Gunga Din Startet 10.Mars.2004 Del på Facebook Startet 10.Mars.2004 Hej ! Her vimmler av teknikker o ingeniörer............... kretssjeman, dingser o dupiditter, hur man fixer det ena eller andre, på det her forumet..... men.... Har vi några 'medicinare' bland oss .....lege, ambulansgubbar, sykepleiere...... som skulle kunna komponera/lage en lista över ett 'Skeppsapotek' till en långfärdsbåt ! (jag tenker nu ikke på ferietur 3-4 uker på kysten, utan mer vad man behöver ha med sig på lite längre turer !) -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Förslag til Skeppsapotek för olike fritidsbåter A; Liten båt Kvelds-/Helg-turer ev en uke! Førstehjelpsskrin som inneholder: 2 enkleltmannspakker 12cm. 1 hodebandasje 18x60cm. 2 fingerbandasjer 6x100cm. 1 elastisk gasbind 6x400cm 1 selvheftende gas 2,5x500cm. 5 plaster 6x10cm. 12 plasterstrips 2,5x7,5cm 1 bandasjetaper 1,25x1000cm. 6 kompress 10x10cm. 1 water jel/cool jel 3,6gr. 1 trekanttørkle 1 munn-til-munn maske 4 engangshansker 5 sårservietter 1 bandasjesaks 12 sikkerhetsnåler 1 pinsett 1 øyeglass 1 redningsduk 160x220cm 1 førstehjelpsfolder ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- B; Normal Feriebåt (4 ukers ferie runt våre kuster) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- C; Langfärdsbåt (1 månad utan landkontakt) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jon-Kåre Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Samboeren min jobber på apotek og utiffra det kan jeg svare at hvis du besøker et sådan sted så vil de helt sikkert kunne fortelle deg hva du trenger Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
adjos Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 20 år siden jeg sluttet som ambulansesjåfør nå, men her er et forslag til medisinske remedier som bør være ombord ved seiling over lengre havstrekninger. Listen er vel et minimum og kan suppleres videre. Forslaget tar utgangspunkt i at alle ombord, i allefall ved starten er normalt friske og sunne og at det ikke er spesielle medisinske faremomenter som kan oppstå. Sterile trykkompresser (til å stoppe større blødninger) Sterile bandasjer i ulike størrelser, inkludert beregnet for brannskader, plaster osv. Desinfiseringsmiddel som salve og i flytende form Øyeskyllemiddel samt skylleglass Smertestillende medisiner (her må legen bestemme hva du kan få med) Mageregulerende medisiner Antibiotika (her må legen også bestemme hva du kan få med) Medisiner mot sjøsyke Saks, pinsett, termometer og eventuelt sårklemmer/plaster for å lukke åpne sår(isteden å sy) Akuttmedisinske kunnskaper (førstehjelpkunnskap) vil ofte være avgjørende for hva som skal tas med. En må kunne bruke det utstyret/medisinene som finnes ombord RIKTIG, men med god veiledning fra medisinsk personell vil de fleste kunne håndtere overnevnte remedier. En mulighet er at en av mannskapet ombord får et særskilt ansvar som "dokter" inkludert medisinbruk/lagring - og opplæring hvis behov. Det må forutsettes at mannskap ombord på slike turer til eksotiske land har tatt alle nødvendige vaksiner. Det er en meget viktig forholdsregel. I gamle dager (jeg vet ikke om det er slik enda) kunne man over kortbølgen (idag er det vel satelittelefon) kalle opp Haukeland sykehus i Bergen for medisinsk asssistanse ved sykdom ombord. Både til å stille diagnoser og behandling. Det var veldig betryggende. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Det mest nødvendige kjøpte jeg på Apotek 1.Hyggelig dame,hun plukket ut det som var nødvendig for litt småtteri. