Xerb Startet 15.April.2008 Del på Facebook Startet 15.April.2008 (redigert) Er dette missbruk eller ikke? Ser det som kommunalt og et politi anliggende og ikke militært anliggende. Kansje bruke kanon for å tvinge pengene av oppsitterene ny RØD/GRØNN Politikk., http://www.sunnhordland.no/apps/pbcs.dll/a...5435/-1/forside Redigert 15.April.2008 av Xerb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Dette er helt klart misbruk. I Fitjarøyane er det pinadø så god plass, at en brygge i en privat vik ikke skulle gjøre det helt store. Når man i tillegg ser hvordan de nye godkjente hyttene er plassert (20meter fra sjøen) ser jeg ikke helt den store vitsen i dette raidet. Dette er å skyte spurv med kanoner. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Douro Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Er dette missbruk eller ikke? Dette er helt klart misbruk.Dette er å skyte spurv med kanoner. Jeg har i tidligere diskusjonstråder her stillt meg meget kritisk til at de væpnede militære styrker anvendes til lovhåndhevelse overfor sivile borgere i Norge. Dette har jeg gjort ut fra prinsippielle betraktninger, bl.a. med henvisning til at det, bortsett fra i Norge, kun er i diktaturregimer som vi ikke ønsker å sammenligne oss med, at miltært personell rutinemessig kan anvende makt rettet mot eget lands borgere. Jeg mener imidletid at dette tilfellet ligger litt mer i grenseland. Det er opplyst at det er (sivilt) politi om bord på kystvaktskipet, samt personer fra påtalemakt, kommune og fylkesmann. Det framstår derfor som ganske åpenbart at Kystvakta i denne sammenheng kun stiller med transportmiddel. Jeg mener dog at det ikke er spesielt heldig å anvende et militært uniformert og bevæpnet transportmiddel til slik myndighetsutøvelse. Men her mener jeg at det framstår som ganske åpenbart at hensikten med "raidet" kun er å observere og og dokumentere, og at det uansett hvor store lovbrudd man vil oppdage, aldri vil kunne bli aktuelt å fjerne trekket fra kanonen på fordekket, eller å låse opp AG3'ene i geværstativene om bord, hverken for å skyte mot spurv eller annet. Så dette "glippet" fra myndighetene tror jeg at jeg velger å tilgi. Men jeg hadde jo syntes at det var mye mer på sin plass med et hvitmalt, sivilt kystvaktskip, da! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 I Vestfold brukte man ett stk. sivilt småfly bemannet med en stk. flyger og en stk. oppmålingsjef med videokamera. Tok en times tid. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Enig med deg Douro. I tillegg får jo mannskapet litt tiltrengt øvelse med navigasjon i disse farvann og det kan nok trengs. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
oslofjord Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 (redigert) Dette er sykt. Foreløpig lavmål var da krigsskip ble satt inn mot fritidsflåten i fjor. Nå er det hyttefolket som skal tas....men da er vel landgangsfartøyer bedre.... Sjøforsvaret føler de må legetimere sin eksistens ( før neste budsjettdebatt) ved å vise "resultater" som i dette tilfelle måles i antall ulovlige hytter. Så lenge de er i beredskap til å stoppe fremmede makter fra å erobre landet og passer på grensen mot narkosmuglere og ulovlige trålere er jeg som skattebetaler fornøyd. Forsvaret er i beredskap i tilfelle krig å bør slett ikke konkurrere med andre etater om å patruljere innaskjærs. For øvrig helt ubegripelig at det er hensiktsmessig å bruke en så stor båt for å kikke etter hytter. En vanliig skjærgårdjeep eller politibåt er da mye mer hensiktsmessig. Enkelte andre land får også hjelp av militæret i kampen mot uønskede hus men i Norge har vi da visse prinsipielle grenser for bruk av militære mot sivile. Hvis de først skal vise militærmakt bør kystvakten heller bruke tanks...da kan de lett ta seg fram i terrenget og bruke tanksen til å mose ulovlige hytter....... og opp av tanksen kan det jo så stige en høflig bygningsbyråkrat som sivilt alibi.... Redigert 15.April.2008 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 (redigert) KV utfører svært få militære oppdrag - fiskeryoppsyn er en sivil oppgave. Samme er tollkontroller etc. KV har begrenset politimyndighet og jober på oppdrag for politiet bla Dette er fra Forsvarsnett. Kystvakten er statens viktigste