Jump to content

Vær med å utvide AIS dekningen

arkmarin

Recommended Posts

Skal vi hjelpe Sjøspeiderne i Sandnes med å utvide dekningskartet for AIS på kysten. http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/index.php?id=13 Om vi kjøper hver vår AIS mottaker f.eks. av typen Nasa AISengine, og kopler denne til en VHF antenne på hustaket, samt til en PC, som er koplet til nettet, vil de kunne bruke de data vi samler inn. På denne måten kunne vi kanskje få dekket hele norskekysten med et AIS-nettverk i tillegg til Kystverkets. I tillegg vil vi kunne følge med på den lokale skipstrafikken.

Brukere av Sjøspeidernes nettverk vil ikke få filtrert hva de får se og ikke, slik som Kystverket gjør til sine brukere.

En Nasa AISengine koster kun kr 1100-1200 om du kjøper den i England. Kjøp den nyeste utgaven, som er hvit, ikke den gamle som var sort.

Her får du kjøpt den: http://www.yachtbits.com/nasa/ais_engine.php

:flag:

(Dette innlegget postet jeg under emnet "AIS klasse B", men tror det fortjener eget emne.)

Jeg er i ferd med å sette meg inn i om jeg kan koble opp AIS i forhold til det utstyret jeg har fra før. Bruker bærbar PC og et kartprogram som heter CmapEcs.

Lurer nå på om jeg får opp AIS data i dette programmet. Videre lurer jeg på om jeg skal skaffe transponder eller om jeg i første omgang skal nøye meg med bare mottaker. Har en Sailor RM2042 som sikkert kunne dele antenne med AIS mottakeren ved hjelp av en splitter. Ser at mottakerne kan skaffes for under 2000,00Kr nå så da finnes det vel ingen unnskyldning for å montere i år.

Per

Redigert av Per Kålin (see edit history)

Jeg har ett forslag.

Hele Norge er nå så godt som dekket med Q-free.

Jeg ønsker at Vegvesenet tar all den elektroniske informasjonen og legger ut på et kart på nettet, slik at jeg kan se hvem som kjører sin bil hvor.

Videre ønsker jeg at DnBNOR legger ut i ett kart på nettet hvem som sist brukte sitt minibankkort hvor.

Jeg har ett forslag.

Hele Norge er nå så godt som dekket med Q-free.

Jeg ønsker at Vegvesenet tar all den elektroniske informasjonen og legger ut på et kart på nettet, slik at jeg kan se hvem som kjører sin bil hvor.

Videre ønsker jeg at DnBNOR legger ut i ett kart på nettet hvem som sist brukte sitt minibankkort hvor.

Bruker vi mobiltelefoner i stedet, får vi nok med de fleste til enhver tid, både på land og i sjøen. Stoebror ser deg. :crazy:
Hva er Shipplotter Astor? Er det et sted du kan legge informasjon om egen båt - eller data du mottar på AIS? Og hvordan sender du evt data?

Som du skjønner var jeg ganske grønn på denne her :crazy:

Shipplotter kan du laste ned HER.

Registrer programmet, det koster noen få kroner, og du kan i første omgang se plott som andre deler ut på Shippplotter. Når man skaffer seg egen mottaker kan denne også dele sine mottak med andre på Shipplotter. Det finnes brukere av Shipplotter i store deler av verden.

Mer om Shipplotter finner du hos NORDISK AIS-Forum som jeg var med å fikk i gang for noen år siden.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg er i ferd med å sette meg inn i om jeg kan koble opp AIS i forhold til det utstyret jeg har fra før. Bruker bærbar PC og et kartprogram som heter CmapEcs.

Lurer nå på om jeg får opp AIS data i dette programmet. Videre lurer jeg på om jeg skal skaffe transponder eller om jeg i første omgang skal nøye meg med bare mottaker. Har en Sailor RM2042 som sikkert kunne dele antenne med AIS mottakeren ved hjelp av en splitter. Ser at mottakerne kan skaffes for under 2000,00Kr nå så da finnes det vel ingen unnskyldning for å montere i år.

Programmet ditt kan ikke vise AIS data dessverre. Om du kjøper mottaker, så får du se andre båter. Kjøper du en transponder, så sender du ut eget signal, slik at andre ser deg, i tillegg til at du ser de.

En bra mottaker er NASA AIS Engine 2 som du får for ca kr 900 + MVA og porto. Du får også med SeaClear som viser båtene grafisk på din PC.

Om du kjøper CSB200 Class B AIS Transponder her: http://www.dolphinmaritime.com/hardware/csb200.html så er det med et program som viser andre båter i tabellform.

Det er billigere å montere en antenne til, i stedet for splitter.

Med andre ord så er det en erstatningsløsning der man ikke får AIS-en direkte på kartplotter? Deling av andres AIS plott krever vel at man har tilgang til internett?

Ja det er rett. Beklager at jeg ikke presiserte det i mitt første innlegg.

Alle kartprogram som har AIS i sin meny kan ta i mot signaler fra en AIS-mottaker. Har man f.eks. en eldre plotter er det greit å spørre importør/forhandler om det har kommer ny software som inkluderer AIS-mottak.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Sikkert et dumt spørsmål, men siden det er restriksjoner på kystverkets sider så er det kanskje noen juridiske problemer med å offentliggjøre denne informasjonen - eller?

Ellers synes jeg ideen er god og jeg er ikke fremmed for å være med på dette....

