Jump to content

Videoopptak 2008 - råd om gode teknikker


roaldbj

Recommended Posts

Et betrodd medlem her på Båtplassen har forledet meg til å kjøpe et full HD kamera med 1920x1080 pixler. Jeg har nå brukt det endel timer på landjorda for å bli kjent med kameraet og det gir overveldende bilder. For å ha glede av opptakene bør man nok ha en HDMI kabel og skjerm som kan vise høyoppløselige bilder. Litt mer om HDMI finnes her: http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

Så til spørsmålet: Jeg har tenkt å plassere kameraet ombord og filme innseilinger til forskjellige havner. Er det noen som har råd om hvordan jeg fester kameraet ombord? Er det beste å holde det selv, å bruke stativ festet til båten eller noe annet som har demping av bevegelsene ombord? Jeg har i ettermiddag sett litt av filmen "Til Sjøss" (Sjøfartsfilm, DVD) og blitt imponert over hvordan horisonten er delvis i ro mens skutene beveger seg mye opp og ned. Hvordan klarer man å filme slik? Jeg har 5 timer opptakstid (60 GB) på videokameraet, så jeg kan prøve ut ganske mye denne sesongen, men setter pris på noen velmente og kyndige råd.

Link to post
Share on other sites

uten å kunne noe som helst om filming har jeg vært borti at det brukes noe som heter "steady cam".

 

Her er en oppskrift på en hjemmelaget versjon, bør vel kanskje kunne brukes i båt dersom det er noen fornuftig plass å henge den fast på.

 

Her er en mer kompakt versjon som en har laget for sykkel

 

Her er ytterligere en versjon

 

Her er en båt versjon med sugekopper etter det jeg forstår

 

Har ikke finlest sidene, men søkt opp i google etter steady cam.

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

Skal du ha horisonten helt i ro vil jeg tro eneste løsning er gyro, med en steady cam tror jeg ikke du vil klare å holde det like i ro som med en gyro.

 

Her er en link til Aerial Exposures som lager proffe gyroer til proff pris! http://www.aerialexposures.com/gyroplatform.htm

 

Men det kan jo være en inspirasjon til hvordan den kan se ut om du skal lage dette selv.

 

Å rette opp horisonten i redigeringen er ingen god ide, skal du redigere i HD kreves da et råskinn av en maskin og ikke minst god tid.

Link to post
Share on other sites

Den enkleste formen for steadycam er at vanlig videostativ festet under kameraet. Ha beina uttrukket til (i alle fall nesten) full lengde men sammenfoldet slik at de ikke dunker borti alle mulige ting. Det gir langt stødigere bilder enn rent frihåndskamera. Husk også at videostativ er mye bedre (og dyrere) enn fotostativ da videostativ er mye mykere i bevegelsene men akkurat til dette formålet funker et vanlig fotostativ også.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Jeg har nå overspillt mine opptak fra et JVC GZ-HD7E, et videokamera med harddisk som kan ta opp i full HDMI. Det ble tre DVDer, hver på 8.5 GB. Jeg hadde trodd jeg skulle få testet kamera mer enn jeg fikk gjort. Dette skyldes enkelt at "nye" Astor har tatt all min tid, både til vedlikehold/oppgradering og til turer sammen med fruen.

Jeg har i dag sittet og sett opptakene. Konklusjon må være at bedre skarphet skal man lete lenge etter. Når det gjelder veksling mellom lys og skygge er jeg derimot skuffet. Her skulle jeg gjort opptakene i MANUELL modus med direkte styring av blender/lukker. Jeg er ikke imponert over måten kamera takler denne funksjonen. Her skal det testes endel utover før jeg vet hva som blir best.

 

JVC og andre kameraprodusenter har kommet med tilsvarende kameraer og jeg er spent på om andre her på BP sitter med samme eller andre erfaringer.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi har maaaange timer HDMI opptak i sommer. Den største utfordringen ble å få tak i -R 8.5 GB plater for å "brenne" opptakene. Jeg gikk fra butikk til butikk, i by etter by. Tilfeldigvis fant jeg er spesialforretning i Ålborg hvor jeg fikk kjøpt 30 plater til en svært billig penge. Vi har ikke erfart ulemper med lys/skygge. Tvert om er vi imponert over at vi kunne få så bra opptak. Jeg er utrolig imponert over kvaliteten. Jeg har også begynt å bruke kameraet i jobbsammenheng - med utrolige kvaliteter. Nå finnes det også prosjektører som har direkte inntak med den spesielle HDMI-pluggen. Utrolig bra kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Fint at du er fornøyd Roald. Jeg legger trolig listen veldig høyt ettersom jeg i flere år drev proff med video på Betacam-nivå. Men helt klart, dette overgår det meste for oss amatører. Kvaliteten veerr. kopiering ligger flere hakk over det som var vanlig på proff-nivå for bare få år siden.

