed var det bare å kvitte seg med restene . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg vet ikke hvilken jolle av Pioner eller Steady som er best, men den "gamle" Pioner 8 ville jeg styrt unna. Det skal ikke mye til før denne jollen kantrer. Derimot Pioner 235 og den nyere Pioner 8 Mini er joller som har et godt rykte og som er populære. De to sistnevnte planer lett med en 4 hk motor. Jeg var vitne til en som kantret med en Steady en gang, men det kom nok av uvettig kjøring med for krappe svinger i litt opprotet sjø. Det gikk heldigvis bra med både gutt og båt.

Som slepejolle er Steady ganske ubrukelig. Uten motor fortung og stuper lett inn i bølger og fylles med vann.

Men, som bruksjolle helt topp. Ikke minst for barna, da den er meget stødig.

Har en selv, på 7 året.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

River er etter mitt syn best fordi den kombinerer en god skrogform med et uslitelig materiale. Har selv en 280 (leveres nå i lengden 290) og denne går tørt og fint i små bølger. Har også tilstrekkelig tyngde til at den er grei å kjøre med relativt stor motor. Den veier ca 75 kg og er vel tung for daviter eller for å løfte opp på dekk.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Vi har en AL 320 med styrekonsoll og 10hk. Den slepes ikke med. Den har egen plass. De hardplastbåtene dunker skikkelig når de treffer skroget. Forhåpentligvis får jeg byttet den i en RIB. Men stødig fin båt som går bra i sjøen.

Den kan sammenlignes godt med Steady.

Men skal du ha den som slepebåt, anbefaler jeg en gummibåt. Vår ble stjålet for noen uker siden, men skal anskaffe ny snart.

Vi sees!

Jeg hadde en gang en 8 fots Pioner som lettbåt og det må vel være noe av det mest livsfarlige som

Dette var vel den "gamle" Pioner 8 :nonod: som var en usedvanlig ustabil båt. Det var heller ikke planende skrog. STYR UNNA!

Jeg vet ikke hvilken jolle av Pioner eller Steady som er best, men den "gamle" Pioner 8 ville jeg styrt unna. Det skal ikke mye til før denne jollen kantrer. Derimot Pioner 235 og den nyere Pioner 8 Mini er joller som har et godt rykte og som er populære. De to sistnevnte planer lett med en 4 hk motor. Jeg var vitne til en som kantret med en Steady en gang, men det kom nok av uvettig kjøring med for krappe svinger i litt opprotet sjø.

Helt enig. Pioner 235 er en vesentlig bedre jolle enn "gamle Pioner 8". Mer stabil mot kantring og meget lettplanende skrog. Slepeøye helt nede i bunn av baugen medvirker også til at det er en av de bedre slepejollene.

Som slepejolle er Steady ganske ubrukelig. Uten motor fortung og stuper lett inn i bølger og fylles med vann.

Pioner 235 er til sammenligning en ganske god slepejolle

Glem Pioner jolla du,,,, velg Steady ligger vel egentelig i navnet,,,

Synes dette er alt for kategorisk! Det kommer da an på hvilke egenskaper den som skal anskaffe jolle prioriterer. Pioner 235 (og muligens også enkelte av de andre modellene) er vel blant annet bedre slepejoller enn Steady og om jeg ikke husker feil også litt mer lettplanende.

.

Har erfaring med både Steady og Pioner. Steadyen er en god og stabil slepejolle, ligger godt og rett bak båten selv om det er høye bølger. Planer lett.

Pioner er livsfarlige båter som ALDRI skulle vært på markedet. Har opplevd flere ganger og bli kaster fram i båten når den bråstopper i en bølge, samtidlig kaster den seg til siden. Pionerer på plan er ikke å anbefale :nonod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Det blei en Steady. Billig her og ubrukt 6600,- Gul, men det er vel ikke så mye å velge i..

Gratulerer :flag:

Pioner er livsfarlige båter som ALDRI skulle vært på markedet. Har opplevd flere ganger og bli kaster fram i båten når den bråstopper i en bølge, samtidlig kaster den seg til siden. Pionerer på plan er ikke å anbefale :nonod:

Kan du referere til HVILKEN modell av Pioner du snakker om? Jeg har for min del erfaring med både Pioner 8 (meget ustabil jolle), Pioner 235 (svært lettplanende jolle med klart bedre stabilitet om enn ikke så stabil som Steady 260) samt også et par av de større modellene. I dag har jeg kun Pioner 235 i tillegg til 2 gummijoller sammen med de litt større båtene (14 til 22 fot).

