AndersH Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Videre spør jeg hvor mye det koster å drifte et kystvaktskip. 500.000 i døgnet? Mens kystvaktskipet svir av 500.000 i døgnet på denne oppgaven, fisker pirattrålere opp for det dobbelte i døgnet i nord. Artig "spørsmålsformulering".... Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
logget av Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Ved å påstå noe slikt har du bevist at du absolutt ikke har peiling på hva du snakker om! Beklager hvis jeg formulert meg på en måte som ble oppfattet nedlatende for en viktig yrkesgruppe. Meningen var å si at marinen mister mye av sitt personell fordi befalet i nøkkelstillingene kan fort konvertere til sivile oppgaver. Motsatt vei er i praksis vanskeligere, for det innebefatter en befalsutdannelse. Årsaken til at forsvar og kystvakt opererer på den måten de gjør, er komplisert og sammensatt. Samfunnet består av en rekke kompetente personer, og den generelle nedlatende tonen som her uttrykkes kan fort oppfattes som at majoriteten av brukerne av båtplassen også er udugelige. Vi har alle forskjellige oppgaver i samfunnet, og noe bra må vi jo ha fått utrettet hvis vi ser oss om. Sitér dette innlegget Link to post
timezero Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Det ligger vel egentlig i ordet, hva oppgavene er: "Kystvakt" . De skal passe på kysten vår. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Jobben er allikevel litt lettere etter at Harald Heide Steen pensjonerte seg fra jobben som Russisk ubåtkaptein. Det er roligere i fjordene våre nå Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 (redigert) Gjett hvor måkene kom fra Er det noen sammenheng mellom opplæringene av disse måkene og pingvinene i Batman filmen. Jeg ser på logoen din en viss likhet. Redigert 17.April.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
timezero Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Ja, og vi har jo råd til å ha disse skipene til å passe på kysten vår. Vi har jo fått en egen Melkeøy oppe i nord, som gir penger i statskassa.... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Årsaken til at forsvar og kystvakt opererer på den måten de gjør, er komplisert og sammensatt.Samfunnet består av en rekke kompetente personer, og den generelle nedlatende tonen som her uttrykkes kan fort oppfattes som at majoriteten av brukerne av båtplassen også er udugelige. Vi har alle forskjellige oppgaver i samfunnet, og noe bra må vi jo ha fått utrettet hvis vi ser oss om. Dette er og blir et politisk spørsmål, og har ingenting med duglighet, uduglighet eller resursutnyttelse å gjøre. Om forsvaret skal brukes som politi ovenfor sivile eller ikke er kun politikk. Min holding er at forsvaret ikke skal brukes til å kontrollere sivile i fredstid. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 (redigert) Ref tidligere innlegg i tråden, så har Kystvakten politimyndighet innenfor rammen av sine oppdrag. Å si at de ikke kan benyttes til å kontrollere sivile faller på sin egen urimelighet da fiskeflåten de er satt til å kontrollere langs kysten består av sivile fartøyer. Videre har alle militære vakter politimyndighet innenfor sitt ansvarsområde. Dette innbefatter selvfølgelig også kontroll av sivile. Det er kanskje ikke dette du tenker på? Redigert 17.April.2008 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Lotus Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Beklager hvis jeg formulert meg på en måte som ble oppfattet nedlatende for en viktig yrkesgruppe.Meningen var å si at marinen mister mye av sitt personell fordi befalet i nøkkelstillingene kan fort konvertere til sivile oppgaver. Motsatt vei er i praksis vanskeligere, for det innebefatter en befalsutdannelse. Årsaken til at forsvar og kystvakt opererer på den måten de gjør, er komplisert og sammensatt. Samfunnet består av en rekke kompetente personer, og den generelle nedlatende tonen som her uttrykkes kan fort oppfattes som at majoriteten av brukerne av båtplassen også er udugelige. Vi har alle forskjellige oppgaver i samfunnet, og noe bra må vi jo ha fått utrettet hvis vi ser oss om. Ole Petter, du er ekspert på å blande inn masse ting som er totalt uinteressant i denne sammenhengen. Hvis meningen var å si at marinen mister mye av sitt personell fordi befalet i nøkkelstillingene kan fort konvertere til sivile oppgaver, skjønner jeg ikke hva det har med utlån av kystvaktskip til kommunale bygningsinspektører. Uttalelser om at samfunnet består av en rekke kompetente personer, går det jo ikke an å være uenig i, men det virker som om du faktisk tror jeg er uenig i noe slikt og mener at jeg har en generell og nedlatende tone. Det må da for svarte være lov til å synes det er feil ressursbruk å frakte kommunale bygningsinspektører rundt i skjærgården med et kystvaktskip uten å bli beskyldt for å mene at alt og alle er udugelige?? Vi er alle alle forskjellige oppgaver i samfunnet og generelt så går ting veldig bra i AS Norge. Er det noen som er uenig i det da? Det er ikke slik at hvis man bruker et kystvaktskip til kommunale bygningsinspektører, så går AS Norge til helvete og alt og alle er teite. Jeg er sikker på du vet bedre enn som så. