Jump to content

Nei til 1000 båtplasser ,og slutt på ansienniteten.( Stavanger)


Ficher

Recommended Posts

Tja - det kan bety kortere ventetid for meg. Kanskje jeg kan komme inn tidligere på en kommunal havn? Men ser at de som har stått på venteliste mange år (og betalt for det) ikke synes noe om dette.

 

Jeg ser heller ikke at dette systemet er på noen måte mer rettferdig enn det som er i dag. Men jeg har og hørt om at det finnes måter å snike i køene på - kanskje det vil bli slutt på det (om det overhodet er noe problem i dag)

Link to post

Sitat fra artikkelen:

 

Gjennom felles tildeling kan vi også prioritere de som bor nærmest båthavnene, dersom det skulle være ønskelig for å hindre fremmedparkering og uønsket biltrafikk, sier Kloster.

 

– Hva med ansienniteten til medlemmene av båtforeningene?

 

– Det er et spørsmål som vi må komme tilbake til. Uansett må det tenkes en overgangsordning, og da kan det for eksempel være aktuelt å nullstille alle medlemskap slik at alle stiller likt, mener Kloster.

 

Dette er reguleringskåthet som overgår det meste jeg har sett. :nonod:

Mannen menerl faktisk at en kan benytte båtplasstildeling som tiltak for trafikkregulering og parkeringabegrensning. Stakkars Stavanger og stakkars oss alle.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg la også merke til denne uttalelsen. Noe av det styggeste jeg har sett.

 

Vil oppfordre alle som har båtplass i området til å maile fyren for å få mer rede på hva han egentlig mener.

 

Ideen med felles tildeling synes jeg imidlertid ikke er dum. Folk står gjerne på venteliste i flere kommunale båtforeninger samtidig.

Det medfører mye dobbeltarbeid for foreningene, og gir også et helt skjevt bilde av behovet for nye båtplasser.

Link to post
Ideen med felles tildeling synes jeg imidlertid ikke er dum. Folk står gjerne på venteliste i flere kommunale båtforeninger samtidig.

Det medfører mye dobbeltarbeid for foreningene, og gir også et helt skjevt bilde av behovet for nye båtplasser.

dette er et godt poeng. Vi leier i dag privat og står på venteliste på 2 offentlige havner. Jeg tror ikke vi har behov for 3 båtplasser

Link to post

Hvis det viser jeg at jeg har bygget opp 10 års medlemmskap i båtforeninger her og der for å så bli nullstilt på lik linje med alle andre kommer jeg til å ta helt av. :diving:

 

Det viktigste er vel at de som har båt får båtplass, og ikke de med lang ansinitet får plass som de kan leie som det passer, slik vi har det i Tromsø. Her kan man ikke basere seg på at man har båtplass selv om man leier - til neste år (eller helst midt på sommeren) kan det være en kompis av utleier som har fått seg båt og da står du uten. 50% av den største båtforening havnen er leid av folk uten båt med laaaang ansinitet. Det neste blir vel at det skal kunne gå i arv også.

 

Synes det var en god ide med samlet tildeling.

Link to post

Dette forslaget var noe av det dummeste jeg har hørt. Synes det er et eksempel på byrokrater i det offentlige som i praksis ikke har peiling på hva de snakker om.

 

Jeg bor i Sandnes (nabokommune til Stavanger) og i vår båthavn har det enkelte medlem betalt kostpris på brygger og anlegg. Det skulle virkelig tatt seg ut dersom kommunen plutselig kom og tok dette fra oss. Jeg vet at det samme er tilfelle i blant annet flere småbåtanlegg i Stavanger. De drives på "non profit" og medlemmene betaler selv det som det koster. Skal kommunen betale tilbake ? Eller skulle de ha overtatt anlegget kostnadsfritt ? Hva med dugnader ? Medlemmene er med på dugnad og vakter fordi de vet at det holder den totale kostnaden nede. Private båtplasser koster både 3, 4 og 5 ganger det som våre medlemmer betaler.