Min erfaring med Pioner 235 er milevis fra så negativ som du antyder. Har hatt en 235 siden 1997 og aldri opplevd å "bli kastet fram i båten" slik du beskriver, verken jeg, min sønn eller andre som har kjørt båten i plan. Nå sitter imidlertid vi tilnærmet helt fremst i båten overskrevs den langsgående rotoften og bruker styrekultforlenger når vi skal kjøre jolla i plan. Det reduserer planingsterskelen betydelig og medfører også at du sitter med beina imot innvendig baug i båten og slik sett ikke så lett kan skli om båten bremser opp i en stor bølge.

Sammenligne med River kan jeg ikke da jeg ikke har brukt River. Steady derimot har jeg brukt en del for noen år tilbake og synes denne KUN har enda bedre stabilitet samt større "lovlig" motor som et pluss i forhold til Pioner 235. Litt dårligere som slepejolle (i plan) og ikke fullt så lettplanende med liten motor er mine klare inntrykk av Steady 260 i forhold til Pioner 235. Steady 260 er 15 % tyngre 12 cm lenger, men bare 1 cm bredere enn Pioner 235.

.

Pioner 13 (den nye) og Pioner 12 (den gammle), Steadyen var 320, den gammle.

Skjønner.... da var det vel ingen av de mest moderne og mest planingsvennlige Pionerskrogene du refererte til. Det er vel Pioner 325 samt 235 som er designet av Eivind Amble.

.

Der er flere designere av pionerjollene også ja. Det visste jeg ikke. Forklarer jo hvorfor noen er så godt fornøyde med disse båtene, mens andre ikke er det!

Jeg har også klare og velte "markedets stødigste jolle" :cool:

Men det var nok kanskje litt mer min feil... :rolleyes:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Mn gamle onkel var så heldig å få med en pioneer 235 jolle med en 4 hesters motor han kjøpte av en kjenning, dette falt i veldig god jord hos meg da denne båten ble dratt inn på min kjære bestemors hytte, hun hadde blitt tvunget til å bytte ut den gamle 2 hesteren fra suzuki mot en yamaha 9,9, dette er på et fjellvann i 1100 meters høyde og sommeren er ikke lang, men da jeg omsider ble sterk nok til å forflytte 9,9 fra rana'en til pioneren startet en opplevelse uten like :cool: jeg fikk da mer eller mindre postadresse på hytta i sommerferien

etter noen sesonger kom min gamle onkel med påstand om at han hadde tatt en plomme på 9,9 slik at denne skulle nå yte 15 hk, dette syns ikke jeg var merkbart på pioneren, men kjente jo forskjellen på 16 foteren med bestemor i front, så jeg fikk gjennom krav om ny propell og :cheers: den lille røde var helt rå, den var god og stabil, ikke noe tull med denne båten og her ble det meste testet, eneste minuset med båten var om man var uheldig med bensinmengde i tank og denne gikk tom, for blåste det så var båten som en dupp, man hadde null sjans med årer i sterk vind

Redigert av rogsir (see edit history)
  • 2 år senere...

Vi har flere Steadyjoller på hytta, 230 og 260. Topp båt for ungene, men skulle jeg kjøpt ny nå ville jeg valgt River, da de går tørrere i sjøen. Steady-jollene kaster bølgene frem og opp, og i litt sjø blir du ganske våt. Herlig når du er 9 år og sola skinner, når du har pasert 40 er det begrenset hvor morro det er.

Materialet er fantastisk, ungene banker i brygger og fjell uten at det gjør noe som helst. Vi drar dem opp på svaberget når vi drar. Sparker dem uti igjen når de skal sjøsettes. Har gjort det de siste 10-15 åra uten at de tar skade av det. :cool:

Nå skal de sies at jeg har ingen erfaring med å bruke dem som slepejolle, men på den nyeste av de vi har kan det settes opp hanefot under baugen. Da vil den nok løfte seg mer enn de som bare har taufeste på toppen.

Min utrangerte Pioner 8 (gammle typen) fikk etter første tur navnet "Veltepetter". Førstereis skjedde på vindstille innlandsvann.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...