Jump to content

Strømpriser i havna

Lars O

Recommended Posts

Hei alle....

Hva betaler dere for strøm i havna?

Vi fikk presentert en regning på kr 2400,- pr. år, pr. båt.

Har hatt måler i båten og den viser ca 500kwh for hele vinteren. ca 100kwh pr mnd.

Forbruket om sommeren regner jeg med at vil være ubetydelig - stort sett lading av batterier.

Takker for svar

Lars O.

Redigert av Lars O (see edit history)

Noen som har glemt å slå av bastua i båten eller? Høre jo helt rart ut med så stor strømregning. ER dere sikre på at det ikke er en skjult prisstigning på båtplassene her? Jeg ville krevd strømregnskap med avlesning av strømmåler for å godta det nivået. Etter det hadde jeg nok gått for en løsning der det betales etter forbruk pr båt

Har snakket med "sjefen" i dag og har kalt inn til allmøte til uka.

De trodde at dette var snittforbruket, men er villig til å diskutere.

Brygga vil ha litt igjen for investeringen, samt det vi bruker - var ikke meningen å tjene på strømmen.

Derfor var det interresant å vite hva andre betalte.

Alt løser seg nok for snille gutter....... :cheers:

Lars O.

Har du estimert hva du bruker av strøm da?

Sist jeg leide strøm i båthavnen så estimerte jeg selv et snitt på 100W. Dvs 100x24x30= 72 kW/mnd.

Husker ikke helt hva de tok pr kW men betalte ca 100 kr/mnd.

Da hadde jeg en 60W pære i motorrommet som stod på konstant pluss en luftavfukter og litt annet i kortere perioder.

Antok som sagt et snitt forbruk på 100W.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Med uttak på kontinuerlig 500 W betaler vi kr. 2000 for perioden 01.10. - 01.04., d.v.s. 6 måneder. Utgangspunktet er at vi må forhåndsbestille hvor mye vi skal ta ut og betaler for dette forbruket selv om vi tar ut mindre. KWh prisen blir med dette uttaket noe i underkant av kr. 1 noe som etter mitt skjønn er rimelig tatt i betraktning at denne prisen også skal dekke investeringer og vedlikehold på el.anlegget.

For ordens skyld kan det nevnes at det også er mulig å abonnere på hhv 200, 300 og 400 W. Prisen pr. KWh er stigende med minkende uttak fordi investeringene for framføring av 200 W til en båt er de samme som for 500 W. Strømstjeling (uttak over abonnert uttak) "belønnes" med dobbel pris av uttak og gebyr på kr. 1000.

3 kr pr .kWh, "dyrt" vil vel noen si, men det skal dekke vedlikehold og videre utbygging av el-anlegget i havnen... privat havn... klager ikke på dette...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vinterstid er nok forbruket på ca 100kwh pr mnd, men vi reger med at forbruket er vesentlig mindre om sommeren

Ja selvsagt.

Jeg betalte kun for 3-4 vinter månder mens jeg lånte en plass med strøm.

Det er ikke strøm på min faste plass.

Selv med et forbruk på 100kWh/mnd hele året burde du ikke betale mer enn 1000-1500kr per år.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...