Jump to content

"Cupping" av Volvo DP stålpropeller


hermansen

Recommended Posts

Jeg hadde et C4 propellsett og har nå et C3 propellsett på båten. Men det idelle hadde vært noe midt mellom disse.

 

Er det noen som "cupper" (eller hva det nå enn kalles) Volvo sine stålpropeller og kan gjøre C3 til et C3 1/2 eller et C4 til et C3 1/2 sett ?

 

Noen som har gjort noe tilsvarende før ?

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Kunne vært interessant å få vite pris på dette. Har nettop kjøpt C3 propeller selv da jeg ikke fikk nok turtall på motoren, har ikke satt de på enda så jeg er spent på hvilken fart jeg får.

 

En tanke som har streifet meg er å bruke den bakre C4 og den fremste C3, men jeg har ikke noen peiling på om dette er noe sjakktrekk i det heletatt.

Link to post
Share on other sites

Kunne vært interessant å få vite pris på dette. Har nettop kjøpt C3 propeller selv da jeg ikke fikk nok turtall på motoren, har ikke satt de på enda så jeg er spent på hvilken fart jeg får.

 

En tanke som har streifet meg er å bruke den bakre C4 og den fremste C3, men jeg har ikke noen peiling på om dette er noe sjakktrekk i det heletatt.

 

Det er, i følge Volvo, det samme som å be om problemer. I følge deres propellguide må en samme type type (størrelse) foran og bak på DP drevet. Husk at vinkelen er forskjellig og det betyr at du vil skape vanntrykk og trykk/strømmer/virvler i vannet som kan ødelegge drevet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...