Jump to content

VHF kabel RG213. Forskjell på kvalitet ?


stormy

Recommended Posts

Var innom Navy ved Sandvika igår for å anskaffe kabel til VHF. Strekket er ca 20 meter fra mastetopp til VHF stasjon, og ønsker å gå for RG213 kabel da det er grei plass i masta til å trekke denne. Ble overrasket da jeg får beskjed at denne koster kr 79,-/meter. Vet at bl.a. Fåborg Båd og Motor i Danmark selger RG213 kabel for DKK 22,-/meter. Se link

http://www.baad-motor.dk/product_nautisk.asp?product=6850

Denne forretningen er en av de mest kjente i Danmark og brukes mye av tyske seilere.

Spørsmålet mitt er om det kan være kvalitetsforskjell på disse kablene, og eventuellt hva forskjellen består av.

Link to post
Share on other sites

Det kan hende det er små kvalitetsforskjeller, men det er jo uansett visse minimumskrav en kabel skal ha for å kalles RG213. Søk på "rg213 specifications" eller "coax specifications" på Google, og du vil se at det samme går igjen.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet blir da hvordan man finner ut kvalitetsforskjellen, og hva den består av.

Navy sa forøvrig at den billigste RG58 kabelen de hadde kostet ca 30,-/meter !!

Jeg skulle også kjøpe antanne, og de hadde da Glomex RA106 (kun antennen) til en høyere pris enn den man får kjøpt i vanlige utstyrsforretninger som f.eks Maritin til ca 500,- inkludert Mastefeste, 25 meter kabel, koblingsstykke og gummibeskyttelse til kabelinnfestingen.

Link to post
Share on other sites

Kabelpriser er en egen storry.....

KAPP-TILLEGG er vanlig å ta. Og DET kan være så mangt!

En annen ting er at avansen på kabel er det mest vulgære jeg har vært borti. Jeg har sett og erfart priser med inntil 80% rabatt til et 20% påslag inkl. "kapptillegg"... Alle %% på listepris..

Dessuten:

Tror ikke jeg vil bekymre meg så mye om "kvaliteten" på en RG-213 på de lengdene det her er snakk om :cool:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

""Nekter å tro"" at noen tar 79,-kroner meteren for RG-213 kabel. Rene ågerprisen, og jeg nekter også å tro at det er kvalitetsforskjeller ute å går som har betydning for oss vanlige dødelige. 30,-kroner for RG-58 er enda verre. Den bør ligge under 10,-kroner. Denne kan det kanskje finnes variant i kvalitet da den er betraktelig mye mere brukt.

Bruk forumet hvis en lurer på priser og tilbud. Her koker det av informasjon som står i harmoni med forbrukernes interesse.

 

Per

Redigert av Per Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har sett litt på priser i Elfa katalogen på elfa.se. Priser i NOK.

RG213 koster 37.30/meter og 20.90/100 meter

Halogenfri RG58 koster 48.40/meter og 29.50/100 meter

HFX 1336 lavtap kabel koster 13.30/meter og 7,35/100 meter

H1000 koster 47.10/meter og 31.70/30 meter

 

Det virker som halogenfri gjør kablene ekstremt mye dyrere. Har dette noen betydning med strekk på kun 20 meter ?

Er det noen som har erfaring med H1000 ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett litt på priser i Elfa katalogen på elfa.se. Priser i NOK.

RG213 koster 37.30/meter og 20.90/100 meter

Halogenfri RG58 koster 48.40/meter og 29.50/100 meter

HFX 1336 lavtap kabel koster 13.30/meter og 7,35/100 meter

H1000 koster 47.10/meter og 31.70/30 meter

 

Det virker som halogenfri gjør kablene ekstremt mye dyrere. Har dette noen betydning med strekk på kun 20 meter ?

Er det noen som har erfaring med H1000 ?

 

Halogenfri kabel blir brukt der det er krav om at kabelen ikkje skal utvikle giftige og korrosive gasser ved brann eller overoppheting. Blir brukt innendørs der det er krav om det utfra en sikkerhetsvurdering. Typisk eksempel er i områder der det oppholder seg mye folk, tunneller, skip, tele/datasentraler osv. At en kabel er halogenfri betyr ikkje nødvendigvis at den er flammehemmende, men den kan vere det. Halogenfrie kabler er ofte vesentleg dyrere enn vanlege kabler, og i tillegg har de fram til nå hatt den ulempen at de ikkje tåler UV-lys særleg bra. Dvs at de må brukes innendørs. Kabelprodusentene påstår nå at de har løst dette problemet, men har ikkje sett nokon langtidstestar av dette ennå.