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 I gamle dager (jeg vet ikke om det er slik enda) kunne man over kortbølgen (idag er det vel satelittelefon) kalle opp Haukeland sykehus i Bergen for medisinsk asssistanse ved sykdom ombord. Både til å stille diagnoser og behandling. Det var veldig betryggende. hej adjos ! Joda, så er det fortfarnde RadioMed, kan ikke dom norske förhållanden, men her er det jourläkare på Sahlgrenska i Göteborg, som kan bli oppkallade via MF/HF eller VHF dygnet runt ! takk för fint inlegg, har funnit lite på Sjöfartverkets hjemside, vilken utrustning handelsfartyg skall ha ombord! litt beroende på störelse på besettning og hur langt fra 'land' man er! men dessa skeppsapotek er ofta stora, så det måste til någon reduksjon! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Har jeg tolket høytenkingen din rett, så er du Kategori A med hensyn på fartsområde. Catch 22, du er fritidsfartøy, så det er du altså ikke. Jeg ville rett og slett spurt et apotek. En farmasøyt har kompetanse på dette med skipsapotek, og vil helt sikkert rettlede. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
adjos Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Takk for det Gunga Din Store skip i handelsflåten har (hadde iallefall) egen sykestue med masse medisinsk utstyr - også operasjonsutstyr. Har faktisk vært med å assistert overstyrmannen (han var medisinmannen ombord - med spesialitet å sette sprøyter med pencelin i bakenden på folk. Spesielt ca. en uke etter landbesøk.) når han opererte vekk en blindtarm midt i Stillehavet - under kyndig veiledning fra Haukeland sykehus. Så sant så sant, i en båt på 40 +- fot er det ganske andre fysiske forhold. Der må man nødvendigvis improvisere og gjøre det beste ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 * Kanskje kulltabletter? * At alle ombord tar en grundig legesjekk før avreise er vel selvfølge. * Kanskje ei bra bok om sykdommer og symtomer slik at man til en viss grad klarer å stille diagnose selv før man tar kontakt med lege via satelitt eller hva man nå bruker. Ei bok bra bilder og illustrasjoner kan være til mye bedre hjelp en masse tekst og ord over en telefon når man skal forsøke å stille diagnose. * Ta også en titt i kapitlet Sikkerhetsutstyr i Watski og Maritim katalogen. Der finner du sikkert også ting som sorterer under medisinsk. * Og med messa nær forestående - hvorfor ikke avlegge messa et besøk og spørre de på ulike stands der? * Ellers tenkte jeg litt på en eller annen langtur seiler som noen her i forumet kontaktet i forbindelse med et eller annet. Var det ikke i forbindelse med valg av noe hardware eller noe slik at vedkommende kom med en lengre uttalelse? Kanskje vedkommende kunne gitt et innblikk i hva vedkommende selv har av arsenal? Husker bare ikke tråden og hvem det var som formidlet kontakt med vedkommende. Men det husker sikkert noe andre. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Dette er hentet fra www.seatronic.no: Snøgg "småen" Førstehjelpsskrin som inneholder: 2 enkleltmannspakker 12cm. 1 hodebandasje 18x60cm. 2 fingerbandasjer 6x100cm. 1 elastisk gasbind 6x400cm 1 selvheftende gas 2,5x500cm. 5 plaster 6x10cm. 12 plasterstrips 2,5x7,5cm 1 bandasjetaper 1,25x1000cm. 6 kompress 10x10cm. 1 water jel/cool jel 3,6gr. 1 trekanttørkle 1 munn-til-munn maske 4 engangshansker 5 sårservietter 1 bandasjesaks 12 sikkerhetsnåler 1 pinsett 1 øyeglass 1 redningsduk 160x220cm 1 førstehjelpsfolder Kr: 690.- Noe mer avansert utstyr trenger man vel neppe med mindre man har kompetanse til å bruke det. Jeg hadde vel også tatt med litt smertestillende e.l om jeg skulle på langtur. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Har jeg tolket høytenkingen din rett, så er du Kategori A med hensyn på fartsområde. Catch 22, du er fritidsfartøy. Hej Krapyl jag er ca 25% av en B 1 ! enl http://www.sjofartsverket.se/tabla-a/pdf/a210/00-021.pdf finns det noen möjlighet att öppna ett -pdf dokument så att man kan editere i det ??? Hade varit kul o höre fra någon langseglande 'medicinman' hur han ser på dette o vad han har med sig? