GeirKS Startet 10.Mars.2004 Del på Facebook Startet 10.Mars.2004 Jeg trenger et nytt (umagnetisk) tannhjul og kjede til min, hmm - klenodium -, av en Wargia styring. Hvem selger slikt? Hvem kan evt. maskinere et nytt tannhjul på bestilling til en grei pris hvis kjedet er OK? (Nei, Wargia har ikke de delene jeg trenger, men de kan også maskinere på bestilling.) GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 bilde trengs .. noen som driver med transmisjoner til industrien ?? DavidBrown / Benzler f.eks Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Poseidon Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Hei Geir, Du skriver "tannhjul", men nevner det sammen med kjede. Er det virkelig tannhjul - eller er det kanskje kjedehjul du mener? Kjedehjul finnes i godt utvalg i større maskinforretninger, men der er jo mange typer; både med hensyn til "delingen" (altså tannavstanden), simplex/duplex og selvfølgelig antallet tenner. Det samme gjelder også delvis om det virkelig er tannhjul du mener, men da kommer "modulen" (tannstørrelsen) sterkt inn. Litt mer informasjon så blir muligheten større for at en eller anne kan hjelpe deg. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
GeirKS Svart 10.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Hvis jeg skal kjøpe nytt drev OG kjede, så er det egentlig det samme hvordan det gamle ser ut... Siden bilde ligger på harddisken, skal jeg legge det ut på dette fantastiske forum! Hullet i midten kan jeg evt. bore selv, men tannhjulet må være "bredt" nok til at en 6-7mm låsepinne/bolt lar seg drive igjennom "på tvers". Det er nemlig slik kreftene overføres fra tannhjulet til rattakselen. Ellers så må jeg pønske ut en annen måte å feste det på... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Hei Geir, Du skriver "tannhjul", men nevner det sammen med kjede. Er det virkelig tannhjul - eller er det kanskje kjedehjul du mener? Kjedehjul finnes i godt utvalg i større maskinforretninger, men der er jo mange typer; både med hensyn til "delingen" (altså tannavstanden), simplex/duplex og selvfølgelig antallet tenner. Det er naturligvis kjedehjul som menes... Hvis noen kan tipse om en "større maskinforretning" i Østfold/Oslo/Akershus så er det fint... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Hvis jeg skal kjøpe nytt drev OG kjede, så er det egentlig det samme hvordan det gamle ser ut... Hullet i midten kan jeg evt. bore selv, men tannhjulet må være "bredt" nok til at en 6-7mm låsepinne/bolt lar seg drive igjennom "på tvers". Det er nemlig slik kreftene overføres fra tannhjulet til rattakselen. Ellers så må jeg pønske ut en annen måte å feste det på... GeirKS Flott Geir, Da er det altså et kjedehjul du er på jakt etter, og ikke et tannhjul. Skifter du både hjul og kjede så passer det selvfølgelig isammen - hvis da ikke kjede også ligger over et annet hjule som du ikke skifter i denne omgang.....? Men uansett burde det være helt kurrant å finne et slikt kjedehjul i en velassortert maskinforretning - hvis du ikke kan hente det fra en gammel sykkel Det med "umagnetisk" er jeg mer usikker på. Det ser jo ut som om hjulet ditt kan være av bronse, men det har da vitterlig en foring som ser ut til å være av stål? Akslingen er kanskje også av stål - og hva med kjedet? Lykke til! mvh poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
GeirKS Svart 10.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Kjedehjulet er av messing (eller kanskje bronse?) og er ikke originalt. Det er ganske riktig foret med svart stål (lur ide når det står montert umiddelbart under styrekompasset..). De hjulene som Wargia selger er i plast... Rattakselen er av syrefast stål. Kjedet har jeg ikke testet ennå, skal sjekke det med magnet i kveld. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Hva bruker du det dærre greiene der til?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Prøv Mölndals Industriprodukter AB, holder til på Kolbotn (trorjeg). Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 har adressa til etpar spesialister på transmisjoner og overføringer på jobben. IM er de i morra. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Skin Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Det kunne sikkert vært en ide å oppsøkt en yrkesskole i nærheten av der du bor. Da jeg gikk på yrkesskole selv hadde vi mange lignende jobber, og de tar en slikk og ingenting for det. (Materialkostnader.) Kan ikke garantere for resultatet, men jeg synest da det vi maskinerte ble riktig bra! Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Hva bruker du det dærre greiene der til?? Det er en hybelkaninfelle... Det er et kjedehjul som står på rattakselen i seilbåten, som drar i to stålwire som igjen drar i rorkvadranten. Stålwire'ene går inne i "strømper". GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Kjedet var forresten umagnetisk, men selve styrekablene var en smule magnetiske. Undres hva de er laget av...? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
sirius Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Jeg vil tro at både Tess og GKL kan skaffe dette til deg, de kaller seg spesialister på transmisjoner og drev?? Ellers så skaffer Mølndals industriprodukter dette( sitter med en katalog foran meg). mvh SIRIUS Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
TMe Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Ellers så må jeg pønske ut en annen måte å feste det på... GeirKS Kanskje det kunne være en tanke å vurdere drev med "Taper Lock boss". Ser at Mølndals har dette. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Hej Geir ! Jag har Edson styrning på min, surfa runt litt på deras hjemside dom har sikkert ett sådant kjedjehjul her er en pdf-fil som viser ett omagnetiskt hjul kolla om dimensjon passer http://www.edsonmarine.com/sailboat/pdf/24.pdf http://www.edsonmarine.com Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Slagskibet Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Det er en hybelkaninfelle... Jeg anmelder deg til Polti for å planlegge dyreplager!! Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Ja, nå ser jeg jo hvor "piratdelen" min kommer fra... Er det noen som kan forklare de engelske termene for kjedehjul og kjeder? "Size Std. American roller chain", "Sprocket pitch dia", "Keyway"? Hvordan sjekker jeg at dette faktisk er riktig kjedehjul? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Hvordan sjekker jeg at dette faktisk er riktig kjedehjul? GeirKS Pröve o bit i det, det gör dom i gamle westernfilmer för o kolla om mynten er äkta ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Pröve o bit i det, det gör dom i gamle westernfilmer för o kolla om mynten er äkta ! :lol: dumt förslag... då får du ju ett 'tannhjul' , det var ju ett kjedjehjul du ville ha Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirKS Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Hvor mye koster ølet i Polen, sa du? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 10 Zloty.Hvorfor lurte du på det? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 10 Zloty.Hvorfor lurte du på det? det er ju på restaurang, under hälften i butikk....... 10 Zloty= 17,40 NOK tror Geir lurer på ferietur til Polen...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Slagskibet Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Ferie i Polen ja.Når du kommer innen VHF rekkevidde av Swionoucje Port Control så er det bare å melde fra på Ch 12.Fortøy foran sprit&sigarett båtene på sydvest siden av havna.Det er2 svære gantry kraner på nordøst sida så det er rimelig lett å finne. Du trenger Nasjonalitets bevis,Radio sertifikat,Crew List.Resten ordner toll tull gutta når de inspiserer deg.Ikke gå til andre steder enn til ventekaia uten å informere Port Control først. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 10 Zloty.Hvorfor lurte du på det? Innlegget må sees i sammenheng med Gunga's utskeielser på morgenkvisten (tannhjul, kjedehjul, western...) GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.