Jump to content

Misbruk eller ikke av kystvakta?

Xerb

Recommended Posts

Logoen min er en av mange med forskjellige farger og den er en stolt Pingvin. Du har lov å spørre men er ikke sikker på at jeg har lov å svare :wink:

I og med at du befinner deg så langt nord, så antar jeg at det finnes pingviner på nordpolen allikevel, de er vel bare "under cower" :cool:

Historien med at isbjørnene hadde spist opp alle pingvinene var et godt påfunn. :rolleyes:

I og med at du befinner deg så langt nord, så antar jeg at det finnes pingviner på nordpolen allikevel, de er vel bare "under cower" :cool:

Historien med at isbjørnene hadde spist opp alle pingvinene var et godt påfunn. :rolleyes:

Norsk territorium strekker seg veldig langt sørover langs AH-ryggen til kulda tar de fleste to beinte. Forvirringens kunst er en edel egenskap som vi kunne trenge litt av her på BP når diskusjonen går høyt og adrenalinet fosser ukontrollert.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Det verkar som at mange her på forumet ikkje er klar over kva rolle kystvakta har, at det er underlagt både forsvaret OG staten.

Forøvrig dreier dette seg om eit skip tilhøyrer indre kystvakt.

Indre Kystvakt har ansvar for området som ligg ut til fire nautiske mil frå kysten. Dei viktigaste oppgåvene er fiskeri- og kystoppsyn, overvaking, kontroll og støtte til Politiet og Tollvesenet. (ref. wikipedia)

Dersom det som står på wikipedia stemmer ser eg ikkje noko galt i at kommunen er med på kystvaktas skip. Om ein les artikkelen står det at både representantar frå kommunen, fylkeskommunen og politiet er med.

Eg synest det er bra at ein slår ned på ulovleg byggjing i strandsona, særleg i eit område som Fitjarøyane.

Jeg tenker bl.a på slike kontroller som denne tråden omhandler, og tidligere tråder vedr. konroller av fritidsbåter.

.....

Hva som skal være rammen av oppdrag er et kun et politisk spørsmål

Enig?

Etter å ha gløttet gjennom deler av kystvaktloven og deler av andre lover som det refereres til der ser det for meg ut som om kystvakten har ganske vide fullmakter til å drive kontroll av hvilke som helst fartøy innenfor norsk territorialfarvann. Deriblant kontroll av fritidsbåter ift kapittel 3 i lov om fritids- og småbåter for å nevne en.

Jeg er enig i at rammen av oppdrag er et politisk spørsmål. Dersom "majoriteten av båtfolket" som KNBF ofte referer til hadde vært mot slike ordninger hadde det vel vært på dagsorden?

For å sette det hele litt på spissen foretrekker jeg å bli kontrollert av kystvakt eller politi enn av en nordmann/svenske/tysker/danske/elns fra Addeco.

Og som Sydvesten (lett omskrevet) pleier å si: Har man ingenting å skjule så har man ingenting å skjule.

Når det gjelder artikkelen tråden startet med er jeg tilbøyelig til å være enig i at det kan virke som om det er feil bruk av ressurser. På den andre side, og som jeg har nevnt lenger opp, vet man jo ikke om dette er primæroppdraget.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...