Ficher Startet 18.April.2008 Del på Facebook Startet 18.April.2008 Kommunen dropper planene for utvidelse av båthavna i Hillevågsvatnet og vil ha felles opptak til båtplasser i byen.Felles tildeling etter modell av barnehagene. Det er en løsning kommunen tenker i forslaget til handlingsplan for å skaffe byen flere båtplasser MER HER..... http://www.aftenbladet.no/lokalt/article627848.ece Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Merkelige greier Hvis det viser jeg at jeg har bygget opp 10 års medlemmskap i båtforeninger her og der for å så bli nullstilt på lik linje med alle andre kommer jeg til å ta helt av. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Seilaren Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Håpløst forslag: http://www.aftenbladet.no/lokalt/article627851.ece Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Troll 20 Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Ja dette kan bli spennende Saksframlegget til politisk behandling finnes her. Trykk på "klikk her (...)" for å laste ned eller åpne word-dokumentet. Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Frøken Fryd Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Men det blir vel ikke flere båtplasser av den grunn... Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Tja - det kan bety kortere ventetid for meg. Kanskje jeg kan komme inn tidligere på en kommunal havn? Men ser at de som har stått på venteliste mange år (og betalt for det) ikke synes noe om dette. Jeg ser heller ikke at dette systemet er på noen måte mer rettferdig enn det som er i dag. Men jeg har og hørt om at det finnes måter å snike i køene på - kanskje det vil bli slutt på det (om det overhodet er noe problem i dag) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Uansett er det håpløst å ikke la SMBF bygge ut flere plasser hvor alt er klart. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 (redigert) lokal politikere i et nøtteskal. Først stopper de alle prosjekter i distriktet for å etablere nye båtplasser. Så når mangelen er så stor at det blir skrevet om dette i lokalpresen, så skal de samme politikerene komme inn å regulere bruk og tildeling av de få plassene som finnes Redigert 19.April.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
NilsPils Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 (redigert) Sitat fra artikkelen: Gjennom felles tildeling kan vi også prioritere de som bor nærmest båthavnene, dersom det skulle være ønskelig for å hindre fremmedparkering og uønsket biltrafikk, sier Kloster. – Hva med ansienniteten til medlemmene av båtforeningene? – Det er et spørsmål som vi må komme tilbake til. Uansett må det tenkes en overgangsordning, og da kan det for eksempel være aktuelt å nullstille alle medlemskap slik at alle stiller likt, mener Kloster. Dette er reguleringskåthet som overgår det meste jeg har sett. Mannen menerl faktisk at en kan benytte båtplasstildeling som tiltak for trafikkregulering og parkeringabegrensning. Stakkars Stavanger og stakkars oss alle. Redigert 19.April.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
bliss X Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Jeg la også merke til denne uttalelsen. Noe av det styggeste jeg har sett. Vil oppfordre alle som har båtplass i området til å maile fyren for å få mer rede på hva han egentlig mener. Ideen med felles tildeling synes jeg imidlertid ikke er dum. Folk står gjerne på venteliste i flere kommunale båtforeninger samtidig. Det medfører mye dobbeltarbeid for foreningene, og gir også et helt skjevt bilde av behovet for nye båtplasser. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Ideen med felles tildeling synes jeg imidlertid ikke er dum. Folk står gjerne på venteliste i flere kommunale båtforeninger samtidig.Det medfører mye dobbeltarbeid for foreningene, og gir også et helt skjevt bilde av behovet for nye båtplasser. dette er et godt poeng. Vi leier i dag privat og står på venteliste på 2 offentlige havner. Jeg tror ikke vi har behov for 3 båtplasser Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Det viktigste er å få flere båtplasser. Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Hvis det viser jeg at jeg har bygget opp 10 års medlemmskap i båtforeninger her og der for å så bli nullstilt på lik linje med alle andre kommer jeg til å ta helt av. Det viktigste er vel at de som har båt får båtplass, og ikke de med lang ansinitet får plass som de kan leie som det passer, slik vi har det i Tromsø. Her kan man ikke basere seg på at man har båtplass selv om man leier - til neste år (eller helst midt på sommeren) kan det være en kompis av utleier som har fått seg båt og da står du uten. 50% av den største båtforening havnen er leid av folk uten båt med laaaang ansinitet. Det neste blir vel at det skal kunne gå i arv også. Synes det var en god ide med samlet tildeling. