Jump to content

rele til lading

mik

Recommended Posts

heisann jeg har 2 batteribanker i båten min, ladingen går gjennom en skillediode til hver bank, dette medfører en del spenningsfall og jeg vil bytte ut skilledioden med et rele som jeg styrer over generatoren (ladelampa)

er den noen som hvet hvor jeg kan få et slikt rele må tåle 50 amp skal bare ha et enkelt billig rele ikke bep eller lignende

sender med noen bilder med spørsmål:

er det noen som har koblingskjeme til valeo generatorer? kunne ikke finne på nettet.

blå ledning går til jord tror jeg, kan dette stemme?

rød går til skillediode deretter til batterier. tror det stemmer

sort ledning går til ladelampe/instrumentpanel. stemmer dette?

jeg ser at det er en blå ledning på generatoren som er innbygd og går ut i et kabelskofeste hva er denne til?

gen2.jpg

gen1.jpg

Redigert av mik (see edit history)

Jeg hadde en gang et slikt enkelt relé fra Hella på 70A. Det var vel omtrent dobbelt så stort som de vanlige bilreléene og metalkapslet.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hella releene er rimelig, og fungerer. Kommer vel litt an på forbruket og ladingen du har i båten, hvor godt det fungerer. Byttet to slike i båter i fjor, og disse var smeltet nesten til det ugjenkjennelige. Byttet til 300A Bep. Synes tverrsnittet på pluss og minus ser stusselig ut. Kan være mye å hente der også. Hvor stor dynamo er det? :smiley:

Hella releene er rimelig, og fungerer. Kommer vel litt an på forbruket og ladingen du har i båten, hvor godt det fungerer. Byttet to slike i båter i fjor, og disse var smeltet nesten til det ugjenkjennelige. Byttet til 300A Bep. Synes tverrsnittet på pluss og minus ser stusselig ut. Kan være mye å hente der også. Hvor stor dynamo er det? :smiley:

Fant du ut årsaken til at releene smeltet?

Det blir litt gjetting, men er rimelig sikker på at det er pga større strømmer en releet er beregnet på, da det sitter 80A dynamo, baug og hekktruster og ankervinsj i disse båtene. Kan fort bli store strømmer for å jevne ut batteribankene, spesielt når tunge forbrukere og dynamolading er på hver sin bank og alt skal gjennom releet. :smiley:

Hei,

To releer i paralell fungerer dårlig!. Det ene vil alltid være kjappere en det andre og derfor ta hele belasntingen i noen microsekunder.

Nå vet jeg ikke hvordan du har tenkt å kople dette, men du må også tenke over at om begge batteriene koples sammen over dette releet, kan det gå mye større strøm en det dynamoen lader med! Om det ene batteriet er flatt og det andre nesten fullt vil det gå mye strøm her kanskje 50 kanskje 100 kanskje 200 alt etter størrelse på batteribankene og ladetilstand på disse. Eneste måten å finne ut av det er å teste det ut.

Hei,

To releer i paralell fungerer dårlig!. Det ene vil alltid være kjappere en det andre og derfor ta hele belasntingen i noen microsekunder.

...

Spiller neppe noen rolle så lenge det kan lades med maks. 30 amp. Jeg har forresten brukt 2 x 40 amp uten problem.

(55 amp dynamo). Med 30 amp behøver han bare å montere ett rele.

Redigert av Zach (see edit history)
jeg ser at det er en blå ledning på generatoren som er innbygd og går ut i et kabelskofeste hva er denne til?

.....mmh, dere snakker to ganger om "blå", hvor da?

Rød (betegnelse 1+) er pluss til batteri.

Blå (betegnelse 1-) er minus til batteri.

W-utgang til turtallmåleren er dette 4mm skrue til høyre.

Kontaktet helt øverst til venstre er D+ (ladelampe), den til høyre er antakeligvis tom.

----------------------------------------

Ang. kabler.

Du fikk anbefalt det allerede, så ønsker jeg bare å bekrefte dette før du glemmer det.

Hvis du ønsker å se noe av disse 50A som dynamoen kanskje kunne levere, da er du nødt for å øke på kabeltversnitt.

Det som finnes nå er alt for tynnt. (Gul kabelsko = maks. 6mm² vanligvis.)

Altså blir anbefalingen her f.o.m. 16mm², men helst i rettning 25mm². Jo større desto bedre.

jaja, jeg vet. "Beregning med kabelkalkulatoren vises 10...." , men glem det.

Jo større diameteren er desto effektivere kan en W-regulator jobbe, mens kabel koster "nothing". :smiley:

-----------------------------------------

Ang. relé.

Også det ha blitt sagt allerede, så igjen for bare å stille det klar.

Flere relé hjelper lite, fordi den som er raskest fås mest.

Flytter det altså en stor strøm mens et relé er kjapper enn andre, da får første reléet mest belastning.

Det som er mest viktig er at man sjekker først (og realistisk) om hva som kan være maksimalt strøm i det hele tatt.

Bare hver en batteri med 75 og 60Ah er skjelden noe problem.

Men tilsammen med bare noen få småforbrukere kan det godt være at et 40A-relé er alt for svak allerede.

Stikkordet "Peakbelastning" er det man skulle huske i så fall.

Så blir anbefalingen fra her:

Vekk fra "Det er kanskje...", men hen til "Det er...",

siden det kan enten måles eller beregnes uten problem.

Eller som gamlevennen min sier alltid: (prøver meg på "lydskrift")

"

..sååå, jooo kænnnått a-forrrd ænni rrrisk ?!?

Senn jooo hæff ånli to teiik sii ålmåst wørss, ..ænt senn teiik itt dabbelt.

Hvei sætt?

Hvell....(inkludert bred smiling)

Itts never verri ikspænsiff to fiks ssings sætt way, ... batt aftervåards itt kåhsts åffen si dobbelst viss-aot ! " :wink:

.....llllykke til videre til deg og en fin helg til alle !

En slik værvarsel har man jo ikke sett siden leeeenge ! :flag:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...