Jump to content

Hvem selger tannhjul og kjede?

GeirKS

Recommended Posts

Jeg trenger et nytt (umagnetisk) tannhjul og kjede til min, hmm - klenodium -, av en Wargia styring. Hvem selger slikt?

Hvem kan evt. maskinere et nytt tannhjul på bestilling til en grei pris hvis kjedet er OK?

(Nei, Wargia har ikke de delene jeg trenger, men de kan også maskinere på bestilling.)

GeirKS

Hei Geir,

Du skriver "tannhjul", men nevner det sammen med kjede.

Er det virkelig tannhjul   -   eller er det kanskje kjedehjul du mener?

Kjedehjul finnes i godt utvalg i større maskinforretninger, men der er jo mange typer; både med hensyn til "delingen" (altså tannavstanden), simplex/duplex og selvfølgelig antallet tenner.

Det samme gjelder også delvis om det virkelig er tannhjul du mener, men da kommer "modulen" (tannstørrelsen) sterkt inn.

Litt mer informasjon så blir muligheten større for at en eller anne kan hjelpe deg.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hvis jeg skal kjøpe nytt drev OG kjede, så er det egentlig det samme hvordan det gamle ser ut...

Siden bilde ligger på harddisken, skal jeg legge det ut på dette fantastiske forum!

Bilde

Hullet i midten kan jeg evt. bore selv, men tannhjulet må være "bredt" nok til at en 6-7mm låsepinne/bolt lar seg drive igjennom "på tvers". Det er nemlig slik kreftene overføres fra tannhjulet til rattakselen.

Ellers så må jeg pønske ut en annen måte å feste det på...

GeirKS

Hei Geir,

Du skriver "tannhjul", men nevner det sammen med kjede.

Er det virkelig tannhjul   -   eller er det kanskje kjedehjul du mener?

Kjedehjul finnes i godt utvalg i større maskinforretninger, men der er jo mange typer; både med hensyn til "delingen" (altså tannavstanden), simplex/duplex og selvfølgelig antallet tenner.

Det er naturligvis kjedehjul som menes...

Hvis noen kan tipse om en "større maskinforretning" i Østfold/Oslo/Akershus så er det fint...

GeirKS

Hvis jeg skal kjøpe nytt drev OG kjede, så er det egentlig det samme hvordan det gamle ser ut...

Hullet i midten kan jeg evt. bore selv, men tannhjulet må være "bredt" nok til at en 6-7mm låsepinne/bolt lar seg drive igjennom "på tvers". Det er nemlig slik kreftene overføres fra tannhjulet til rattakselen.

Ellers så må jeg pønske ut en annen måte å feste det på...

GeirKS

Flott Geir,

Da er det altså et kjedehjul du er på jakt etter, og ikke et tannhjul.

Skifter du både hjul og kjede så passer det selvfølgelig isammen   -   hvis da ikke kjede også ligger over et annet hjule som du ikke skifter i denne omgang.....?

Men uansett burde det være helt kurrant å finne et slikt kjedehjul i en velassortert maskinforretning   -   hvis du ikke kan hente det fra en gammel sykkel  :nonod:

Det med "umagnetisk" er jeg mer usikker på. Det ser jo ut som om hjulet ditt kan være av bronse, men det har da vitterlig en foring som ser ut til å være av stål? Akslingen er kanskje også av stål  -  og hva med kjedet?

Lykke til!

mvh

poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Kjedehjulet er av messing (eller kanskje bronse?) og er ikke originalt. Det er ganske riktig foret med svart stål (lur ide når det står montert umiddelbart under styrekompasset..).

De hjulene som Wargia selger er i plast...

Rattakselen er av syrefast stål.

Kjedet har jeg ikke testet ennå, skal sjekke det med magnet i kveld.

GeirKS

Ferie i Polen ja.Når du kommer innen VHF rekkevidde av Swionoucje Port Control så er det bare å melde fra på Ch 12.Fortøy foran sprit&sigarett båtene på sydvest siden av havna.Det er2 svære gantry kraner på nordøst sida så det er rimelig lett å finne.

Du trenger Nasjonalitets bevis,Radio sertifikat,Crew List.Resten ordner toll tull gutta når de inspiserer deg.Ikke gå til andre steder enn til ventekaia uten å informere Port Control først.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...