Jump to content

Bensin måler i løs tank


Jon-Kåre

Recommended Posts

Skulle gjerne hatt måler til tanken i Fruens ønske og da tenker jeg på instrument på dashbordet og ikke av disse som er montert i lokket eller på tanken. Så er det noen som har montert giver for noe slikt i en vanlig "løs" tank?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det burde jo være mulig å få det til.

 

Har akkurat montert giver på en fasttank, denne hadde jo skruehullene klare for giver flensen http://www.maritim.no/product.aspx?id=1571...upkey=001001062

Skruene ble bare skrudd ned i "godset" (plasten) på tanken, og det virker som den sitter godt.

 

Nå er kanskje plasten på den løse tanken litt tynnere (det er den i hvertfall på mine løse tanker)

 

Men en mulig montasje kan jo være å feste flensen med gjenomgående skruer med låsemuttre, forutsatt at du da får nedi en liten skralle til å holde i mot på muttrene :wink:

Link to post
Share on other sites

Husk å tette med dertil egnet masse :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Det vil da si at jeg kan bruke en slik stav giver i rett lengde. Står ikke diameter mål på hverken giver eller flensen. Er denne såpass at man greier å lirke inn en liten fastnøkkel og 2 fingre?

 

Går det så er jo ikke dette uoverkommelig.

 

Hvilken tettemasse tåler bensinen da?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det vil da si at jeg kan bruke en slik stav giver i rett lengde. Står ikke diameter mål på hverken giver eller flensen. Er denne såpass at man greier å lirke inn en liten fastnøkkel og 2 fingre?

Er usikker på om jeg for min del klarer å få det til med en slik stavgiver på min tank da jeg er skeptisk til å komme til med fingrene inne i tanken. Det blir svært vanskelig på de muttrene som er på "bortsiden" av flensen mht påfyllingsåpningen på tanken.

 

Hvilken tettemasse tåler bensinen da?

Det vil jeg også gjerne vite :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er usikker på om jeg for min del klarer å få det til med en slik stavgiver på min tank da jeg er skeptisk til å komme til med fingrene inne i tanken. Det blir svært vanskelig på de muttrene som er på "bortsiden" av flensen mht påfyllingsåpningen på tanken.

 

 

Det vil jeg også gjerne vite :yesnod:

 

Du sier noe der ja det vil jo bli bortimot umulig hvis det er det som må gjøres men det ser da ut som om selve giveren har gjenger slik at denne skal skrus nedi hullet på flensen etter at denne er montert og hvis det er tilfelle så trenger man ikke større plass en at man få lirket mutteren på gjenom hullet til denne. Får man da en liten fastnøkkel nedi skulle man vel greie å dra skruene til?

 

En annen ting. Vil det bli feil med wema giver og vdo instrument, har instrumentet og giveren til vdo er jo over dobbel pris

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

....men det ser da ut som om selve giveren har gjenger slik at denne skal skrus nedi hullet på flensen etter at denne er montert og hvis det er tilfelle så trenger man ikke større plass en at man få lirket mutteren på gjenom hullet til denne. Får man da en liten fastnøkkel nedi skulle man vel greie å dra skruene til?

Ja, dersom giveren skal skrues ned i den svarte flensen ser jeg også lysere på montasjen. Da skal selv jeg med mine øsekarhender klare å skru fast flensen og deretter giveren. Noe tettemasse/lim som tåler bensin bør imidlertid brukes siden bensintanken er av såpass tynt plastskall som det gjerne er i bærbare tanker.

 

Vil det bli feil med wema giver og vdo instrument, har instrumentet og giveren til vdo er jo over dobbel pris

Det er fullt mulig å få feil her ja! Her må du ha kontroll på "retningen" på motstanden og hvilken motstandsverdi (fra min til maks) du skal ha til ditt instrument. Med retning menes om det er minimum motstand når tanken er tom eller full.

Link to post
Share on other sites

saphir må vel kunne svare på om giveren gjenges ned i "hullet" på flensen.

 

Og noen må fortelle oss hvilken fugemasse vi SKAL bruke da tanken nok er noe tynn i plasten.

 

Et annet alternativ kan jo være en egnet pakning og så doble antall skruer rundt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg bestemte meg for å la Biltema sin bensintankmåler få en sjanse og har allerede vært og handlet :lol: . Den var veeeldig lik Wema sin tankmåler og giver. Giveren skal skrues ned i flensen etter at denne er montert. Det var også så billig at det er ingen katastrofe om det skulle gå i stykker etter noen år. Ringen rundt selve viserinstrumentet var faktisk i svart plast så korrosjon skal ikke være noe problem på denne. Her fulgte også flensen samt en pakning til å legge mellom flensen og tanken med i forpakningen til giveren. Alt sammen kostet til sammen ikke mer enn 548 kr.

