NC Justina Startet 18.April.2008 Link til dette innlegget Startet 18.April.2008 (redigert) Hei. Etter å ha stått med hodet ned og rumpa opp i flere timer trenger jeg hjelp. Varsleren starter å ule etter 5-10 min gange. Har konstatert at saltvannsiden er ok ( kaldt eksosrør). Det er nok kjølevann på ferskvannsiden. Ulingen stoppet når jeg tok av ledningene på føleren. Instumentet vise ca 60 grader. 3 spørsmål melder seg ( i første omgang ). Kan giveren varsle for høy temp selv om instrumentet viser 60 grader? Hva skal jeg stole på? Hvordan klarer jeg å kontolere at ferskvannet sirkulerer? Det er ikke mulig å se ned i påfyllingshullet. Håper at det er noen som er istand til å gi noen gode råd. Vennlig hilsen Tor K Redigert 18.April.2008 av NC Justina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Det kan være to forskjellige givere, en til måling av temperatur og en til alarm. Eller det kan være en kombinert alarm med temperatur og alarm. Disse to virker uavhengig av hverandre, den ene kan være ok og den andre defekt. Sitér dette innlegget Link to post
NC Justina Svart 18.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Etter det jeg klarer å lese ut av diagramet er det bare en giver Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Da må det vel være en dobbel giver, en for alarm og en for måling av temperaturen. Hvis du kobler av ledningene må du passe på at de blir riktig koblet, ellers kan du skade giveren. Sitér dette innlegget Link to post
NC Justina Svart 19.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 Da ser det ut som feilen er funnet. Det var som du sa Nemo: Dobbeltgiver på kjølevann og oljerykk på motor og gear. Fjernet en og en ledning helt til summingen stoppet. Temp giver kjølevann er gåen. Tok en kjøretur idag og temeraturen stabiliserte seg på 80 grader. Da blir neste stopp å finne reservedels leverandør til motoren. Forøvrig rart at man ikke klarer å tenker de enkle løsninger når står opp ned i motorrommet. Må innrømme at mye dreide seg om feil olje, gåen vannpumpe, slakk vifteriem, kraner som ikke var åpnet etc etc. Så takk Nemo for at du klarnet knotten min. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 Bare hyggelig, fint at du fann feilen. Hvilken Ford motor er det du har? Det er også Ford i min båt, en 2704 180 hk fra 1978. Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Reknar med det er ein 2712E du har, justina. Ein god leverandør av Ford-deler er KD Trading. Dei har også nettbutikk. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
NC Justina Svart 21.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Jepp 2712E. Som jeg forstår er av den typen som du må skyte for å ta liv av forutsatt riktig mengde olje og vann. Motoren sitter i en 82 mod, har ca 5500 timer bak seg og gir inntrykk av å være greit vedlikeholdt. Ingen spesielle oljelekasjer men noe blårøyk. Disen letter noe når motoren er varm. Byttet lager og gjennomføring i høst med godt resultat. Ikke noe vann inn. Løpende og stående rigg er orginal og trenger oppgradering. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.