myndighetshåndhever på havet og utfører sitt virke i hele Norges ansvarsområde. Kystvakten er en del av Sjøforsvaret. Kystvakten er primær myndighetsutøver i norske jurisdiksjonsområder innenfor fiskerikontroll, og samarbeider nært med fiskerimyndighetene for å sikre best mulig ressurskontroll. Videre har også Kystvakten lovfestede oppgaver innen suverenitetshevdelse, tolloppsyn, miljøoppsyn, redningsaksjoner, anløpskontroll samt en rekke andre oppgaver som er nærmere definert i Kystvaktloven. For å kunne utføre disse oppgavene på en effektiv måte har Kystvakten politimyndighet med hjemmel i Kystvaktloven. Om det hadde blitt brukt en fregatt eller stridsbåt 90 eller MTB'er kan jeg forstå bestyrtelsen - men før dere alle i kor om dette er min anbefaling å sette seg litt inn i saken før dere hyler dere hese Etter min mening er dette miljøoppsyn - og slik er det også definert av lovgiverne våre. Jeg har tilbrakt ca 9 måneder ombord på et KV fartøy og kan trygt si at det var ikke mye militært. Vi hadde alt fra meteorolger, tolker, dykkere og politifolk med oss på tokt. De aller aller fleste satt også pris på oss - bortsett fra de vi tok i juks da. Et annet inntrykk jeg også hadde var at jo lenger nord og øst vi kom i Norge jo mer ble vi satt pris på - kanskje fordi man er mer vant til KV skipene i fjordene der - kanskje fordi man vet at KV er en ekstra sikkerhet på havet. Rart at Vestlendinger ikke er like vant ettersom KV Sør holder til i Bergen. Redigert 15.April.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Er det ikke baatplassen's eminente som nå skyter spurv med kanoner. Kystvakta har en misjon langs kysten i å vokte og observere vårt farvann. Kysten starter jo ikke ved 12 mils grensa, men inne i fjæra. Og om noen ser at de kan bruke denne så er jo det bare fint for gutta ombord som får seg en treningstur i stede for å ligge ved Haakonsvern i trosser. Her klager man på at marinen ikke får øvelser nok og når anledningen byr seg så klager man fanden da også. Henger ikke på greip. Dette med at kystvakta brukes mot egne innbyggere kan ikke jeg se skulle være et så stort problem som enkelte påpeker her. I og med at politiet er ombord så er jo de den utøvende makt og sørger nok å ta seg av ulovlighetene langs fjæra. Nei la de holde på uten at vi skal kritisere kystvakta. Kan jo skje at vi selv får bruk for de en gang vi ligger ute i havgapet. Skulle de da vente på redningsskøyta siden det er et sivilt foretak som holder på å synke. Gi de heller en applaus for at de stiller opp Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
oslofjord Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 (redigert) For folk flest spiller det ingen rolle om disse krigsskipene formelt også har sivil politimyndighet. Studer dette bildet nøye: Ser dette ut som sivile fartøy????????? Hvis kystvakten er så ivrige på å bli sivile bør de skaffe seg sivile båter og fusjonere med politi og havnemyndigheter og skille seg fra forsvaret. Ett krigsskip er et krigskip og bør holde seg langt unna vår ferieidyll..... Hva skjer formelt om vi nekter å stoppe for et kystvaktskip ???....blir vi da straffet etter strengere paragrafer enn om det er havnevesenets båt vi ikke stopper for...????? Redigert 15.April.2008 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Ett krigsskip er et krigskip og bør holde seg langt unna vår ferieidyll..... Skal kystvakta og andre marine fartøy kamuflere seg på vei ut fra Haakonsvern for å ikke forstyrre ferieidyllen på sin vei ut... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
logget av Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Hvis kystvakten er så ivrige på å bli sivile bør de skaffe seg sivile båter og fusjonere med politi og havnemyndigheter og skille seg fra forsvaret. Blir ikke det forferdelig dyrt? Jeg tenker på hvis man fjerner dispensasjonene disse båtene har, og som skjermer dem fra løpende utgifter til å vedlikeholde klassing. Jeg synes det kun er begått en feil, og det er at jeg ikke ble invitert med på turen. