Batilla Startet 17.April.2008 Link til dette innlegget Startet 17.April.2008 (redigert) Skal til å bruke Epoxy for første gang, skal lage dørkplater med eikestaver på kryssfiner. Har anledning til å kjøpe Ampreg 22 Epoxy rimelig som personalkjøp, men de bruker ikke fargepigment i produksjonen. Går det greit å blande i fargepigment fra West System Epoxy? Tenker litt på å sage til ytterkantene etter liming (før overflatebehandling). Går det an å bruke vanlig blad i bordsirkelsaga? Batilla Redigert 17.April.2008 av Batilla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Jeg kan ikke skjønne at det skulle være noen fare å blande pigment fra West, sålenge man kan blande inn bomullskapp, møle (sagmugg) og masse annet rart for å få den konsistens eller egenskap man ønsker på epoxyen. Jeg har kjøpt epoxy fra Svas, og i den er det ikke noe problem å bruke pigment fra andre leverandører, da Svas ikke har dette selv. Når det gjelder å kappe til dørkplatene. Du kan ikke spenne fast ett retthold og så renskjære kanten med en vanlig overfres da? Det ville jeg ha prøvd for å være sikker på å unngå flising osv. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Batilla Svart 18.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 (redigert) Flott, takker, da prøver jeg fargepigment fra West. Dette med sagmugg og sånt er vel kanskje erstatning for Microfibers fra West? Har frest noen eikelister av den samme knusktørre eika som stavene er av, det går fort ut fliser av den, så jeg tør ikke frese etter liming. Får heller prøve å være nøyaktig under liminga Lurer på om du kan svare noe om blandingsforhold, grønnskolling som jeg er må jeg ha det inn med teskjeer, dette stoffet kommer uten angrerett. For å ta noen tall helt ut av luften: Blandingsforholdet er 100:30, la oss si at 100 % resin er 100 gram, 30 % herder er 30 gram. Det blir da 100 % + 30 %, som gir 130 gram blanding, ikke 70 % + 30 % som gir 100 gram? Og hvis det skal blandes inn 5 % Microfibers i epoxy-en, da går en ut fra 130 gram, ferdig blanding veier da 130 gram x 1,05= 136, 5 gram? Og hvis en så skal fylle inn 5 % fargepigment, blir det da 136,5 gram x 1,05 = 143,325 gram? Har lest at utvæting av flatene gjøres uten fargepigment, da må man vel veie resten blandinga på nytt før en tar i fargepigment? Det er vel nøye med rett mengde fargepigment for å få lik svartnyanse? Kommer nok med flere spørsmål, men det er vel mest korrekt å starte ny tråd da. Batilla Redigert 18.April.2008 av Batilla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Har aldri gjort det på annen måte en at jeg har rørt inn fargepigment til jeg var fornøyd, har ikke sett noe farge forskjell heller på det jeg har gjort. At eika splintres når du freser kan tyde på at du arbeider feil vei med fresen i forhold til vedretningen. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Batilla Svart 18.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Har aldri gjort det på annen måte en at jeg har rørt inn fargepigment til jeg var fornøyd, har ikke sett noe farge forskjell heller på det jeg har gjort. Det var betryggende å høre. At eika splintres når du freser kan tyde på at du arbeider feil vei med fresen i forhold til vedretningen. Nei, veien er riktig, det er helst årringene som er problemet, de kan jo gå begge veier på samme side. Bruker bare kvalitetsstål også. Batilla Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Microfiber osv fra West er DRITDYRT Jeg har kjøpt bomullskapp (mikrofiber for fyllinger osv) samt mikroballonger (til sparkel) fra Svas. Helt annen pris. Hvis ikke du er merketro til Dovre faller, kan du spare mye penger på å handle fra f.eks Svas. Svas selger epoxy og tilbehør fra Ebalta, som er en tysk kvalitetsleverandør. Ikke'no tull der altså. Mener jeg ga mindre for 3 kilo hos Svas enn man gjør for 3-400 gram hos West. Det med 5% farge osv tror jeg ofte er maks-grenser før innblandingen svekker egenskapene til epoxyen. Har tidligere brukt svart pigment kjøpt enten hos West eller Trebåten(Husker ikke). Liten flaske som ligner sukkerkolør, og med de samme egenskapene. Det er ikke mye som skal til for at blandingen er helsvart. Tror ikke du trenger så mye som 5%. Det samme med mikrofiber. Jeg blander inn til jeg får den konsistensen jeg vil ha. Har aldri veid opp dette. Epoksyen derimot veier jeg opp med vekt. Stoler ikke på de pumpene bl.a West selger. Fikk problemer med en pumpe som trakk luft, og da er det bare å sette tilside blandingen og lage en ny. Bruker du vekt slipper du å tenke noe mer på det. Sjekk med en kontormaskinleverandør om de har en gammel vekt til en frankeringsmaskin stående. Det fikk jeg, og den har en nøyaktighet på +/- 0,5gr opp til 2,5kg. Holder lenge for meg West bruker 5:1 dvs 5 deler harpiks og 1 del herder. Svas bruker 100:32 (3:1... så nøye er det ikke ). To fordeler til med Svas: 1. Den er klar som vann, ikke gul slik West er. 2. Pot-life er mye lenger. West har 15-20 minutter pot-life, Svas har 45. Gir om ikke annet litt lavere puls Det siste er absolutt en fordel hvis man som jeg skal legge på duk utenpå skroget som skal vætes ut. PS. Har hverken eierinteresser eller kjennskap til de som driver Svas, er bare en veldig godt fornøyd kunde Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Angående fresing i eik som splinter. Har du forøkt med mindre kutt om gangen..? Man må ikke kjøre ut hele profilen i ett jafs vet du Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Batilla Svart 20.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Angående fresing i eik som splinter. Har du forøkt med mindre kutt om gangen..? Man må ikke kjøre ut hele profilen i ett jafs vet du Joda, jeg er klar over det, men av og til går det galt, og da er det skikkelig ergelig med noe som er limt fast! Alt som kan gå galt, går galt, gjelder meg spesielt! Første dag jeg skulle begynne nyinnredningen av båten, datt jeg ned og brakk ryggen... Laster opp ett bilde med noen lister jeg har frest til lugaren, jeg er ikke grønnskolling på alle områder, ser du... Batilla Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Det er tydelig at du kan fresing ja Laget du en mal og freste med styrehylse eller fres med kulelager på, eller hvordan laget du disse ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Batilla Svart 21.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Takker dere alle for svar. Tråden jeg starta har glidd litt ut i fra det opprinnelige emnet, så jeg starter like godt en ny tråd om listefresinga. Det er mulig andre kan ha nytte av det også. Batilla Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.