Jump to content

Vårpuss av plastsnekke - hjelp


Carlan

Recommended Posts

Alle tips hjelper!

 

Har fått meg en flott Sandvik 25 plast-snekke, ca. 1975-modell, etter å ha hatt kun mindre plastbåter før.

Tenkte å legge meg under skjønnheten snart, men har rett og slett ikke peiling på hva jeg skal gjøre. Fra innlandet osv...

 

Med fare for å virke håpløs...skal jeg bruke pussemaskin, kloss, må den vaskes først, rubbes, spyles, hva skal jeg bruke...osv.

 

Noen som kan gi meg en rask liten ABC i hvordan man ordner til en slik båt og hva man bruker av verktøy og midler!??

 

Tusen takk! Lover mindre spørsmål i år 2 :smiley:

 

Mvh Carlan

Link to post
Share on other sites

Heisan fint å se at vårpuss er igang....

 

Dersom du søker på vårpuss her på forumet vil du finne masse tips...

 

Men her er det jeg kommer på raskt og greitt:

1- vask båten med høgtrykkspyler og avfettingsvæske

2- bruk båtvask 8eller bilvask) og svmp

3- poler båten med poleringsvoks 8bruk eks autosol på merker eller steder som er meget matte eller skitne)

4- kromdetaljer kan du bruke autosol på

5- under båten har du høgtrykkspylt og er nå klar til å pusse over og fjerne løst bunnstoff, deretter smører/maler du på nytt bunnstoff

6- innvendig er det omtrent som husvask, men bruk av sitronholdige vaskemiddel er å foretrekke da disse tar skutelukt. (husk å rengjøre motorom og under puter inne i skott osv, her er det ofte lukt..)

7 -etter service på motor er du klar for en rein og fin sesong

 

Lykke til!!!!

 

Intruder

Link to post
Share on other sites

Hei Carlan!

Velkommen på forumet.

Når du vasker båten bør du bruke et vaskemiddel beregnet på dette. Vaskemidler beregnet for båt er testet mot gulning av gelcoat. Uansett må du ikke bruke salmiakkholdige vaskemidler på gelcoaten.

 

Dersom gammelt bunnstoff er løst, og skaller av ved høytrykkspyling, bør du gå over og flekke der hvor det er bart inn til gelcoeten med en undervannsprimer. Det er denne som tetter for vann mot gelcoaten. Bunnstoffet i seg selv er ikke tett.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...