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Salt svarer stadig ikke på spørsmålene her ser jeg Disse innleide supply båtene har i tillegg DP, noe som forsvaret har svært lite erfaring med Ganske off topic nå men jeg har nå selv gått rundt på Haakonsvern og reparert på DPer, tviler på at de har demontert de... Nå er det ett stort problem som forsvaret sliter med iforhold til det sivile. Det er inntekten, eller mangel på inntekt. Alle pengene bevilges og de taper ikke en krone på å ligge noen dager ekstra på Haakonsvern. At båtene forlater Haakonsvern er bare bra, hvem som har bevilget penger til akkurat denne aksjonen skal ikke jeg late som jeg har peiling på, men det har nok dere som deltar i tråden god greie på. Jo flere døgn disse båtene er ute å seiler jo bedre. Hvis en sammenligner kostnadene ved å ligge til kai og seile så tror jeg ikke du finner så store summen. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 (redigert) greit nok at noen mener det er ok med slik bruk av militært fartøy . men tør noen si at det er den BESTE løsningen ? det finnes så alt for mange alternaitiver som koster en brøkdel å bruke . og har man ikke noe bedre å bruke den til ,så tull den inn i aluminiumsfolie og konserver den som et komisk eksempel på hvor bra forsvaret et utrustet. of topic men er det ingen som har en dårlig magefølelse når det gjelder vår kjære nabo russland? ville vi fått tilstrekklig hjelp hvis "stalin" plutselig bestemte seg for å øke landarealet til russland ? de hadde vel brukt ca 5 timer på å få full kontroll på oss :-( Redigert 17.April.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Whistler Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 I dette tilfellet er vel de eneste opplysningene "vi" har basert på det som står i avisen det er linket til. De som har blitt sitert eller omskrevet i avisen vet godt at det som står i avisen ikke nødvendigvis er den hele og fulle sannheten. Det kkunne jo tenkes at fartøyet i dette tilfellet hadde/har andre primæroppdrag og bare har med kommunens folk som "haikere", mens det i avisen fremstår som noe helt annet. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Blue_Dragon Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Forsvaret er vel også blitt pålagt å bruke de nye MTB'ene selv om de ikke vil ha dem. MTB'ene gjorde mye slike oppdrag før. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 hvis det er tilfelle så stiller saken seg i et annet lys , men vi må vel forholde oss til det som er skrevet ,så lenge det ikke finnes andre opplysninger om saken. da blir det tipping. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
bliss X Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Det er kanskje ikke dette du tenker på? Jeg tenker bl.a på slike kontroller som denne tråden omhandler, og tidligere tråder vedr. konroller av fritidsbåter. Som du selv skriver har de politimyndighet innenfor rammen av sine oppdrag. Hva som skal være rammen av oppdrag er et kun et politisk spørsmål Enig? Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Brukte et tilsvarende fartøy til å hale ulovelig krabbeteiner med ifjor. Neppe særlig hensiktsmessig det heller, en sprø ressursbruk i tillegg til at jeg som sagt personlig mener det er direkte ille å bruke forsvaret til å utøve makt mot sivilbefolkningen. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Det kan jo hevdes at hele forsvaret er en sprø ressursbruk. Jeg ser ikke noe galt i at det i enkelte tilfeller er samhandling mellom forskjellige etater. Det er slik i dag og har vært det i mange år, at "skarpe" enheter også har sivile oppgaver. Dette bla pga tilstedeværelse og av den grunn er en praktisk/ naturlig oppgave. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Kystvakta oppleves for meg som en pest og en plage ,hvert år kommer de minst to ganger for sommeren og river og sliter i fortøynigsblåsa mi og naboene sine , sist sommer fikk de tauet på propellen og ødela naboens. Etter å ha gitt de en høyrrøstet belæring fra sjøkanten kom de tillbake noen dager etterpå og startet opp på nytt med sitt herverk samt flyttet en markeringsblåse som ett dykkerfirma hade satt ut etter å ha nivilert opp bunnen pga forlengelse av en kloakk ledning. KNM Tyr med sine medsammensvorne i en hurtiggående gummibåt ble av meg gjort oppmerksom på att de ville bli annmelt til politiet . Nivileringsblåsene og fortøynigsblåsene var ikke merket med navn hevdet de og det er vell heller ikke påkrevet ? Problemet blir nå trolig løst da jeg