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 (redigert) Skal kystvakta og andre marine fartøy kamuflere seg på vei ut fra Haakonsvern for å ikke forstyrre ferieidyllen på sin vei ut... I gamle dager da forsvaret bare var til for å værne landet kunne det sikkert være hyggelig å se staselige skrigsskip på vei på paratur inn fjorden. problemet er at når krigsskip med lettbåter dukker opp bak en odde er det ikke fienden de er ute etter....det er båtfolket som har grunn til bekymring.....er det nok redningvester ??, står torskegarnet i veien for en sjøørret kom junior for raskt inn sundet...????? Nåe det er oss de er ute etter er det slett ikke et hygggelig syn når man soler seg en deilig sommerdag..... Redigert 15.April.2008 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Studer dette bildet nøye: Ett krigsskip er et krigskip og bør holde seg langt unna vår ferieidyll..... De aller fleste i Norge har på ett eller annet tidspunkt vært innom millitærtjenesten, de aller fleste har også sett kystvakten på tv og de aller fleste vet at den eneste gangen kystvakten har avfyrt skudd er mot denne antihvalfangeren som tøffet seg opp etter skutesiden på kystvakten. De aller fleste koste ræven av seg og jublet av begeistring da denne båten ble avfyrt skudd mot. Kom ikke her å si at vi ikke vet forskjellen på kystvakt og marine i Norge, og kom heller ikke å si at små barn tar skade av å se en kystvakt/marinebåt. Små guttunger synes det er stas med kanoner uten å se lengre enn det. Kystvakten brukes til å kontrollere ulovlige garn, har vi noe imot det? Kan vi da bruke kystvakten til å vakte kysten på andre måter? Jeg ser ikke problemet, hva er problemet? Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 (redigert) og kom heller ikke å si at små barn tar skade av å se en kystvakt/marinebåt. Små guttunger synes det er stas med kanoner uten å se lengre enn det. Når krigskipenes oppgave ikke bare er å se etter fiender, men også å ta guttunger som ikke har redningvest eller kjører for fort er det et problem.....også for barna.....Uansett er og blir kystvakten forvarets forlengede arm inn i ferie-idyllen. Er det ikke forsvarsministeren som har det overordenede ansvaret for kystvakten ??? Det er klar det er krigsskip. Redigert 15.April.2008 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 (redigert) Nåe det er oss de er ute etter er det slett ikke et hygggelig syn når man soler seg en deilig sommerdag..... Har du rent mel i posen / båten så har du ingen ting å frykte. Har følelsen av at du er i mot marinen / kystvakta fordi disse minner deg om krigsskip. Hvorfor ikke forsøke å snu holdningen til et positivt syn på disse. Har ennå tilgode å se at barn blir skremt av disse skipene vist ikke foreldrene på forhand har skremt de (Pass deg ellers kommer kystvakta å tar deg). Og som jeg selv ble påmint om for en tid siden så behøver vi ikke å rope (bold skrift) Redigert 15.April.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Frøken Fryd Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 men også å ta guttunger som ikke har redningvest eller kjører for fort er det et problem Så du mener de samme ungene ikke hadde tatt skade av det hvis en politibåt hadde spurt om redningsvesten? Ja da ville nå jeg lurt på hvem som lærte opp disse ungene... Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Har ennå tilgode å se at barn blir skremt av disse skipene vist ikke foreldrene på forhand har skremt de (Pass deg ellers kommer kystvakta å tar deg). Selvfølgelig vil jeg gi barna klar bekjed om å skygge banen hvis det dukker opp politibåter eller forvarets båter neste sommer. Tenk så ekkelt hvis junior kommer hjem eskotert av kystvakten pga 8 knop i 5 knopsonen.... Det er for mange kokkker som det er....om ikke kystvakten skal ta opp konkuransen med politi og redningstjenester innaskjærs...de får holde seg på dypt vann hvor deres båtstørrelser er hensiktsmessige. