Jump to content

Rengjøring av dieseltank

tom-ass

Recommended Posts

Hei.

Jeg har hjemmelagd dieseltank med et lokk på, rundt og ca 20 cm i diameter. Jeg tenkte jeg skulle rengjøre tanken i dag, og skrudde av dette lokket, pumpet dieselen ut og over på kanner med "drillpumpe", da jeg omsider var ferdig med dette ser jeg at det er "skvalpevegger" i tanken, så jeg kommer bare til det rommet med lokket på. Om alle "skvalperommene" er like er det 4 eller 6 "skvalperom". "Skvalperommene" er kontruert slik at det er ca 1 cm mellomrom mellom bunnen og veggene.

Jeg har nå sugd og tørket opp det som var i det tilgjengliget rommet, jeg har slippt nesehjulet på hengeren helt ned, slik at mest mulig renner frem til det tilgjenglige rommet. Men det er sikkert masse drit i resten av tanken også, men hvordan skal jeg få ut det, eller skal jeg bare la det gå?

Det var ikke veldig mye guffe i tanken, men når jeg først har begynnt så hadde det vært bra og gjort dette skikklig synes jeg.

Å ta ut hele tanken er uaktuelt.

Tanken er på 90-100 liter.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Det ble bra det tror jeg, jeg fyllte på 5 liter, og 5 liter, og 5 liter, og pumpet ut imellom hver fylling.

Men nå har jeg 75 liter med diesel på kanner, den siste kanna kan jeg nok avskrive, den mellomste kanna er nok bra nok, men den første aner jeg ikke.

Kanne 1 ble sugd opp med drillpumpe med hageslanger i enden, så jeg så ikke hva jeg sugde opp, slangen lå helt sikkert på bunn av tanken. med kanne 2 og 3 brukte jeg blank slange, så i kanne 2 er det ikkeno synlige farveforkjeller. Kanne 3 var det masse gult/brun guffe innemellom den grønne dieselen...

Kan jeg trykt bruke kanne 1? eller bør jeg sile det i f.eks kaffefilter?

Bygdetulling med båtførerbevis!

jeg hadde storrengjøring av mine tanker nå nylig. jeg har 2 tanker på ca 250 liter hver..en på hver side av båten.disse hadde ingen luke..men hadde 2 slingrevegger.jeg kappet 3 hull i hver tank 2 på ca 15 cm og et i midten på va 25 cm.kom da greit til overalt.laget ramme med skruer på så det blir lett å komme til evt neste gang:-)

]

• 5 år senere...

Gjenbruker denne tråden:

Har ny bruktbåt og vet ikke tilstanden på dieseltanken. Har gjennomsiktig plast på grovfilteret og der er det skinnende ren diesel og ikke noe vanneller grums. Er det da tilfredstillende å skru opp mannlokket på tanken, stikke en slange nedi og heve opp fra bunnen for å se tilstanden på det som kommer opp, eller må jeg tømme tanken helt og se tanken tom for å være sikker? Ikke hatt noe problemer og har kjørt i en del skvalpesjø. Kjørt ca 35 t siden overtakelsen og ca 200 n mil. Tips?

eg har en snekke (fram 25) som er 1979 modell. tanken er på ca 100 l. det eneste hullet på tanken var til dieselmåleren, og det er ikke stort, eg har hatt båten bare i 3 år så i sommer fant eg ut at tanken har sikkert ikke blitt reingjort siden den var ny, er umulig å få noe ut

av et hull på 5 cm. Så eg leitet på nettet etter "mannlokk" fant hos maritim, til ca 70,-kr lagde mål MIDT på tanken og skar ut med en sag med 15 cm blad, tanken er av aliminum 5 mm. Ferdig med hullet, såg eg at det var 2 skvalpeskott i tanken, og bare noen cm opning

i bunnen som dieselen kom i gjennom. altså mått det 2 huller til, ett i hver seksjon,DÅ såg eg kor mye gørr som låg i bunnen!!!!! tok opp ca over halv liter med gjørme, fikk gjort hele tanken skikkelig rein med filler, ikke papir, satte på lokkene, så nå er eg trygg og kan gå i masse

slingring uten å få drit i filterene, og lokk som kan opnes for sjekk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...