Jump to content

Brann - Gass - Eksos-sikkerhet

Pilt Pompel

Recommended Posts

Noen tanker jeg har gjort meg i løpet av de siste årene:

- Stoler dere på dieselvarmeren? Jeg tør ikke sove mens den er på...

- Jeg har montert brannalarm type vanlig røykvarsler; men vil den reagere på eksoslekkasje (CO) inn i kabinen?

- Min båt er 21 år gammel i år. Bytter gass-slanger ca. hvert tredje år, både ved komfyr og der

flaskene er lagret. Men hva med kobberrøret som er støpt inn langs skroget? Hva er holdbarheten her?

Ja, stoler på varmeren. Den surrer og går døgnet rundt når jeg er i båten. I hvertfall høst, vinter og vår. Vannvarmer. Har vanlig røykvarsler som deg, men vet ikke hva den trigger på utover bacon-steiking.

Gassrøra mine er 25år gamle. Ikke innstøpt, men stort sett synlige for inspeksjon. Holdbarheten vet jeg lite om. Stoler på dem. Om du ikke allerede har, bør du investere i gassalarm. Sjekker min i dann og vann med en engangslighter. Kobler kun fra gassflaska når jeg skal være borte fra båten i mer enn et døgn.

Vet ikke om det hjelper, men jeg sover som en stein om natta i en eldre båt enn deg.

:-) Dette opptar meg også.... siden gassen brukes hver dag, innvisterte jeg i en magnetventil som står ue ved flaska.. Da er det iallefall utelukket lekkasje når jeg ikke bruker komfyren... Hvis man da i tilegg har lekkasjetester montert ( og faktisk bruker den) tror jeg nok faren er minimal hva gjelder gass... ?

eksos i sovekabinene? når jeg sover er jeg litt usikker på hva som skulle produsere eksos....? har vanlige brannvarslere..

Åja.... nå skjønner jeg. Det er eksosen fra dieselvarmeren som er tenkt på ja... Jeg fyrer med en glemring og den har brent siden oktober..... denne har pipe og derfor naturlig trekk... Men hvis jeg hadde hatt en webasto eller noe slikt, ville jeg nok hatt en CO alarm, Og hvis jeg hadde hatt propanvarmer, kjøleskap eller liknende, ville jeg hatt gass alarmer også...

Jeg tror at det hander om sansynlighet. Hvis du feks har gass under trykk 365 dager i året, er vel det større mulighet for lekkasje, enn om det faktisk kun er totalt kansje 15 timer som det er trykk på annlegget?

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Vi sover ikke med Eber'en i drift av to grunner: 1) All elektronikk og mekanikk kan svikte. 2) Eksosen avgir noe støy som kan forstyrre nattesøvnen til naboene aktenfor oss.

Gassflasken står forskriftsmessig plassert i eget rom på akterdekket med avrenning til sjø. Vi stenger likevel av gassventilen på flasken før vi går til køys. Overdreven forsiktighet? Tja, men vi vil gjerne nyte båtlivet så lenge som mulig og disse to forsiktighetsreglene gjør at kona ikke har problemer med nattesøvnen i båten.

siden gassen brukes hver dag, innvisterte jeg i en magnetventil som står ue ved flaska.

Det har jeg gjort også. Problemet med den første installasjonen var at den sto rett på UTSIDEN av gasskassa. En dag jeg kom til båten etter jobb merket jeg en rar lukt i båten :sweat: Vel, det eneste jeg kunne gjøre var å starte opp gassvifta som står i kjølsvinet. Børsteløs vifte som ventilerer ut eventuell gass. Kombinert med en mer enn god lufting, og forbud mot gnister/åpen ild i båten noen dager anså jeg faren for å være over etter å ha sjekket alle hulrom med en gass-sniffer. Om det faktisk var en gasslekkasje vet jeg ikke, Ikke alltid så lett å kjenne lukten når det uansett lukter diesel, råttent vann, olje og mugg. Men det var ikke aktuelt å ta noen sjanser. I ettertid har jeg flyttet fjernventilen til innsiden av gasskassa. Det er litt trangt, men da sover jeg ihvertfall litt bedre.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...