Jump to content

Hvordan demontere Lewmar Winch?

S/Y MAMOSA

Recommended Posts

Har skrudd winchen av båten, men trenger å skru den fra hverandre for å smøre den opp. Men hvordan gjøres dette? Finner ingen skruer hverken på toppen eller i hullet til håndtaket... Winchen er av type Lewmar16.

M

lewmar16.jpg

lewmar_16.jpg

Litt vanskelig å se på bildene, men ligger det ikke en "fjær ring" under toppen av bøsset til håndtaket? Med "fjær ring" mener jeg en tynn, flat skive bygd på samme måte som en nøkkelring, men altså helt flat. Den kan åpnes ved å bende lett med en flat skrutrekker på enden, hvor det er et lite spor.

Jepp, det ligger vanligvis en Seegerring rundt akslingen til håndtaket.

Det er best å bruke en dertil bestemt tang, men den lar seg lirke av med en knappetrekker.

Disse ringene flyr laaaaaang dersom de glipper.

• 1 month later...

Jeg har de samme winchene som Alo 28 viser bilde av her... Men ikke søren om jeg får demontert dem! Er det bare meg som ikke tør å banke hardt nok slik som wave beskriver??

• 4 years later...

Takk det virket svert godt med en treklubbe og kloss, på mine selftailing 16 wincher! Begge Winchene til lensetaklene løsnet greit!Når jeg slo mot taustyringen CClW!

Det var behov or rens, mye sand og seig-hard greas inne i winchene. Men nå går alt så mye lettere! Greit med gode tips her på båtplassen.

Men flere lenker på samme emne har vi, og det kan jo forvirre noe: https://baatplassen.no/i/topic/7801-demontering-av-lewmar-vinsjer/

Aileen ll