Jeg skal bruke endel tid på å gjøre opptak i manuell modus.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg vet at du er profesjonell. For en enkel amatør har HDMI opptakene derimot vært en "revolusjon". Vi kan nå se endringer i pupillediameter i kommunikasjonstrenigsopplegg. Jeg forsøkte flere opplegg med videoopptak fra FB i sommer. Min erfaring er at de beste ble med stillhånd, dvs uten bruk av stativ. Men det er min erfaring. Jeg tror det må være bygd inn ganske avanserte bildestabilisatorerer i kameraet - noe lignende Canon 450?

Link to post
Share on other sites

Jeg VAR, Roald. Teknikken har siden jeg la mitt store skulderholdte kamera på hyllen gått utrolig fremover.

Dette med stativ i båt er ikke alltid like greit. De fleste båter har en resonansedur i visse hastigheter. Husker vår gamle Elvaro 30 hadde en slik på ca. 4.5 knops fart. Slike "rystelser" sprer seg omgående til en stativ som står plantet på dekket.

Til helgen skal jeg ut på en solotur og vil bruke noe av tiden til å teste ut to stativer jeg har stående. Jeg har også et mindre staiv som jeg kan feste i f.eks. masten, men dette trenger et 90 graders universalfeste opp til kamera. Trolig vil dette være den minst heldige løsningen.

Jeg har også tenkt som deg, Roald dette med opptak inn til havner rundt om.

Jeg har en vidvinkelforsats på kamera som gjør at jeg for mer med på hver side noe jeg ser på som en fordel.

Dette er JVC sin egen vidvinkel type; GL-VO746 Wide convversion lens x 0,7. Etter endel bruk av denne ser jeg ingen forringelse i bildet ved bruk.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Den enkleste formen for steadycam er at vanlig videostativ festet under kameraet.

 

Har også benyttet meg av dette og med godt resultat. Problemet i dag er at de fleste hobbykameraene er for lette. De tar lett i mot rystelser av alle slag.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Var i dag ute å testet opptakskamera påmontert stativ plassert oppe på fb. Gjorde forsøk i alle lave fartsområder og fikk ingen resonansdur som generte opptaket.

Det positive i dag var fa jeg stillte om fra AUTO til MANUELL blender/lukker. På manuell blender/lukker slipper bildene å forandre seg etter hva slags bakgrunn som er i søkeren. Stabilt lys enten man vender opp mot sola eller dreier vekk. Det som etter min oppfatning forandret motivet fra "trangt" til et videre bilde var vidvinkelforsatsen. Her snakker jeg om opptak hvor kamera går hele tiden i opptak mens båten siger fremover mot f.eks. en havn eller innseiling. Med vidvinkelen føler man at man sitter ombord mens landskapet på begge sider forsvinner ut av skjermen.

En videre test vil være å forandre lukkeren opp til en høyere lukkerhastighet. Da må jeg samtidig kompansere med en større blender. På vidvinkelen har jeg ganske mye dybdeskarphet så dette vil neppe bli et problem. En høyere lukkerhastighet vil gi et mindre "rykkete" bilde. Dette kommer fram kun når opptaket blir vist på en 40 tommers skjerm eller større. Opptakene i seg selv er knivskarpe.

Stativet var et relativt tungt med påmontert panoramahode.

 

Til helgen fortsetter testen.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har nok glemt å nevne at jeg bruker ekstern mikrofon av høykvalitets format ve3 opptak. Dette gir utolig god lydkvalitet i de opptakene jeg har tatt.

Jeg ser ikke for meg at man kan få tak i rimelige stativ som kompenserer for rulling, stamping og broachingeffekter. Systemet måtte vel være noe i likhet med det som er utviklet for stabilisatorer (stabilisatorer vil bli et "must" på min neste trawler, jeg har seilt med stabilisatorer og dette gir en "ny" trawler-opplevelse).

Link to post
Share on other sites

Rulling motvirker ikke kamerastativet, men det er jeg ikke ute etter heller. De sedate bevegelsene vår trawler gir neppe noen forstyrrelser i bildet.

Jeg har forsøkt å finne noen stativløsninger som kan oppfylle dine ønsker, Roald, men jeg har ikke klart å finne noen foreløpig. Jeg fikk et proffmagasin i går som refererte til seady-cam løsninger men disse blir noe voldsomme i en lystbåt.

Ekstern mikrofon er et pluss. Jeg tror neppe jeg tar i bruk dette, men skal få strikket meg en sokk som jeg vil trer rundt kamera slik at vinden blir betraktelig dempet eller helt borte.

 

Et pluss på den modellen vi bruker, Roald er fjernkontrollen. Bruker man denne vil man slippe å komme bort i kameraet og event. gi forstyrrelse i bilddet i det man berører start/stopp-knappen. Man kan også zoome under opptak ved bruk av fjernkontrollen. Dette er noe jeg skjelden benytter meg av da jeg føler det forstyrrer opptaket. Da stopper jeg heller opptaket, bytter motiv og starter igjen. Men dette er selvsagt en smak sak.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...