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Suzuki Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 yepp GungaDin. da trenger du adobe acrobat, ikke acrobat READER som de fleste har.. ( åssen skulle de ellers klare å lage disse Pedofilene som jeg kaller dem ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 yepp GungaDin. da trenger du adobe acrobat, ikke acrobat READER som de fleste har.. ( åssen skulle de ellers klare å lage disse Pedofilene som jeg kaller dem ) Suzuki grejjer man o öppna ett eksisterande pdf-dokument ikke bare o skape ett nytt med adobe acrobat ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Suzuki Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 jajamen ! har du noe som skal endres, kan jeg godt fixe det om det ikke er for mye ( og ingen stramme tidsfrister er du snill ) Suzuki - er ikke dreven, men har da programvaren til det.. øhh - åssen var det jeg gjorde det igjen da.. ? Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 jajamen ! har du noe som skal endres, kan jeg godt fixe det om det ikke er for mye ( og ingen stramme tidsfrister er du snill ) Suzuki - er ikke dreven, men har da programvaren til det.. øhh - åssen var det jeg gjorde det igjen da.. ? kan du ta filen ovanför her o göra om till Word-document o maila til mig vore jag glad! då kunde man editere litt i själva apoteksdelen! tidsfrister....det er som dom säger på jobbet, bare du har det klart till i morgon bitti.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Batdilla Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 kan du ta filen ovanför her o göra om till Word-document o maila til mig vore jag glad!Done! HER!. Men pynte opp i dokumentet etter konverteringen får du gjøre selv. Batdilla - Raskere enn sin egen skygge Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Done! HER!. Men pynte opp i dokumentet etter konverteringen får du gjøre selv. Batdilla - Raskere enn sin egen skygge Ja det var raskt..... takker takker Lucky "Baatdilla" Luke Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Laholm Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Det vil være omtrent like mange meninger om medisinkofferten som helsepersonell du spør. Generelt er det slik at tilgangen på reseptbelagt medisin i skipskistene har blitt redusert. Blant annet er det nå vesentlig mindre smertestillende medikamenter å finne enn det var før. Sjøfartsdirektoratet har såvidt jeg husker bestemmelser for hva som skal være i båter i utenriksfart, men da forutsetter man jo at det er en person ombord som har fått opplæring i førstehjelp og håndtering av enklere lidelser. Når det gjelder tilgang til medisinsk assistanse, så er Radio Medico tjenesten ved Haukeland Universitetssykehus i Bergen oppegående som aldri før. Man får kontakt med dem ved å anrope Rogaland radio, som har faste rutiner for å sette samtalene videre. Radio Medico har laget en glimrende CD for skipsmedisin, som kan brukes parallellt med samtalen med dem (rådene de gir vil da i mange tilfeller finnes som illustrasjoner), men igjen vil jeg tro at det er "overkill" for langt de fleste av oss å begi oss inn på den veien, selv om vel mange har PC med seg på tur. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Gunga Din Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Det vil være omtrent like mange meninger om medisinkofferten som helsepersonell du spør. Generelt er det slik at tilgangen på reseptbelagt medisin i skipskistene har blitt redusert. Blant annet er det nå vesentlig mindre smertestillende medikamenter å finne enn det var før. Sjøfartsdirektoratet har såvidt jeg husker bestemmelser for hva som skal være i båter i utenriksfart, men da forutsetter man jo at det er en person ombord som har fått opplæring i førstehjelp og håndtering av enklere lidelser. Når det gjelder tilgang til medisinsk assistanse, så er Radio Medico tjenesten ved Haukeland Universitetssykehus i Bergen oppegående som aldri før. Man får kontakt med dem ved å anrope Rogaland radio, som har faste rutiner for å sette samtalene videre. Radio Medico har