Jeg sendte mail til kystverket om å få åpnet http://www.siitech.net/VTSLite/AView.aspx, men fikk til svar at jeg ikke var oppfylte kravene til sitte på nett å se på skiptrafikken!? er vel like kvalifisert som han som svarte..........

Foresten, jeg bor ca. 2 km. fra sjøen kan en slik AIS mottaker brukes da?

Redigert av Alvine (see edit history)
Foresten, jeg bor ca. 2 km. fra sjøen kan en slik AIS mottaker brukes da?

Det er ikke noe problem, fordi du bor 2 km unna sjøen. Det er rekkevidden for VHF som betemmer, og den er på mange mil. Skulle det være høye fjell mellom deg å sjøen, så kan det redusere/ødelegge forholdene for mottak.

Jeg bor i ca samme avstand fra sjøen og har ingen problemer med å ta inn skipstrafikken i indre del av Trondheimsfjorden.

Redigert av arkmarin (see edit history)

Har lest alle innleggene her med stor interesse. Er selv pensjonert skipsoffiser samt 'gammel' baatmann.

Tror nok den enkleste og billigste maaten aa faa tilgang til AIS informasjon er aa bruke Siitech´s server

i Vancouver som baade har sitt eget voksende internasjonale nettverk samt GRATIS 'Web VTS' leser.

Det er absolutt ingen programvare aa laste ned eller vedlikeholde. Du kan i oyeblikket velge mellom fire

forskjellige kartformat,inkludert BSB formatet som dekker flere omraader. (ikke alle) Du behoever derfor

heller ikke tukle med kart og/eller kalibrering. I tillegg kommer den paa flere spraak, ogsaa norsk.

Siitech´s Web VTS er derfor ganske enestaaende paa markedet. Basisversjonen av Web VTS (Lite) er helt

GRATIS,likesaa nettilgangen.

Siitech benytter kun nettverket i demonstrasjonsoyemed for deres komersielle VTS platformer og tar seg

ikke betalt for bruken. Jeg har naert samarbeide med Siitech og har ansvar for utvidelse og oppdatering

av deres 'locations'.

Som dere kan se her ( http://www.siitech.net/VTSLite/AView.aspx ) saa har vi allerede

god dekning i skandinavia men trenger flere AIS mottakere langs kysten og oensker alle velkommen som

har lyst til aa vaere med. Man kopler seg simpelthen bare opp via IP: 70.68.164.33 Port: 9009

Et annet gratis og 'greit' plotteprogram er jo Sea Clear som ogsaa leser BSB kart o.s.v.

Programmet jeg finner mest anvendelig til sjoess er Fugawi Marine ENC som leser S57 of BSB formatene

i tillegg til skannede/kalibrerte kart. Det koster rundt US$ 265.- En meget bra kartplotter.

Trenger dere hjelp eller mere info saa ta gjerne kontakt via tore.christiansen@gmail.com

.

Hei Alvine.. Siitech´s Web VTS har jo ingen ting med Kystverket aa gjoere? Siitech benytter sitt eget AIS nettverk med data fra private

AIS mottakere paa GRATIS basis. God ide noen nevnte her. Hvorfor ikke sette opp et eget nettverk for BAATFOLKET? Siitech´s 'lite' versjon

er gratis og det er ogsaa tilgangen til nettverket. Dessuten kommer den paa norsk og det er ingen programvare aa laste ned. Det hele kjoeres

paa Siitech´s hurtige servere i Vancouver. Kunne ikke bli enklere ELLER billigere.

Som dere kan se her ( http://www.siitech.net/VTSLite/AView.aspx ) saa har vi allerede god dekning i skandinavia men trenger flere AIS mottakere langs kysten og oensker alle velkommen som har lyst til aa vaere med. Man kopler seg simpelthen bare opp via IP: 70.68.164.33 Port: 9009
Vel... for tiden ser det ut til å være utelukkende Vancouver som er dekket... Ikke den store nytten her på palmekysten...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Siitech´s Web VTS har jo ingen ting med Kystverket aa gjoere?
Siitech benyttet seg tidligere av Kystverkets AIS-stream men den ble jo stengt for folk flest for en tid siden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Jeg vil advare litt mot å bruke Siitech i og med at de bruker private mottakere uten garanti for dekning. Det var noe helt annet tidligere da de brukte Kystverkets sitt nettverk og viste alt som rørte seg for nesten hele kysten av Norge. Pr. nå er det jo kun i ytre Oslofjord det vises båter i det hele tatt når det gjelder Norge. Jeg stoler mer på min egen AIS-mottaker i båten. Da får jeg inn alle båter i rimelig avstand.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Greit med en liste med "locations" men der finnes ingen levende AIS-targets i Norge. Har hengt meg på IPen du oppga og i løpet av en halvtimes tid har jeg fått inn snaut 100 targets, alle i Vancouver...

Hei Lars.. Selvfoelgelig skal man ikke stole kun paa ett nettverk basert for en stor del paa hobbyister og andre interesserte. Har du AIS mottaker

ombord saa har jo den fortrinn, men, det kan vaere greit aa kunne 'se' litt utover din egen rekkevidde, det forutsatt at du har internet tilgang ombord

f.eks. via G3 mobiltilkopling. Den rekker ca 65 nm ut fra kysten. Ellers er jo ikke Siitech´s WebVTS et navigasjonsprogram, men et skipsovervaakingsprogram. Siitech har tidligere soekt men faatt avslag av Kystverket til bruk av deres nettverk og er derfor i ferd med aa sette opp

sitt eget private nettverk for folk flest.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...