Jump to content

Misbruk eller ikke av kystvakta?

Xerb

Recommended Posts

Skal lov og rett gjelde så må man jo følge opp med kontroll. Mange som hevder at enkelte lover og forbud må fjernes fordi det ikke følges opp med kontroll, og mange da bryter loven. Og kommer "lov og orden partiet" til makta så blir det mer satsing på politi og kontroll, til glede for de fleste, og til ergrelse for de færreste. Eller hva?

Hvis det er overskudd av kontrollresurser her i landet, kan man jo sende dem til Lillestrøm som savner politkontroll.

Synes KV tilhengerne at militære kjøretøy i kampen mot Lillestrøms pøbler er akseptabelt på linje med krigskip på hyttebefaring ?

De fleste i Norge setter vel pris på en synlig tilstedeværelse av både politi og militær, og jeg synes dette er betegnende for hvor god jobb de gjør og hvor godt vi nordmenn har det.

Vi tiltrekkes jo disse fartøyene i hopetall, og en toller klare ikke å skremme oss selv med en flaske eller to for mye i bagasjen.

Det var helt sikkert en praktisk grunn til at dette fartøyet ble benyttet i denne sammenhengen, det har i vertfall jeg min lit til.

Hvis jeg hadde fortalt barna mine noe annet, ville de trodd jeg ikke var helt riktig skrudd sammen.

Man skal allikevel respektere de som kan ha vonde minner og som kan reagere på noe som kan minne om militær aktivitet.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
.........

Hvis jeg blir bordet av lett-båt med militære i sommer........................

Da har du sikkert gjort noe galt, og da er det vel bare fint at personer med politimyndighet gjør deg obs på det? Fint å høre at de blir litt mere synlige. Ellers bør du nok, som andre også sier, sette deg litt bedre inn i hva som regnes som krigsskip og ikke. De er riktignok gråmalte alle sammen, men det kreves ingen store studier for å finne ut forskjellen. Du finner massevis av stoff på nettet.

Det er klart det kan oppeleves om en belastning for de som ikke har "rent mel i båten" om kystvakten dukker opp.... eller politiet... men for de av oss som ikke har dette problemet så er det bare å hilse høflig og pent til dem slik man gjør med andre medseilere..

Dette kan jo bli et meget flott supplement til de som roper etter mere politi på sjøen i forbindelse med innføring av båtførersertifikatet til neste år... Da kan kystvakten få en god trening helt gratis i stedenfor å slite på fortøyningene ved kai..

Flott at kystvakten kan bistå andre etater på en slik flott måte som det er vist til sunnhordaland, samarbeid på tvers... til sommeren så blir det nok et større samarbeid mellom tollvesen og kystvakten også vil jeg tro.

Sett over kjelen og trekk en kaffetår med wienerebrød mens man kan slå av en båtprat med øvrigheten om en blir stoppet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

....... til sommeren så blir det nok et større samarbeid mellom tollvesen og kystvakten også vil jeg tro.....

Ja, da skal det bli morro å høre hva de mener disse som roper om lovløshet på sjøen og samtidig sutrer pga av tollsjekk opp gjennom Oslofjorden. Jeg erindre også at noen av de samme chatter seg i mellom om "bunkringsturer" til Strømstad. Dieselen er vel ikke spesielt billig der, eller? Detta kan det bli underholdning av!

Har følelsen av at du er i mot marinen / kystvakta fordi disse minner deg om krigsskip.

Jammen jawik, både Marinens og (i Norge) Kystvaktas skip er da alle å betegne som krigsskip (militære skip).

Ellers bør du nok, som andre også sier, sette deg litt bedre inn i hva som regnes som krigsskip og ikke. De er riktignok gråmalte alle sammen, men det kreves ingen store studier for å finne ut forskjellen.

Det synes jeg heller du bør gjøre, Sigurd. De militære selv er ikke i tvil om begrepene her. Forskjellen på et sivilt fartøy, og et militærfartøy (krigsskip), er om fartøyet står under militær kommando eller ikke. Og det er det aldri noen tvil om: Et overflatefartøy som er under militær kommando, har alltid kommandovimpelen heist.

Og det har alle kystvaktfartøyene i Norge når de er ute på oppdrag. Andre kjennetegn på norske militære fartøy, er at de er gråmalte, de er bevæpnede, og de har i tillegg til en militær sjef alltid menige, vernepliktige soldater som en del av besetningen. Avgjørelsen om det skal anvendes våpenmakt, blir tatt i de nøyaktige samme kommandolinjene, enten det dreier seg om en fregatt, et Kystvaktskip eller en MTB. Og dette er noen helt andre kommandolinjer enn de som avgjør om politimenn skal ha anledning til å anvende våpenmakt. 

