Jump to content

Mistet propellen på DP-G drev


Bennen

Recommended Posts

Opplevde en ting i går jeg har lyst til å dele med dere på båtplassen. Har hatt båten på land for vårpuss, og satte den ut igjen i går! Har hatt av propellene og skiftet sink, og satte de på igjen, og alt var som normalt.

 

Fra slipen der jeg hadde båten på land og hjem til havna kjørte jeg i 40 minutter på full fart, samt at jeg var innom en flytebrygge og fylte diesel på vei hjem!

 

Da jeg kom til marinaen min blåste det litt, slik at jeg bommet første gang da jeg skulle inn i båsen, og måtta bakke meg ut en gang. Andre forsøk gikk fint! Når jeg hadde fortøyd båten og var på vei hjem så jeg at jeg manglet et propell. Har et DP-G drev. Til min store forbauselse så jeg at propellen lå 2-3 meter fra båten på havets bunn, og jeg fikk tak i en dykker og fisket den opp. Da viste det seg at akslingen var knekt.

 

16042008065.jpg

 

 

Her er et bilde som viser det som står igjen.

 

Siste del av akslingen og mutteren i enden var ikke å finne, så dette måtte ha falt av tidligere, og propellen må ha løsnet i det jeg bakket meg tilbake i havna.

 

Noen som har eller hørt om noen som har opplevd dette?

 

Har bestilt meg verkstedtime, men får ikke komme dit før midten av mai. KJEDELIG!!

 

Verkstedet hadde sett dette en gang før. Skjønte ikke hvordan det kunne ha skjedd.

 

Ny aksling kosten 6 000 + arbeid og mutter.

 

Fort 10-15 000 kroner....

 

Må si dette var penger jeg heller skulle brukt på diesel!!

Link to post

Har opplevd å miste en dyr propell i fjorden, akslingen ut i fra girhuset på en Verado gikk tvers av. Kan muligens ha vært borti noe, men vi merket ikke noe spesielt før propellen var borte.

 

Dyrt som f, da hele girhuset viste seg å ha tatt kvelden.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post

Jeg var ikke borti noe,,,Ikke så mye som en stripe i propellen når jeg fikk den opp!

 

Jeg kan ikke tenke meg at jeg har gjort noe feil. Vi var 3 stykker som kvalitetssikret jobben.

Samtidig så har jeg jo både bakket flere ganger på turen hjem, samt kjørt med marsjfart over lengre tid, og alt virket normalt! Skulle jo tro at dersom det var noe feil i monteringen ville jeg merket det på et tidligere tidspunkt!

 

Når jeg får demontert akslingen nå skal jeg sende den inn til analyse for å finne en mulig årsak. Om det kan være noe "tretthet" eller lignende.

 

Er jo tross alt bare 6 år gammel samt gått bare 500 timer!

 

Hørt ikke noe lyd når jeg mistet den heller,,,

 

Utrolig kjedelig!

 

Men som du sier. Flaks at jeg fant propellen. En rustrfri stål propell er vell fort 10 000 den også

Link to post
Er ikke billig med drev nei...

Ikke billig å knekke en aksel heller..... og skulle det være en differanse, så blir kanskje denne tjent inn med bedre virkningsgrad på drev kontra aksel.

 

Er dette et resultat av en plutselig ytre påvirkning, så kan dette kanskje tas på forsikringen. For det er både en god del arbeid og kostnader med å bytte en aksel i et DP drev. Masse shimsing, måling og dyre deler. Jeg ville nå ikke kjørt med drevet mer jeg da. Det blir veldig ujevn belastning på pakkboks, drev og lagre, som i verstefall kan resultere i at du må bytte enda mer. Få en kompis til å slepe deg, eller hev den på land hvor den står og ta av drevet.

 

Kanskje bruddet skyldes at du har trekt til for hardt? I kombinasjon med forskjell på kaldt vann og varme på land, så trekker metallet seg ytterligere sammen og kan kanskje resultere i brudd. Har du fulgt momentene?

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post

Når akslingen ryker bak propellen så er ikke mekanisk belastningen det første jeg mistenker. Momentet eller belastningen går vel fra propellen, inn på spleinen maskinert inn i akslingen og fremover til tannhjulet i drevet.

Jeg ville studert bruddet for å se etter produksjonsfeil i akslingen eller synlige tegn etter overtrekking. (Strukturen i bruddflaten).

Slike brudd oppstår der akslingen er svakest, og det er gjerne i overgang mellom gjenger og aksling.

Det kan være at akslingen er litt svak og at mutteren bør trekkes til med momentnøkkel for sikkerhetsskyld, for det er veldig fort gjort å overtrekke slike muttere hvis man kommer til med en stor pipe eller annet stort verktøy.