Trur ikkje eg ville stressa med halogenfrie kabler i ein fritidsbåt, viss det først tar fyr så trur eg ikkje at det er kablane som er største problemet.....

 

mvh

 

Rossicus

Link to post
Share on other sites

ELFA er vel som oftest midt på "treet" når det gjelder pris. Når det gjelder kabler som er dyre så skyldes vel ofte prisen at kablene er blitt stillt overfor strenge krav slik Rossicus beskriver. Produksjonsmengde og materialvalg ellers er også med i bildet.

 

Jeg hører definitivt ikke under den kategorien som bruker 200.000,- spenn på høyttalerledninger, såkalt HIFIDDELITTI. Og heller sitter jeg ikke oppe om natten å lytter til musikk på grunn av at det er da strømmen er "RENEST".

Ja,ja,...... en liten avsporing kanskje.

 

Per

Link to post
Share on other sites

... Trur ikkje eg ville stressa med halogenfrie kabler i ein fritidsbåt, viss det først tar fyr så trur eg ikkje at det er kablane som er største problemet.....

mvh

Rossicus

Nettopp! :yesnod: :yesnod: Som før nevnt, med så korte lengder det her er snakk om, kjøp der RG-213 der den er rimeligst! :smash:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg takker for alle tilbakemeldinger. Ser ingen grunn til å gå for en dyr versjon av RG213 kabelen. Vil derimot gå for skikkelige plugger. Side jeg har masta nede nå, men antagelig ikke kommer til å ta den ned de neste årene ønsker jeg å gjøre jobben skikkelig. Er bruk av N-connector det beste, eller er det andre alternativer ? Er krymping bedre enn lodding ? Jeg kommer til å ha sammenhengende strekk frem til VHF stasjonen uten kobling ved mastefoten, men legger inn en eksta lengde for å ha litt å gå på ved eventuell behov senere.

Link to post
Share on other sites

Prisene virker helt ville ja; for den prisen burde du glatt få RG214 og vel så det..... Og det skal du vurdere dersom du skal dra paralelt med strømførende eller andre signalkaler, eventuelt gjennom maskinrom el hvor det kan være støy fra dynamo etc. 214 har dobbel skjerming mot enkel på 213....

Om du skal bruke N eller UHF plugg kommer jo an på hva du har i endene..... Bruk rett pluggtype mot antenne / radio etter hva du har der... Amphenol er jo et kurrant merke...

Krymp går brillefint det; vær litt nøye generelt, og spesielt med at du ikke lager "hull" i skjermen.... Unngå fingerfett på leder / konnekteringsflater.....

Servicesløyfe er ALLTID gull verdt før eller siden......

 

Ikke lag skjøter hvis du ikke absolutt må; reg 1-2,5 dB tap pe skjøt......

 

Lykke til da !

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ja, det er kvalitetsforskjell på RG-213.

Primært går dette på hvor tett skjermen er. En kan også ha forskjellige metaller i skjermen (stål). Kabler med fortinnede kobberledere er dyrere enn om det er rent kobber. Er kabelen MIL.SPEC holder det i massevis.

 

Hovedårsak til at kabler har steget i pris den senere tiden er øking av metallpriser på verdensmarkedet. En pris på kr 79,- pr.m. er sikkert fornuftig sett fra blårussens ståsted. (innkjøpspris, kost oppmåling, kost handtering, kost svinn)

 

Ideel cooxialkabel for trekking i mast er RG-8X, men denne er vanskelig å få tak i. Denne har også en litt annen dimensjon (litt tykkere) enn RG-58, slik at en må ta hensyn til dette ved kjøp av plugger.

 

Jeg ville ikke tatt bryet med å benytte annet enn pluggene som produsenten av antenne og radioer har tenkt skulle bli brukt. (PL?)

Eventuelle kvalitetsforskjeller er tilnærmet teoretisk.

 

Om du lodder eller presser pluggen har også kun teoretisk betydning.

 

mvh

Espen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...