laget en glimrende CD for skipsmedisin, som kan brukes parallellt med samtalen med dem (rådene de gir vil da i mange tilfeller finnes som illustrasjoner), men igjen vil jeg tro at det er "overkill" for langt de fleste av oss å begi oss inn på den veien, selv om vel mange har PC med seg på tur. Hej Laholm ! Takk för bra svar! Nu har jag lite tur min gast/fokkeslask/kokk/mm er även utd sykepleier plus att jeg själv har MFA.kursen för kystskipper sertifikat, så vi har väl noe litt mer kunskap ombord än gemene man! Og jag vet ju vad som behövs på ett handelsfartyg det som jag refererat tidl men jag tykker att även mini-kravet för B1-fartyg (opptil 12 mans besettning) är ett 'overkill' för en långfärds segelbåt med 2-4 pers ombord! det var lite derfor jag ställde spm her! Det lät intressant med den CD, vet du om den säljs till allmännheten? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Laholm Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Såvidt jeg vet er den tilgjengelig, men ikke helt billig. Jeg har tatt kontakt med en av dem som driver tjenesten, kommer tilbake med informasjon så snart jeg har den. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Laholm Svart 15.Mars.2004 Del på Facebook Svart 15.Mars.2004 Prisen for CD, som er tilpasset handelsflåten, er 750 kr. Jeg har spurt utgiverne om de har en beskrivelse av innholdet som kan presenteres her, kommer tilbake med det så snar jeg har det. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
pete Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Bitteliten har i et tidliger innlegg nevnt opp hva som finnes i snøggs førstehjelpspakke, dette er bra basisutstyr, men er for det meste bandasjemateriell. Om jeg skulle på langtur ville jeg ha tatt med meg: Smertestillende, både ibumetin og paracetamol Allergimedisin, eks Zyrtec GEM- glucose elektrolyttmixture, pulver til å gi i tilfelle uttørring Syrenøytraliserende eks. Novaluzid Syrehemmer( ved langvarige sure oppstøt) eks. Ranitidin Kulltabletter eller hels Imodium til bruk ved diare. Et avførende preparat eks. Pursennid Xylocain 5% gel, til bruk ved f.eks brannskade, solforbrenning Hydrocortison 1%krem til bruk ved hudirritasjoner Bactrim sårsalve -alt dette er preparater en får kjøpt i håndkjøp. Videre ville jeg tatt kontakt med en lege med spørsmål om han kan skrive ut evnt. antibiotika og sterkere smertestillende midler for påkommende tilfelle. Jeg har selv jobbet langt fra hjelp i varmere strøk, og det er greit å ha med de medikamentene jeg har nevnt. , Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 18.August.2004 Del på Facebook Svart 18.August.2004 Isposer av den typen som må aktiveres når de skal brukes. Brukelig som førstehjelp i utrolig mange tilfeller av slag, forstuinger, brannsår og kutt. Stort sett er det slike skader du vil oppleve på en langtur. Disse isposene fikk vi ikke tak i hverken på Kanariøyene, i Karibien eller i USA. Neste gang tar vi med en diger samling fra Norge. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Fairytale Svart 18.August.2004 Del på Facebook Svart 18.August.2004 Dette ser bra ut ,eller ??? http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=13...um=1&Catg=11557 Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 18.August.2004 Del på Facebook Svart 18.August.2004 Selvfølgelig Lars Herman. Isposer skulle jeg selvfølgelig tatt med. Det er en bortimot u-unnværlig førstehjelpsartikkel. Ellers er førstehjelpsutstyr som alt annet preget av tilbud på mye duppeditter og kjekt å ha artikler. Eks.vis blir det solgt spesielle masker til bruk ved hjertelungeredning, kjempefine, men du må ha spesiell opplæring for å ha nytte av de, altså ubrukelige for andre enn den ene i mannskapet som har denne kunnskapen. Noen vil jo gjerne ha med utstyr for å kunne lukke et kutt også, men gavner det egentlig å kunne sy, om en ikke kan takle infeksjonen som kan komme etter å ha sydd igjen et sår som ike er tilstrekkelig rent?? Bruk hue, gjør det enkelt, ta med det du skjønner at du kan klare å bruke, eller kan få en god instruks om hvordan du skal bruke. