Jump to content

"Hemmelige koder" for AXIS / Simrad VHF


Poseidon

Recommended Posts

Nå kommer jeg med et spørsmål som det skal bli spennende å se om en eller annen på baatplassen.no har en løsning på . . . .

 

Jeg har nemlig fått fingrene borti en kjekk liten VHF som har vært brukt til demo, og som derfor har begrensede funksjoner. Det ser ut for at lytting går normalt på alle simplexkanaler, men den sender ikke det hele tatt.

Det er vel ikke så utenkelig at dette skyldes en eller annen "hemmelig kode", en eller annen spesiell tastekombinasjon som må trykkes for å "låse opp sendingen"?

 

Det dreier seg om et apparat som markedsføres under flere navn: den som jeg har heter SIMRAD Axis 50 GMDSS.

 

Jeg venter i spenning på hva knotteekspertisen kommer opp med av gode ideer til "opplåsing" :wink::wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon.

Har lest litt eg vist Scaning eller dobbelvakt aktiv vil ikke apparatet sende da må disse funksjonene slåes av. 3.6 i instuksjons hefte http://simradyachting.dk/files/Simrad_Manu...s50_20norsk.pdf

Eller muligheten kan vere at de har lagt inn ei sperre da det har vore en demo radio, ta kontakt med Egersund verkstedet og det lar seg nokk fixe :yesnod::discuss: Nr. til Simrad Egersund er :51495446

 

Sæbjørn

Redigert av Xerb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De aller fleste "moderne" vhf`er kan sperres på ønskede kanaler via dedikert software (SW).

Her får man tilgang til alle setup-funksjoner i apparatet, samt en rekke "brytere" som styrer alle funksjoner pr kanal, f.eks. om den kun skal sende på 1 watt, ikke sendemulighet (kun rx) , om kanalen skal inngå i scanningprogrammer, simplex/ duplex (freq. offset), m.m.

Jeg er derfor ganske sikker på at apparatet du beskriver er sperret med hensikt via SW siden den har vært brukt til demo.

 

Du har jo selv et god utvalg av RT144, Poseidon, og da kjenner du sikkert til hvordan du manuelt "programmerer" frekvenser og kanalegenskaper via messingskruene på kanalene P1-P5 på skiva inne i apparatet.

 

Dette kan normalt ikke låses opp via tastatur,ol men må som nevnt programmeres via pc med tilpasset programvare for akkurat denne typen vhf. Ofte kreves også spesiell interfacekabel mellom pc og vhf. Jeg har et par bærbare hvor jeg har denne programvaren og har gjort "modifikasjoner" av denne typen mange ganger. Jobben tar normalt noen få minutter.

Jeg kjenner ikke Axis spesielt, men antar at fremgangsmåten også gjelder denne da Simrads øvrige vhf-serie må programmeres via sw.

 

Simrad/ Navico kan sikkert svare deg hvor du kan få gjort dette, hvis du ikke tilfeldigvis skulle finne en person som har programvare/ kabel til akkurat Axis 50. Imidlertid er Simrad gode til å holde denne typen software for seg selv, så jeg tror nok du må innom deres forhandlernett og verksted.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...