 

25-8001_l.jpg

25-8010_h.jpg

Link to post
Share on other sites

Så da har du kanskje giveren på plass før kvelden er omme :smash:

Nei dessverre :cryin: Iveren med å kjøpe hang ikke helt sammen med tilgangen til båten. Jeg har daycruiseren min her i Trondheim, men speedbåten ligger ved feriehuset på Sunnmøre og der skal jeg først om en og en halv uke :headbang:

Link to post
Share on other sites

Da har vi et problem mindre.

 

Tror du det holder med bare flensen mot tanken eller burde man lage noe som klemmer mot på baksiden(inni tanken) en skuve med samme størrelse som flensen som man deler i 2 får å få den inn i hullet kanskje?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke å dele den i to! Lag bare en åpning på 1 cm et sted på ringen, så kan du tre den innpå kanten og vri den ned i tanken. Mener slike ringer følger med septiktankgiverene til Wema, blant annet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ok høres greit ut, ligger nok an til litt finger gymnastikk dette :lol:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Absolutt! Men for å gjøre det enklere kan du gjøre som jeg gjorde: stikk en gjengestang ned i et av hullene, og skru denne inn i et av hullene på skiven. Nå kan du i ro og mak tre flensen nedpå, skru i et par skruer og deretter fjerne gjengestangen. Fungerte fint da jeg måtte fikse et bedre feste til det ene juksahjulet på båten, etter at de opprinnelige karosseriskruene plutselig løsnet!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for den, her finnes bestandig råd å få

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Noen som vet noe om denne hvis jeg forstår det rett kan denne monteres uten hull. Har sendt en e-post til de for å høre.

 

Redigert: Virker linken nå montro

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ser på nettsidene deres at det benyttes et instrument til 2000,- kroner for avlesning så da faller den nok ut pga pris når det gjelder fruens ønske.

Men virker som et flott instrument da man kunne ha opptil 3 givere /tanker på det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Her er svaret jeg fikk angående giveren, har sendt ny e-post og spurt om de fleste instrumenter og inkluderer vanlige analoge

 

Hei.

Denne måleren kan monteres på alle tanker. Det er et hull på ca. 25-30mm som må lages hvorpå måleren monteres oppå. Det er ingenting som stikker ned i tanken. Den fungerer på de fleste instrumenter evt. med et overgangssett. Ved tanker med skråsider og unormale mål kan vi programmere inn målene på tanken og ved bruk av spesielle instrumenter kan f.eks. gjenværende drivstoff på tanken oppgis som 73,2 L. Du kan lese mer om dette på BEP marine. Det er Flak AS i Kristiansand 38056600 som er importør av Bep Marine.

 

Vennlig hilsen

Jan Eric Haaversen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Bra service på den nettbaat butikken svaret er:

 

Hei. Det er riktig. Noen må ha et ombyggingssett slik som dette

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Slik jeg forstår det, kan denne giveren brukes på alle instrumenter som opererer med en motstand for avlesnong på 10-180 Ohm. Dette betyr at du han benytte rimelige instrumenter, og i forhold til en giver du i allefall måtte ha kjøpt må du ut med en merkostnad på 3-400.-

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

svaret er:

 

Hei. Det er riktig. Noen må ha et ombyggingssett slik som dette

:confused: slik jeg forstår det er dette noe du må bruke hvis du skal ha vanlig giver på bep instrumentet.

Må brukes når man bruker VDO(10-180 ohm)- eller Teleflex(240-33 ohm)-givere til

Tankmåler monitor BEP 2111.

 

Ikke denne giveren (nevnt over) på vanlig instrument.

 

Men da blir det vel riktig som Rago sier :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Pokker..... glemte multimeteret hjemme og nå er jeg ved feriehuset og monterer tankmåleren i speedbåten. Måleren (instrumentet) viser helt greit nivå når tanken er full og nesten full. Den viser imidlertid litt mindre enn jeg ønsker mellom 1/3 og tom tank og viser rødt/0 når tanken enda er ca 1/4 full. Det tilsvarer ca 7 - 8 liter på denne 30 liter tanken.

 

Er det noen som husker om Biltema og Wema sine bensintank/vanntank stavmålere som har 0 ohm til 180 ohm motstand gir 0 ohm ved full eller tom tank?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...