Det er den store prinsippielle forskjellen. 

Tja, det er nå en ting at kystvakten bruker ressurser på sørøstlandet i tjukkeste sommersesongen, med så stor båttetthet som det er i disse områdene. MEN, at myndighetene i tider hvor ressursknappheten i både politietat og forsvar er SKRIKENDE, skal prioritere det indre kystoppsyn slik det gjøres nå, synes å være TOTAL skivebom etter mitt syn. At henlagte saker i politiet er skyhøyt på grunn av ressursmangel, at forsvaret i følge seg selv knapt kan greie forsvare en bydel i hovedstaden, at den ytre kystovervåkning av våre havområder og fiskeriressurser sliter, disse områdene MÅ da være viktigere??

Her oppe hos oss er det forholdsvis langt mellom lysbåtene, altså GOD plass, likevel oppleves det som regelrett ubehagelig å ha en kanonbåt sigende bak deg en godværsdag, denne har selvfølgelig folk ute på brua med store kikkerter og RIB`en hengende klar ved vannskorpa, klar for bording. Har faktisk flere ganger opplevd å bli fulgt av nevnte farkost på en slik måte. Det er vel ikke HER vi trenger å overvåkes? I tillegg farer politibåtene (særlig populært på godværsdagene....) inn og ut mellom holmene. Skulle tro det var storforbrytere i leia......

Synes faktisk innimellom at noe av frihetsfølelsen ved å være på sjøen er redusert.

POLITIKERNE PRIORITERER GALT!!! :flag:

Enig med deg, Petterøe.

Kystvakten mangler ressurser til fiskerioppsyn i nord.

Likevel kan et kystvaktskip brukes av kommunen til å sjekke eventuelle ulovlige byggeaktivitet i strandsonen??

Hva koster det å drifte et kystvaktfartøy? 500.000 i døgnet?

Man kan leie mange passende fartøy for en hundredel av prisen.

Dette er sløsing med ressurser og gir ny mening til ordtaket om å skyte spurv med kanoner.

Redigert av Lotus (see edit history)
MEN, at myndighetene i tider hvor ressursknappheten i både politietat og forsvar er SKRIKENDE, skal prioritere det indre kystoppsyn slik det gjøres nå, synes å være TOTAL skivebom etter mitt syn. At henlagte saker i politiet er skyhøyt på grunn av ressursmangel, at forsvaret i følge seg selv knapt kan greie forsvare en bydel i hovedstaden, at den ytre kystovervåkning av våre havområder og fiskeriressurser sliter, disse områdene MÅ da være viktigere??

Det må da være fløott at etatene kan "dele på utgiftene" i slike settinger, det at flere etater/departement samarbeider slik de nå gjør må jo være flott når ressurknappheten efter sigende er stor.

Selv om ressursmangelen på land er stor for politiet, så kan en ikke uten videre "omplassere" "utøvende" poltitjenestemenn sånn uten videre til efterforsking.

Så det at forsvaret, politiet og tollvesnet kan samarbeide er jo jo helt topp med tanke på best mulig ressursutnyttelse i samfunnet.... Forsvaret får råd til å slippe tampen fra kaia og komme seg på sjøen....

Så jeg ser kun fordeleler med et slikt samarbeid i et "ressursknapt" samfunn.... kommer en båt fra forsvaret med kanoner seilende opp akterut, så legger jeg med til siden i leia slik at båten kan passere, enkelt og greit..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Dette er helt klart misbruk.

I Fitjarøyane er det pinadø så god plass, at en brygge i en privat vik ikke skulle gjøre det helt store.

Jeg er uenig. Vi ferierte i Fitjarøyane sommeren 2006, og det var flere fine plasser det tidliger var naturlig å kaste anker som man nå i stedet fant en privat brygge. Om disse var lovlige eller ikke, vet jeg ikke noe om.

....Det synes jeg heller du bør gjøre, Sigurd......

Leser så mye jeg kan jeg.....

Hva jeg ikke skjønner er hva som gjør Kystvakta så kremmende for dere..... eller er det bare prinsipper det går på?

Uansett er det for meg en klar forskjell. Sikkert gradvis innarbeida etter en god del år på gråmalte skuter.

En annen ting er at jeg gir blaffen i prinsippene om jeg kan få velge hvem jeg skal bordes av. Gutta på kystavakta kan den delen av jobben sin, mens politet desverre ikke blir gitt mulighet til noe særlig trening.

Så jeg ser kun fordeleler med et slikt samarbeid i et "ressursknapt" samfunn....

