Jump to content

Bossa Nova - Hvordan få til jevn beis

Bernholdt

Recommended Posts

Har sammen med en kamerat kjøpt en 22" plattgatter som er under oppussing. All gammel lakk er skrapet av, og i helgen ble siste runde med sliping gjort (240-papir).

Nå er planen å beise skrog og vindskjerm med mahognybeis. Skroget er av oregon pine og vindskjermen i mahogny. Noen tips til hvordan vi kan unngå at det blir skjoldete?

Bilder fins her om noen er interessert.

Hvis dere bruker en vannbasert beis, kan dere legge på mer hvis den er for lys, eller tørke over med en våt fille hvis fargen ble for mørk eller skjoldete for å dra fargen utover. Du kan jobbe med fargen til du er fornøyd.

Min erfaring med spritbasert beis er ikke positive i så måte. DU må jobbe fort som f...., og det er håpløst å få det fritt for skjolder.

Litt avhengig av tidsaspektet dere har, så kan jeg anbefale W.D. Lockwood. Holder til i statene, og det tar vel en uke eller to før du har varene, men fargeutvalget er enormt, og de er veldig fine å jobbe med.

Jeg bestilte 5 fargeprøver (da er det gratis frakt), og når jeg hadde spedd de ut holdt det mer enn nok til å beise min lille båt. Ligger en del bilder på min byggetråd. Søk etter "Glen-L Squirt" her på BP så finner du den. Hvis du bestiller 5 forskjellige prøver kan du gjerne blande dem igjen for å få akkurat den fargen eller mengden du trenger.

Jeg brukte jotun sin oljebaserte olje beis på Gjeld-fridII dette ble jevnt og fint. Så helt jævli ut etter at jeg hadde smurt den men dagen etterpå var den helt jevn og fin. Denne beisen beskytter og mahognyen mot nedbrytning av mahognyen fra solen, noe jeg ikke vet om den vannbaserte fjør så da bør du iallefall sørge for denne beskyttelsen i olkje eller lakk lagene etterpå. Men er dere sikker på at dere vil beise oregon pinen?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg brukte jotun sin oljebaserte olje beis på Gjeld-fridII dette ble jevnt og fint. Så helt jævli ut etter at jeg hadde smurt den men dagen etterpå var den helt jevn og fin. Denne beisen beskytter og mahognyen mot nedbrytning av mahognyen fra solen, noe jeg ikke vet om den vannbaserte fjør så da bør du iallefall sørge for denne beskyttelsen i olkje eller lakk lagene etterpå. Men er dere sikker på at dere vil beise oregon pinen?

Er ikke mye skjolder her iallfall 2 strøk la jeg på med vanlig svamp som du bruker når du vasker kopper

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Takk for gode råd.

Har kjøpt inn International beis og planen er å legge det på med natursvamp på nyslipt tre. Når det gjelder å beise Oregon pinen så skjønner jeg skepsisen, har vært veldig usikker på dette selv.

Skal ut å beise i kveld - er veldig spent på å se hvordan det ser ut i morgen tidlig.

Ikke bli skremt om det ser jævli ut, vent til imorgen tidlig da kan du bli skremt da :lol:

Hvis oregoen ikke er stygg i fargen ville jeg alldri ha beiset den med mahogny beis

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...