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 (redigert) De spiller liten rolle om Bitteliten mener disse krigskipene er ulv i fåreklær. Ett krigsskip er et krigskip og bør holde seg langt unna vår ferieidyll..... Nei, de er får i ulveklær. Når krigskipenes oppgave ikke bare er å se etter fiender, men også å ta guttunger som ikke har redningvest eller kjører for fort er det et problem.....også for barna.....Uansett er og blir kystvakten forvarets forlengede arm inn i ferie-idyllen. Er det ikke forsvarsministeren som har det overordenede ansvaret for kystvakten ??? Det er klar det er krigsskip. Jeg skjønner ikke hva som er problemet ditt - for min del synes jeg det er flott med uniformert politi til stede - enten det er KV eller politi. Men det er kanskje det som er problemet - at du mener at ferieidyllen blir brutt når noen påser at de som bryter loven faktisk blir straffet. I Sverige kommer Kustbevakningen innom de mest populære havnene om kveldene - bare det at folk vet at de er på patrulje tror jeg roer en del av de ivrigste festerne- og det sørger for at ferieidyllen min ikke blir ødelagt. Har man et problem med at myndighetene er tilstede og viser seg - ja da har man et problem med seg selv. Jeg ser dette som en del av sikkerheten til sjøs - jeg synes det er flott at KV har begynt patruljering i Oslofjorden. Redigert 15.April.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 (redigert) For min del kunne de iverksatt riving av ulovlige bygg med velretta skudd, siden de nå først var der. Oppblåste strandbaroner som tror de kan ta seg til rette, mens vanlige folk må følge reglene, anarkister og pakk! Redigert 15.April.2008 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 I gamledager hadde man da dømmekraft nok til å påse at en selv og barna hadde sunt bondevett til sjøss uten direktiver og kontroll....fra Sjøforsvaret...og vi overlevde da det. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Selvfølgelig vil jeg gi barna klar bekjed om å skygge banen hvis det dukker opp politibåter eller forvarets båter neste sommer. Tenk så ekkelt hvis junior kommer hjem eskotert av kystvakten pga 8 knop i 5 knopsonen.... Holdninger er det noen som kaller dette fenomenet mot ens egne barn og det skal ikke brukes til skremsel. Skulle mitt barnebarn komme inn fjorden med kystvakta ville jeg ta det med et smil og be om at hun fikk seg en omvisning ombord. Hadde en hund som fikk vanen med å stikke av med en lang kjetting etter seg. Polisen plukket dyret opp nede i byen når han hadde rotet seg fast i noe. Har ikke tall på alle de gangene politiet parkerte utenfor hos oss. Jeg tok det med det gode og ble etterhvert veldig godt kjent med konstablene. Hva naboene syntes er en annen sak. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
oslofjord Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Hvis man på 60-tallet snakket om byråkrater som rekvirerte krigskip når de skulle dra på befaring ville man trodd scenen var hentet fra en morsom film....i kontroll-Norge anno 2008 er det tydeligvis alment akseptert som helt normalt .... Hva blir den historiske dommen over denne perioden da vi hadde så store statsbudsjetter fra oljevirksomheten at forsvaret konkurrerte med politiet om oppgaver og krigskips drar på befaringer i hytte-norge ? Denne tråden viser at nå er det kontrollbølgen som feier over landet...jeg får bare ta det til eteretning. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Når det gjelder å ta seg til rette i strandsonen - som er en lov som har vært i virke i snart 50 år - er det helt greit for meg at det nå følges opp av aktuelle myndigheter. At du synes det er ille er helt greit for meg Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Denne tråden viser at nå er det kontrollbølgen som feier over landet...jeg får bare ta det til eteretning. Skal lov og rett gjelde så må man jo følge opp med kontroll. Mange som hevder at enkelte lover og forbud må fjernes fordi det ikke følges opp med kontroll, og mange da bryter loven. Og kommer "lov og orden partiet" til makta så blir det mer satsing på politi og kontroll, til glede for de fleste, og til ergrelse for de færreste. Eller hva? Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 (redigert) Når det gjelder å ta seg til rette i strandsonen - som er en lov som har vært i virke i snart 50 år - er det helt greit for meg at det nå følges opp av aktuelle myndigheter. At du synes det er ille er helt greit for meg Bra at strandsonen ryddes for ulovlige bygg. Det skal ikke være lettere å få tilgivelse enn tilatelse hvis de vil bygge i strandsonen. I denne tråden er dog det sentrale spørsmålet om det er formålstjenelig å rekvirere et krigsskip for å dra på befaring.....jeg mener fortsatt at byråkratene bør finne andre tranportmidler i sin kontrollvirksaomhet. Redigert 15.April.2008 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.