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 21.August.2004 Del på Facebook Svart 21.August.2004 Utfordringen fra Gunga Din, som startet denne tråden, var om noen kunne sette sammen et skipsapotek. Det har vært mange innspill, men ingen som egentlig har tatt opp utfordringen fullt ut. Et skipsapotek vil være forskjellig sammensatt utfra erfaringene til den som blir spurt til råds. Og det er vel egentlig naturlig, min erfaring er ikke den samme som din erfaring osv. Det er også litt forskjell på råd avhengig av hvilke farvann en er i og hvor langt fra hjelp man vil være. Jeg vil her prøve å angripe dette fra en litt annen vinkel. Jeg tar utgangspunkt i de alminneligste "uffene og vondtene" , og behandler disse: Sår og blødninger: Bakteriefloraen i varmere strøk er annerledes enn hjemme. Grundig sårbehandling, rensing er viktig. Grønnsåpe er et godt. gammeldags middel. Kan ikke skaffes utenlands!! Klorhexidin, gjerne spritløsning er bra, men svir. Enkelmannspakker, kompresser, gas-bind, trekantørkler. Heftplaster, sårplaster, sportstape, saks og pinsett. Antibakteriell sårsalve. Sysaker?? Infeksjoner og betennelser: Her er man avhengig av en lege til å skrive ut resepter:® = reseptbelagte midler Sårinfeksjoner : behandles med Apocillin 1g tbl. ® om en er langt til havs og ikke kan oppsøke lege. Urinveisinfeksjoner: behandles med Trimetoprim-sulfa 160 mg tbl®. Øvre luftveisinfeksjoner: er oftest forårsaket av virus, da må du "stå han av", penicilliner hjelper ikke, (konjakk er det beste som ikke virker ), men du kan ha nytte av nesespray, evnt febernedsettende tbl. Paracet. Bihulebetennelser og halsinfeksjoner: (utover 4-5 dg) kan behandles med Apocillin 1g®. Øyeinfeksjoner: kan behandles med kloramfenikol- øyedråper® Brudd og forstuing: Enkle skjelkeskinner av typen Sam-splint kan være nyttig, ellers benyttes det som er for hånden, aviser er bra for å lage en skinne. Elastiske bind Trekantørkler Smertestillende, type. Ibumetin el. ( Ikke ved astma, kan være tøffe mot magen) isposer Forbrenninger: Skal kjøles ned, her kan Water-gel, bandasjer og tepper være aktuelle. Salvekompresser som ikke fester seg i såret. Smertestillende midler- tabletter og lokalbedøvende gel Solforbrent hud kan ha godt av hydrocortison krem Allergi: Zyrtec har god effekt ved allergi og høysnue. Den mildner også kløe og utslett. Utslett, stikk og bitt: Hydrocortison krem/salve er bra også ved solbrenthet på mindre hudpartier. Insektbitt skal renses med klorhexidinsprit, obs. kan bli behov for antibiotika, ved symptomer rødt hissig kontakt lege. Soppinfeksjon opptrer oftest der det er varmt og fuktig(armhuler og skrittet), behandles med Klortrimazol krem. Fotsopp kan behandles med Klortrimazol krem eller Lamisil krem. Sjøsyke: Postafen tbl Uttørking: kan opptre i forbindelse med diare Glukose elektrolytt mixtur er et pulver en rører ut i vann og gir den syke. Diare: Kan stoppes ved hjelp av Imodium tbl eller kulltbl Forstoppelse: Pursennid tbl Magetrøbbel, sure oppstøt ol. Zantac tbl og Novaluzid mixt. kan lindre plager Smeretestillende og febernedsettende: Paracet 500 mg. tbl, smertestillende og febernedsettende Ibumetin 400 mg. tbl, smertestillende, gunstig ved forstuinger etc. Paracetamol/ kodein: Eks Paralgin forte tbl og stikkpiller ® ved sterke smerter. For legemidlene som er reseptbelagt er det viktig å få med resepter skrevet ut på engelsk og norsk i båtens navn. Ta med en førstehjelpshåndbok. Lag/ få hjelp til å lage en kortfattet bruksanvisning på de legemidlene som er med. Alle legemidler som ikke er merket med ® kan kjøpes over disk i Norge. Tja, tja, det jeg har glemt nå har jeg sikkert glemt. :wink: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.