Ser du bare fordeler med å sette inn et kystvakskip i en slik situasjon? Nesten noe nær enhver annen båt kan jo gjøre nytten som inspeksjonsbåt i skjærgården?

Mens kystvaktskipet svir av 500.000 i døgnet på denne oppgaven, fisker pirattrålere opp for det dobbelte i døgnet i nord.

Hade kystvaktskipet være blandt sine kolleger i nord, kunne de i større grad forhindret dette. Nå blir ikke bare eventuelle ulovlige byggegreier priset til 500.000 i døgnet. Man kan legge til den samfunnøkonomiske kostnaden ved at dette kystvaktskipet ikke forhindrer pirattrålere fra å fiske.

Og du ser bare fordeler????

Nå kan jeg ikke se av reportasjen at denne kystvaktbåten ble tatt ut av tjeneste i "Barentshavet" eller "i nord" som det muligens heter nå om dagen for å utføre dette oppdraget på Fitjar, men jeg er ikke så godt informet som Lotus åpenbart er i denne saken.. Men siden dette åpnenbart er tilfelle at de tar båter ut av sin aktive tjeneste "i nord " for å utøve denne tjeneste for andre etater så stiller saken seg annerledes, men igej litt saklig dokumentasjon er greit å ha...

Formoder selvsagt at Lotus kan linke til dokumentasjonen som viser til at dette kystvaktskipet ble tatt ut av tjensete "i nord" for denne konkrete jobben for du farer vel ikke med løgner i denne tråden Lotus.

Merkonstnaden på 500.000 Nok pr. døgn skal jeg ikke spørre om dokumentasjon på engang... siden det alt er forbundet en del kostander med dette kystvaktskipet så formoder jeg vi her snakker om merkostnader til denne konkrete jobben det referes til..

Hvis Kystvakta i våre sørlige områder skal slippe tampene, bør De vel prioritere å legge kursen nordover for å få et mer effektivt fiskerioppsyn. Tror det er mer å hente der, men kanskje litt mer ubehagelig enn å ta "Ola og Kari"som kommer fra Sverige,Tyskland,Danmark og England med noen flasker for mye i båten.

Ellers enig med "Petterøe" og "Lotus" sine innlegg. :yesnod:

Jammen jawik, både Marinens og (i Norge) Kystvaktas skip er da alle å betegne som krigsskip (militære skip).

OK. Selvfølgelig er de krigsskip som anvendes i fredstid. Verre er det vel ikke. Problemet ligger i synet på disse og hvordan enkelte oppfatter disse i fredstid.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Nå kan jeg ikke se av reportasjen at denne kystvaktbåten ble tatt ut av tjeneste i "Barentshavet" eller "i nord" som det muligens heter nå om dagen for å utføre dette oppdraget på Fitjar, men jeg er ikke så godt informet som Lotus åpenbart er i denne saken.. Men siden dette åpnenbart er tilfelle at de tar båter ut av sin aktive tjeneste "i nord " for å utøve denne tjeneste for andre etater så stiller saken seg annerledes, men igej litt saklig dokumentasjon er greit å ha...

Formoder selvsagt at Lotus kan linke til dokumentasjonen som viser til at dette kystvaktskipet ble tatt ut av tjensete "i nord" for denne konkrete jobben for du farer vel ikke med løgner i denne tråden Lotus.

Merkonstnaden på 500.000 Nok pr. døgn skal jeg ikke spørre om dokumentasjon på engang... siden det alt er forbundet en del kostander med dette kystvaktskipet så formoder jeg vi her snakker om merkostnader til denne konkrete jobben det referes til..

Du er usaklig. Punktum.

Jeg har ikke sagt at kystvaktskipet ble tatt ut av tjeneste i nord for å drive hytteinspeksjon. Det er noe du påstår jeg skulle ha sagt. Leser du innlegget mitt ser du at det eneste jeg sier er at dette kystvakskipet kunne gjort bedre nytte for seg blandt sine kolleger i nord. Er du enig eller uenig i dette utsagnet? (du behøver ikke svare hvis ikke du vil)

Videre spør jeg hvor mye det koster å drifte et kystvaktskip. 500.000 i døgnet? Det er alså en kvalifisert gjetning av kostnad. Kvalifiserte gjetninger kvalifiserer ikke til dokumentering, eller hva? Er du av en annen oppfatning, så forklar gjerne hvorfor.

Nei, det er ikke merkostnader, men hvis alternativet koster 5.000 spenn, kan du nok se på det som merkostnader uansett.

For øvrig er kystvakten midt inne i en moderniseringsrunde.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...