 

Og til dere som synes dette er en god ide: Har dere tenkt igjennom denne problemstillingen ? Og dersom dere synes det er feil at noen leier ut plassen sin, hvorfor ? Er det galt å tjene penger dersom du har kjøpt noe ? Da er det i så fall båtforeningen som må lage nye regler for sine medlemmer. Noen båtforeningen har regler som at dersom eier selger båten, og ikke har kjøpt ny båt innen 1 til 2 år, blir plassen "tvangsolgt" til de på venteliste og forrige eier får tilbake sitt innskudd. Da unngår du at folk eier en båtplass uten å ha båt.

 

Det er mange måter å gjøre dette på. Men at kommunen skal "stjele" småbåthavner som medlemmer i veldig mange tilfeller har bygget opp på dugnad, for deretter å dele ut plassene etter barnehageprinsippet, det er lang fra rett vei å gå.

 

/Øystein

Link to post

Forslaget var ikke bare dumt. :crazy:

Det inneholder også, ifølge avisartikkelen, sterke gammelsosialistiske overtoner med forslag om "virkemidler" for tvangsregulering og overgrep mot enkeltpersoner. :nonod:

Håper denne mannen ikke er sitert riktig.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Her kan man ikke basere seg på at man har båtplass selv om man leier - til neste år (eller helst midt på sommeren) kan det være en kompis av utleier som har fått seg båt og da står du uten. 50% av den største båtforening havnen er leid av folk uten båt med laaaang ansinitet.

 

Synes det var en god ide med samlet tildeling.

 

Det er jo ikke lov å leie offentlige båtplasser ut til andre enn deg selv. Isåfall må begge være medeier i båten.

Men det blir somregel oppdaget.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Forslaget var ikke bare dumt. :crazy:

Det inneholder også, ifølge avisartikkelen, sterke gammelsosialistiske overtoner med forslag om "virkemidler" for tvangsregulering og overgrep mot enkeltpersoner. :nonod:

Håper denne mannen ikke er sitert riktig.

Akkurat derfor var det litt overraskende å lese hvem som fremmet forslaget... :smiley:

 

Det foreslåtte området ville ikke gitt noen utfordringer for friområdet uansett etter det jeg har sett. Problemet er vel hovedsaklig parkering. Tror det ville blitt "vilt" nede i Hillevågsvatnet de første godværsdagene om ikke antall parkeringsplasser ble økt tilsvarende, og jeg ser ikke helt hvor det arealet skulle være (har forstått det slik at NSB-terminalen allerede er på andre hender).

 

Et annet spørsmål er vel om administrasjon av båtplasser er en primæroppgave for en kommune (f.eks. administrasjon av tildeling). Kanskje en ide å konsentrere seg om å frigjøre det rette arealet?

Link to post

Spørs om vi ikke må begynne å skrive (massevis av) mailer og postbrev til politikere og kommuneadministrasjoner hver gang de ytrer seg mot båtplasser. Målet med det må etter min mening være å (be)vise at det å ha båt er en folkelig sak - en folkets sak - sånn at de ikke tror at de bekjemper uønsket kaksevelde ved å bekjempe båtplasser.

 

Den folkelige kystkulturen i Norge er urgammel, og det må være mulig å regulere seg frem til tilstrekkelig med båtplasser med så ufattelig mye kyst som vi har. Vi har en ur-rett til båtplass, vi som bor i Norge.

 

Hvordan vi skal tackle privat motstand (velforeninger, beboeraksjoner osv.) på de stedene det blir diskutert å anlegge båthavner, er selvsagt et annet og eget problem. Det ser ut til at vi har samfunnsutviklet oss dithen at absolutt ingen vil ha anlegg for felleskapet i nærheten av der de selv bor. Dermed protesterer alle helt umiddelbart på alt som foreslås - nærmest pr. ryggmargsrefleks. Kanskje noe for båtforeninger å ta opp med beboeraksjonene i direkte møter - ta med kaffe og kaker, så kan beboerprotestantene ta med kopp ...

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post

Jeg tror det ordner seg når kommunen skal forhandle med båtforreningene neste år om forlengelse av kontraktene. På en måte forstår jeg at kommunen holder tilbake litt, for de tenker vel på en velvilje fra foreningene til å innføre miljøtiltak etc. Det er vel forhandlingen som burde blitt fremskynnet kanskje.

Er det noen som vet om båtforeningene har den pliktige internkontrollen i orden pr. i dag?

Blir landstrømsanleggene kontrollert slik det er pålegg om for eksempel?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...