Jeg ville spurt verkstedet om det er greit at du skaffer delene, for ofte regnes fortjenesten som en det av totalfortjenesten. Kan jo tenkes at de ikke vil gjøre jobben hvis du skaffer delen.

 

Ved nermere studier av bilde så ser det ut som anslingen er hul. Dette kommer vel av at akslingen har noen innvendige gjenger for en låsebolt?

Dette kan nok svekke akslingen ganske mye slik at man fort trekker til mutteren for hardt slik at materielet strekkes.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Ja, det er en av mange grunner for valg av drev. Men dyrt kan det fort bli.

 

Det kan hurtigt blive dyrt at have båd. Punktum. Uanset motor, transmission, alder eller andet. Det har jeg lært på det hårde måde.

 

Jeg føler med dig, Bennen. Altid en utrolig frustrerende oplevelse at se "sit kæreste eje" få en defekt. Og så er det det med regningen, da... :sad:

 

Andy

Link to post
Fikk eksakt pris nå. Akslingen kostet 10 700 kroner + montering :nonod:

Sørg for at du benytter et autorisert VP verksted som virkelig er dyktige. Dette er en veldig presisjonspreget jobb som krever nøyaktighet og kunnskap. Gjøres ikke dette korrekt, får du feil slitemønster på tennene som i værste fall vil resultere i større kostnader ved en senere anledning. Jeg veil anbefale deg å sjekke opp prisen mot et brukt undervannshus isteden. Om du velger å bytte akselen, få verkstedet til å estimere en max-pris for arbeidet, har de gjort dette før burde det være kurrant å svare på. Jeg vil tippe at det medgår rundt 5 timer på jobben som fort beløper seg på 5000,-

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post

Dette var meget interessant "Solbris".

Hvilken modell var ditt drev?

 

Jeg har jo vært i kontakt med forsikringsselskapet mitt, og er litt skuffet over hvor lite hjelp det var å få der.

Saksbehandleren jeg snakket med trodde t.o.m at dette kunne fikses mens båten lå på havet.

 

Nå er det jo slik at vi bor 40 nm fra nærmeste Volvo-verksted og forsikringsselskapet ville ikke at jeg skulle kjøre båten på en propell dersom det skulle vise seg og bli en forsikringssak, så jeg er avhengig av slep.

Håper jeg kan få dette utført av redningsskøyta,,,,ellers har jeg en lokal fisker som ville slepe meg for 5000,-

 

Men hvordan gikk du frem når du fikk dette dekket av volvo?

Var det under garantitiden?

 

I mitt vedkommende må jeg sende akslingen til Norske Sjø når jeg får denne demontert på verkstedet, så får de analysere den å se hva de kommer frem til.

Jeg kan ikke fatte annet enn at dette må være en forsikringssak, så får eventuellt Norske Sjø ta denne saken videre med Volvo dersom det skulle vise seg å være en svakhet på drevet!

 

Men uansett kjedelig å måtte forskutere slep, deler + arbeidstimer!!

 

På min forrige båt fikk jeg en skrogskade under en storm i havnen hvor polerten ble revet av, og båten lå å hakket mot anlegget et kvarter før jeg kom til stedet.

Den gangen hadde jeg en lokalt forsikringsselskap, som dagen etter sendte en takstmann, og etter 4 dager hadde jeg pengene på konto og kunne begynne å reparere.

Synes jo dette er en bedre fremgangsmåte enn at man kanskje må forskutere 25 000 kroner!!

 

Men det er kanskje vanlig??

Link to post

Dersom det ikke blir dekket av forsikringen....

 

Den delen som har knekt av, er ikke dette kun gjengene til propellkonen med en tilhørende gjenger innvendig til setskrue. Hadde det vært mulig å sveise på en stuss? Om dette skulle ryke av igjen, så taper du propellen, men det er kanskje verdt et forsøk?. Med en som kan sveise, så burde dette holde godt.

Link to post
Men uansett kjedelig å måtte forskutere slep, deler + arbeidstimer!!

 

Men det er kanskje vanlig??

Føler vel med deg og forstår det ikke er så kjekt å legge ut penger på dette.

Men det er vel kanskje like kjedelig for andre å legge ut disse pengene, og dette er vel en standard måte å gjøre det på når det er tvil om ansvarsforhold.

Du er bare så uheldig å eie båten, og derfor den som må ta det første initiativet for å få en avklaring.

Link to post

Faller utenom dette ja!

Båt og motor var ny i 2002.

 

Men hvis jeg skal kontakte Volvo,,,hvor skal jeg ringe da!

 

Finner liksom ikke noe telefonnummer til importøren, bare til forhandlere!

Verkstedet som skal fikse dette for meg har hatt en slik reperasjon en gang tidligere, men de husket ikke hvordan det ble gjort med forsikring eller reklamasjon,,,,,,,

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...