Jump to content

Avstand fra brygge til bøye?

ibø

Recommended Posts

Har kjøpt en Targa 27 som skal ligge endel v brygga i Ryfylke. Har tenkt å legge en fast bøye og så legge båten mellom brygga og bøyen. Det er inne i en skjermet vik så det er lite vind og lite bølger, antatt ca 0.5 m max bølgehøyde. Ved brygga er det ca 1,5 m dypt, det blir kjapt nær 4m dypt utenfor. Båten kommer neppe til å ligge der uten at jeg er til stede selv, oppe i hytta.

Noen råd å få om hvor langt fra brygga jeg bør legge bøyen? Ideelt legger jeg den 12 m ut men jeg mistenker at det er for lite. Og er det noe annet jeg bør tenke på?

Veldig glad for svar fra andre som har ca samme båt og vet hva som er fornuftig her.

jeg gjetter bare: båten er fort 9 meter med alt, båten skal ligge sikkert 1 meter fra brygga - da har vi minst 10 meter. Om det er fire meter dypt, og bøya skal være i stand til å holde båten må det vel være en viss vinkel på tauet/kjettingen fra bøya (dvs moringen på bunnen) og opp til båten - og det blir det vel ikke dersom bøya kun ligger 12 meter fra brygga på 4 meters dyp? jeg ville gjette på at du burde ha minst like langt fra båt til bøye som det er fra bøye til bunnen.

Du får nok mer kvalifiserte svar fra erfarne bøyebrukere.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

jeg tror (!) at følgende blir rimelig OK:

Bøyen må ha tau som er minst 1,5 ganger maks dybde der den er forankret.

Bøyen må ved lav vannstand ikke kunne trekkes nærmere brygga enn båtens lengde + 1-2 meter (bøyen har jo stor oppdrift - så det blir på langt nær en rett linje mellom ankringspunkt og kaikant).

Lag deg en skisse hvor du prøver å tegne inn disse målene så kanskje det blir bra, hvem vet :-)

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...