med litt forsterkninger av balkongen skal montere en hval/brugde kannon der da jeg elers bor så nært at jeg fisker litt fra balkongen Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Bliss x mener det ikke er forsvarets oppgave å kontrollere sivile i fredstid, og dette er nok i tråd med meningene til både folk flest, til de styrende organer og forsvaret. Vi stiller av og til spørsmålstegn med hvordan ting gjøres i samfunnet, noe som jeg mener både er sunt og riktig. Men når man forsøker å underbygge de kritiske spørsmålene med tvilsomme påstander, så mener jeg hele diskusjonen blir feil. Hvis noen mener oppgavene med å overvåke beskatningen av fisk i nord er viktig, og at denne båten med fordel burde bli benyttet der oppe, så er jo det helt greit det. Noe annet er det om man snur situasjonen opp ned og sier at denne båten ikke burde oppholde seg i en fjord på sørlandet. Det er her både politikk og de praktiske årsakene til at båten befinner seg akkurat her man ikke vet altfor mye om. For alt vi vet så har båten kanskje ligget i service, blitt oppgradert og driver med nødvendig testing av utstyr eller opplæring av personell. Når det gjelder den økonomiske siden av spørsmålet, så er disse fartøyene spesielle og finansieres med spesielle oppdrag. For å bruke marinen som et eksempel, så har trusselbildet endret seg mye på 20 år. Ubåtene har og er viktige for å oppnå strategiske fordeler i tilfelle en mobilisering. Man har frem til nyere dato regnet det for å være relativt sikkert å tjenestegjøre på ubåt, for de har vært vanskelige å lokalisere. Ny teknologi gjør det mulig å endre dette trusselbilde, og Nato tar nå i bruk ny teknologi for å sikre havområdene med ny etteretning. Norge er en viktig del av denne strategien, og kostnadene med å drifte mange av de norske båtene inkludert de nye fregattene, er ikke lenger bare et nasjonalt anliggende. Derfor er flåtens aktivitet planlagt i lang tid fremover, og båtene får tilskudd til drift fra Nato. Derfor er det ikke helt riktig at båtene kan ligge ved kai når det måtte passe, og det er ikke riktig at båtene kan befinne seg hvor som helst. Hvis en båt ikke klarer å oppfølge forpliktelsen i Nato, så flyttes også midlene til et annet fartøy, for overvåkningen skal være operativ til enhver tid. Med slike hensyn å ta, så mener jeg det blir feil å fremstille denne saken som misbruk av midler og fartøy uten å være selvkritisk, for å drive forsvaret og kystvakten er ikke så enkelt som det ser ut til for en fritidsbåteier. Hva man måtte mene om at det var sivile mennesker om bord for å studere hyttenes beliggenhet i denne anledningen, ja den er vel helt grei hvis man klarer å holde seg til saken. Hvis kystvakten blir benyttet til flisespikkeri som å sjekke kalvene og settedybden av krabbetegnene til en 12 åring, så skjønner jeg de som har innsigelser og føler ubehag med dette, og jeg håper myndighetene opptrer litt romslig og politisk korrekt i slike saker. Sitér dette innlegget Link to post
timezero Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Jobber du i forsvaret, siden du har tid til å skrive sååå lange innlegg ? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Jobber du i forsvaret, siden du har tid til å skrive sååå lange innlegg ? arti Selger du Furuno? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Jobber du i forsvaret, siden du har tid til å skrive sååå lange innlegg ? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 (redigert) Jobber du i forsvaret, siden du har tid til å skrive sååå lange innlegg ? Ikke direkte men inndirekte. Akkurat nå har jeg en prolaps i ryggen og har god tid, for jeg kommer meg ikke av flekken. Problemet med ryggen skyldes ikke golf bare så det er nevnt. Redigert 17.April.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
timezero Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Selger du Furuno? Ja, og det er ikke flust av kunder i en butikk på Røst. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Er det noen sammenheng mellom opplæringene av disse måkene og pingvinene i Batman filmen. Jeg ser på logoen din en viss likhet. Logoen min er en av mange med forskjellige farger og den er en stolt Pingvin. Du har lov å spørre men er ikke sikker på at jeg har lov å svare Brukte et tilsvarende fartøy til å hale ulovelig krabbeteiner med ifjor. Neppe særlig hensiktsmessig det heller, en sprø ressursbruk i tillegg til at jeg som sagt personlig mener det er direkte ille å bruke forsvaret til å utøve makt mot sivilbefolkningen. De brukte da gummien inne ved strandsonen, mens moder lå lenger ute å ventet. Om de utøver makt så er vel forskjellen ikke større enn at de hadde ringt lensmannen og han hadde måttet rykke ut istedenfor å stå med lasern langs landeveien. Dette blir jo en vinn vinn situasjon og grasrota sparer penger. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.