Jump to content

Vær med å utvide AIS dekningen

arkmarin

Recommended Posts

Hei Svein.. Tror kanskje du misforstaar opplegget litt.. Oppkoplingen via IP: 70.68.164.33 Port: 9009 er KUN for aa ''legge til" ditt eget omraade

i Siitech´s nettverk. Bruker du saa http://www.siitech.net/VTSLite/AView.aspx ser du data fra ca 1.500 skip rundt om i verden inkludert ca. 900

i skandinavia. Nettverket er ikke beregnet til bruk i privat eller i forretningsoyemed, kun via Web VTS.

Hei Jawik.. De aller fleste private dataleverandoerene er meget stabile... noen KAN vaere 'off-line' fra tid til annen.

Vi hadde for en kort tid siden ogsaa en AIS leverandoer som dekket baade Egersund,Stavanger,Haugesund,Bergen og Aalesund, men de

forsvant plutselig. Kanskje det kun var en test? Ville gjerne hatt dem tilbake.. MEN,, det stopper vel ikke DEG fra aa sette opp en mottaker

i DITT omraade? Trenger du hjelp saa bare si ifra.

Jeg mottar jo noe data derfra. Ser nå at der er noen targets rundt Oslofjorden og en og annen i Nordland.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

ICE sitt mobile nett har bedre dekning enn 3G på mobilen!

Ellers har jeg ikke bruk for noen ubegrenset oversikt over andre båter. Jeg vil gjerne vite hva som er bak neste odde, eller hva som er fremfor meg på gryssende kurs i tåken. men det er artig å følge med på hvor mange båter som ligger i ens hjemby for eksempel.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei Lars... Hva tror du er best ogsaa prismessig? Det beste ville jo vaere en ubegrenset fastoppkopling uten pris per megabyte lastet ned.

Med din beliggenhet i Son, ser du kanskje 'gamlebaaten' min m.s. Eight Bells? Hils saa mye til ny eier om du ser ham.

En baatvenn av meg i Sverige med AIS mottaker koplet seg opp mot G3 under sitt ferieseilas Sverige rundt inklusive gjennom

innsjoene og Goetakanalen. Hadde kontakt med ham her fra Brasil hele tiden.

...men ser ingen AIS data fra deg?
Jeg sender ikke AIS fra sofakroken...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Har du tilgang til G3 mobil kan du faktisk benytte Web VTS som en 'virtuell AIS mottaket' med UBEGRENSET rekkevidde...

Noe usikkert vil jeg tro. Jeg ville jo da være avhengig av at andre legger ut signaler for AIS på nettetet.

Jeg sammenligner Shipplotter og Siitech og ser at Shipplotter har langt større dekning her i Oslofjorden og svenskekysten enn Siitech.

mvh Astor som deler ut signaler for Drammensfjorden og Oslofjorden på Shipplotter.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Ikke noe usikkert med det, kun en ekstra informasjon som supplerer ditt eget begrensede AIS omraade. Alle AIS utstyrte baater innenfor Siitech´s

omraade vil jo vises. Selvsagt er baade Siitech og Shipplotter avhengige av AIS leverandorene i omraadet. En annen fordel med Siitech´s nettverk

er at alle deres leverandoerer er 'direkte' tilkoplet via IP/Port 'feed' saa resultatet er altid 'live' paa 7/24 basis. Det samme er ikke altid tilfelle med

f.eks google map baserte websider som er avhengige av konvertering til data.xml fil som opplastes med varierende mellomrom.

Men hvorfor velge den ene naar du kan ha begge? Jeg bruker begge to og de bare supplerer hverandre. For begynnere eller for teknisk uinteresserte

er nok Web VTS den letteste muligheten. Brukerne kan selv vurdere hvilke av de to systemene har best dekning og muligheter.

'Noen liker dattera, andre foretrekker mora' uten sammenlikning foroevrig...

Siitech´s dekning gaar som regel opp til Hurumlandet i oyeblikket og ellers som vist i foelgende 'screen dumps' som ble tatt 13:45 UTC i dag.

http://aisserver.yachtmarine.com/TEMPORARY/SAMMENLIKNING.jpg

http://aisserver.yachtmarine.com/TEMPORARY...SKANDINAVIA.jpg

Som du ser er det dekning helt ned og inkludert Kiel..

Redigert av SINBAD7 (see edit history)

Kjøpt meg en sånn NASA ais sak av første generasjon. Det som irriterer er at jeg ikke finner ut om den virker. Har en ikke helt optimal antenneløsning så langt men skulle gjerne visst om feilen ligger der eller i com-port opplegget. Har en usb-serieport dings. Etter hva jeg kan se har denne lagt seg på com-4. Men der kommer ingen data. Skyldes det at ais-boksen ikke har fanget opp noe enda og derfor ikke sender data?

Vet ikke om alle har lagt merke til at Siitech´s Web VTS Lite nettverk har 'skikkelige' BSB skipskart som tredje kartopsjon du kan velge

fra toppen av skjermbildet. Det dekker det meste nedover av Skandinavia/Tyskland men rekker kun til Tjomoe.

Hvis noen har BSB kart av den gamle typen (ver 3) som dekker omraadet Tjomoe til indre Oslofjorden/havna kan jeg faa Siitech til

aa laste det opp paa Web VTS Lite. Er ellers ogsaa interessert i samme karttype for soer,vest og nord-Norge.

Siitech´s nettverk har i oyeblikket en del dekning rundt Bodoe,Sandnessjoen,Traena osv. men mangler AIS delere paa soer og vestlandet

hvis noen er interessert i aa bli med.

Hvis noen har BSB kart av den gamle typen (ver 3) som dekker omraadet Tjomoe til indre Oslofjorden/havna kan jeg faa Siitech til aa laste det opp paa Web VTS Lite. Er ellers ogsaa interessert i samme karttype for soer,vest og nord-Norge.

Jeg har noen eldre BSB kart fra Maptech som dekker deler av Norge, men jeg tar ikke sjansen på at de skal lastes opp på en server som er tilgjengelig for flere personer. Det kan vel fort bryte med den lisensavtalen jeg aksepterte ved kjøpet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...