Jump to content

liten fartsendring med ny motor?(bella 620 dc)

beauty of aqua

Recommended Posts

på min bella 620 dc sto det tidligere en 115 hk suzuki 2 takt.

med to personer og halv kank gjorde denne 35,3 knop på gps en.

byttet så motor til en 175 hk evinrude ficht,som nå skal ha en opptimal viper proppel.

fart på gps med to personer og halv tank: 40,0 knop...

er ikke dette en litt liten farts økning?

ser det står en på finn med 200 hk. evinrude ficht. han oppgir farten til 48 knop..

kan jeg virkelig ikke forvente mer enn disse 40 blanke??

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

en tommelfingerregel jeg har brukt, og som ofte stemmer sånn nogenlunde , er at fartsøkninga blir ca halvparten av hk-økninga i %.

Dvs 20% mer hk = ~10% mer fart.

Økning fra 115 til 175hk blir ca 50%. Fartsøkning på 25% blir da rundt 9 knop = ca 44 knop.

Men når farta begynner å nærme seg 40 knop så er det endel andre ting som må være på plass. Propell er en ting, en annen er monteringshøyde. De mest avanserte propellene krever ofte å gå høyere i vannet for å komme til sin rett. (I tillegg til at lavt montert motor git mer motstand fra stammen i seg selv - som stiger med kvadratet av hastigheten)

Hva slags turtall får du med Viperen da, og hva er anbefalt topp turtall på motoren? Og hvor høyt er motoren montert m/ kavitasjonsplate i forhold til bunnen?

(forresten , hvordan vet du at viperen er optimal? Påstand fra selgeren eller er det testet ut flere forskjellig propeller? )

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...