tom-ass Startet 16.April.2008 Del på Facebook Startet 16.April.2008 Hei. Jeg har hjemmelagd dieseltank med et lokk på, rundt og ca 20 cm i diameter. Jeg tenkte jeg skulle rengjøre tanken i dag, og skrudde av dette lokket, pumpet dieselen ut og over på kanner med "drillpumpe", da jeg omsider var ferdig med dette ser jeg at det er "skvalpevegger" i tanken, så jeg kommer bare til det rommet med lokket på. Om alle "skvalperommene" er like er det 4 eller 6 "skvalperom". "Skvalperommene" er kontruert slik at det er ca 1 cm mellomrom mellom bunnen og veggene. Jeg har nå sugd og tørket opp det som var i det tilgjengliget rommet, jeg har slippt nesehjulet på hengeren helt ned, slik at mest mulig renner frem til det tilgjenglige rommet. Men det er sikkert masse drit i resten av tanken også, men hvordan skal jeg få ut det, eller skal jeg bare la det gå? Det var ikke veldig mye guffe i tanken, men når jeg først har begynnt så hadde det vært bra og gjort dette skikklig synes jeg. Å ta ut hele tanken er uaktuelt. Tanken er på 90-100 liter. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Roger jo Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 Høres ut som om du bør fylle på 20-30liter Whitesprit/parafin og kjøre en lang skrangle tur. Og montere et kombi diselfilter (med vannutskiller). 18cm hullsag er ikke og annbefale, kan fort bli en knekt arm. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Diesel248 Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 Fyll tankem med litt diesel, så rører du godt rundt ned i botnen, pump så opp alt. Det skulle hjelpe. Men ser ut til du har alt gjort dette. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
TMe Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 Lage deg et vinklet rør slik at du får spyle inn under skvalpeskottene ved hjelp av drillpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 17.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2008 Det ble bra det tror jeg, jeg fyllte på 5 liter, og 5 liter, og 5 liter, og pumpet ut imellom hver fylling. Men nå har jeg 75 liter med diesel på kanner, den siste kanna kan jeg nok avskrive, den mellomste kanna er nok bra nok, men den første aner jeg ikke. Kanne 1 ble sugd opp med drillpumpe med hageslanger i enden, så jeg så ikke hva jeg sugde opp, slangen lå helt sikkert på bunn av tanken. med kanne 2 og 3 brukte jeg blank slange, så i kanne 2 er det ikkeno synlige farveforkjeller. Kanne 3 var det masse gult/brun guffe innemellom den grønne dieselen... Kan jeg trykt bruke kanne 1? eller bør jeg sile det i f.eks kaffefilter? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Ask Svart 17.April.2008 Del på Facebook Svart 17.April.2008 Hei Eg vaska tanken vår for nokre år sidan. Eg lot dieselen stå på kanner nokre dagar. Då tappa eg av øverste halvparten. (Hevertmetoden.) Resten helte eg på halvparten av kannene. Nokre dagar seinare tappa eg av øverste halvparten osb. Til slutt så var det fem liter "guffe" eg kasta. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 17.April.2008 Del på Facebook Svart 17.April.2008 Jeg gjorde det enklere med snekka, tappet ut alt med hevert. Silte diesel i et tøystykke i en trakt over på ny kanne, helte alt tilbake i tanken. Gjentok prosessen en gang til. Utrolig mye dritt der nede! Kunne sikkert vært bedre, men det er nå bedre enn før tømming. Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 det beste er å ta den ut av båten gjorde dette for noen år siden demonterte alt og ut å høytrykksspylte tanken en j...... jobb men det var verd arbeidet mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 jeg hadde storrengjøring av mine tanker nå nylig. jeg har 2 tanker på ca 250 liter hver..en på hver side av båten.disse hadde ingen luke..men hadde 2 slingrevegger.jeg kappet 3 hull i hver tank 2 på ca 15 cm og et i midten på va 25 cm.kom da greit til overalt.laget ramme med skruer på så det blir lett å komme til evt neste gang:-) Sitér dette innlegget ] Link to post
Hekkbølgen Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Gjenbruker denne tråden: Har ny bruktbåt og vet ikke tilstanden på dieseltanken. Har gjennomsiktig plast på grovfilteret og der er det skinnende ren diesel og ikke noe vanneller grums. Er det da tilfredstillende å skru opp mannlokket på tanken, stikke en slange nedi og heve opp fra bunnen for å se tilstanden på det som kommer opp, eller må jeg tømme tanken helt og se tanken tom for å være sikker? Ikke hatt noe problemer og har kjørt i en del skvalpesjø. Kjørt ca 35 t siden overtakelsen og ca 200 n mil. Tips? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Høres ut som det er bare å kjøre i vei :-) Har du god tilkomst så er det lurt å prøve å finne laveste punkt og suge opp litt, men eg ville avventet til noe smuss vistes i glasset Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hekkbølgen Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Det var vel det svaret jeg hadde håpet på :-) Rengjorde tanken på gamlebåten da jeg fant litt grums og vann i bunnen av grovfilteret. Men tanken var ren.. Skal pumpe opp litt fra laveste punkt i morgen. Takk for tipset Sæbø. Sitér dette innlegget Link to post
abella Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 eg har en snekke (fram 25) som er 1979 modell. tanken er på ca 100 l. det eneste hullet på tanken var til dieselmåleren, og det er ikke stort, eg har hatt båten bare i 3 år så i sommer fant eg ut at tanken har sikkert ikke blitt reingjort siden den var ny, er umulig å få noe ut av et hull på 5 cm. Så eg leitet på nettet etter "mannlokk" fant hos maritim, til ca 70,-kr lagde mål MIDT på tanken og skar ut med en sag med 15 cm blad, tanken er av aliminum 5 mm. Ferdig med hullet, såg eg at det var 2 skvalpeskott i tanken, og bare noen cm opning i bunnen som dieselen kom i gjennom. altså mått det 2 huller til, ett i hver seksjon,DÅ såg eg kor mye gørr som låg i bunnen!!!!! tok opp ca over halv liter med gjørme, fikk gjort hele tanken skikkelig rein med filler, ikke papir, satte på lokkene, så nå er eg trygg og kan gå i masse slingring uten å få drit i filterene, og lokk som kan opnes for sjekk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.