Jump to content

Kryssfiner-bunn sprekker i festet til skroget

Loddesølv

Recommended Posts

Hei.

Min glassfiber-båt har en flat opphøyd bunn som bensintanken er skrudd fast i.

Denne opphøyde bunnen består av en kryssfinerplate, som er mettet med glassfiber, og støpt fast i ytterskroget i kantene. Det er luft mellom denne bunnen og selve skroget. Denne flate bunnen er åpen bakerst, så det er ikke snakk om noe fare for lekkasje, vann som er innestengt i lukket rom, etc.

Poblemet er at denne opphøyde plata har sprukket i et område på ca. 20 cm. der den er støpt fast i ytterskroget.

Har utvidet denne sprekken med kniv, og laget et slags V-spor. Sprekken er så stor at jeg akkurat får ned bladet på en tapet-kniv.

-Kommer ikke til under denne plata.

Har også pusset ned rundt sprekken, så jeg er nede på glassfiberen på alle sider av sprekken. -Lurer på hvordan jeg skal gå frem videre. -Glassfiberstrimler eller glassfibersparkel ? -Tenkte også på 2K epoxy, men er redd for at det blir for stivt, så det vil sprekke igjen. ?

Oppdaget dette i fjor. Reparerte med 2K epoxy-kitt fra biltema. -Dette trodde jeg skulle holde, men oppdaget nettopp at dette var sprukket på nytt.

Selv om dette ble litt knotete forklart, håper jeg på hjelp. :smiley:

Mvh.

Kairo

Problemet ligger i det du skriver: kryssfinerplate, som er mettet med glassfiber

Å mette kryssfiner slik at det ikke trekker vann er umulig. Dersom det finnes en ørliten åpning ett sted, og plata av og til er i vann, vil den suge seg full og etterhvert råtne.

En annen årsak er at du ikke kan bruke bare epoxy, det må armeres med glassfiber skal du unngå at det sprekker opp igjen.

Reparer med glassfiberstrimler og polyester, viktig at all gelcoat fjernes først. best er det å fjerne hele plata og bygge det opp på nytt med et materiale som ikke trekker vann.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...