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Dette forslaget var noe av det dummeste jeg har hørt. Synes det er et eksempel på byrokrater i det offentlige som i praksis ikke har peiling på hva de snakker om. Jeg bor i Sandnes (nabokommune til Stavanger) og i vår båthavn har det enkelte medlem betalt kostpris på brygger og anlegg. Det skulle virkelig tatt seg ut dersom kommunen plutselig kom og tok dette fra oss. Jeg vet at det samme er tilfelle i blant annet flere småbåtanlegg i Stavanger. De drives på "non profit" og medlemmene betaler selv det som det koster. Skal kommunen betale tilbake ? Eller skulle de ha overtatt anlegget kostnadsfritt ? Hva med dugnader ? Medlemmene er med på dugnad og vakter fordi de vet at det holder den totale kostnaden nede. Private båtplasser koster både 3, 4 og 5 ganger det som våre medlemmer betaler. Og til dere som synes dette er en god ide: Har dere tenkt igjennom denne problemstillingen ? Og dersom dere synes det er feil at noen leier ut plassen sin, hvorfor ? Er det galt å tjene penger dersom du har kjøpt noe ? Da er det i så fall båtforeningen som må lage nye regler for sine medlemmer. Noen båtforeningen har regler som at dersom eier selger båten, og ikke har kjøpt ny båt innen 1 til 2 år, blir plassen "tvangsolgt" til de på venteliste og forrige eier får tilbake sitt innskudd. Da unngår du at folk eier en båtplass uten å ha båt. Det er mange måter å gjøre dette på. Men at kommunen skal "stjele" småbåthavner som medlemmer i veldig mange tilfeller har bygget opp på dugnad, for deretter å dele ut plassene etter barnehageprinsippet, det er lang fra rett vei å gå. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Dette forslaget var noe av det dummeste jeg har hørt. Synes det er et eksempel på byrokrater i det offentlige som i praksis ikke har peiling på hva de snakker om. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
NilsPils Svart 20.April.2008 Del på Facebook Svart 20.April.2008 (redigert) Forslaget var ikke bare dumt. Det inneholder også, ifølge avisartikkelen, sterke gammelsosialistiske overtoner med forslag om "virkemidler" for tvangsregulering og overgrep mot enkeltpersoner. Håper denne mannen ikke er sitert riktig. Redigert 20.April.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Seilaren Svart 20.April.2008 Del på Facebook Svart 20.April.2008 Her kan man ikke basere seg på at man har båtplass selv om man leier - til neste år (eller helst midt på sommeren) kan det være en kompis av utleier som har fått seg båt og da står du uten. 50% av den største båtforening havnen er leid av folk uten båt med laaaang ansinitet. Synes det var en god ide med samlet tildeling. Det er jo ikke lov å leie offentlige båtplasser ut til andre enn deg selv. Isåfall må begge være medeier i båten. Men det blir somregel oppdaget. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Fantino Svart 20.April.2008 Del på Facebook Svart 20.April.2008 Forslaget var ikke bare dumt. Det inneholder også, ifølge avisartikkelen, sterke gammelsosialistiske overtoner med forslag om "virkemidler" for tvangsregulering og overgrep mot enkeltpersoner. Håper denne mannen ikke er sitert riktig. Akkurat derfor var det litt overraskende å lese hvem som fremmet forslaget... Det foreslåtte området ville ikke gitt noen utfordringer for friområdet uansett etter det jeg har sett. Problemet er vel hovedsaklig parkering. Tror det ville blitt "vilt" nede i Hillevågsvatnet de første godværsdagene om ikke antall parkeringsplasser ble økt tilsvarende, og jeg ser ikke helt hvor det arealet skulle være (har forstått det slik at NSB-terminalen allerede er på andre hender). Et annet spørsmål er vel om administrasjon av båtplasser er en primæroppgave for en kommune (f.eks. administrasjon av tildeling). Kanskje en ide å konsentrere seg om å frigjøre det rette arealet? Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 20.April.2008 Del på Facebook Svart 20.April.2008 Spørs om vi ikke må begynne å skrive (massevis av) mailer og postbrev til politikere og kommuneadministrasjoner hver gang de ytrer seg mot båtplasser. Målet med det må etter min mening være å (be)vise at det å ha båt er en folkelig sak - en folkets sak - sånn at de ikke tror at de bekjemper uønsket kaksevelde ved å bekjempe båtplasser. Den folkelige kystkulturen i Norge er urgammel, og det må være mulig å regulere seg frem til tilstrekkelig med båtplasser med så ufattelig mye kyst som vi har. Vi har en ur-rett til båtplass, vi som bor i Norge. Hvordan vi skal tackle privat motstand (velforeninger, beboeraksjoner osv.) på de stedene det blir diskutert å anlegge båthavner, er selvsagt et annet og eget problem. Det ser ut til at vi har samfunnsutviklet oss dithen at absolutt ingen vil ha anlegg for felleskapet i nærheten av der de selv bor. Dermed protesterer alle helt umiddelbart på alt som foreslås - nærmest pr. ryggmargsrefleks. Kanskje noe for båtforeninger å ta opp med beboeraksjonene i direkte møter - ta med kaffe og kaker, så kan beboerprotestantene ta med kopp ... Hilsen Hekksjø Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
SF Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 (redigert) Det ser ut som vinden har snudd Nå lurer jeg for alvor på hva Høyre holder på med. I fjor var de jo tilhengere av at kommunen skulle fordele båtplasser. Nå har de snudd, konkluderer en oppgitt Tore B. Kallevig i Frp. http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article3495518.ece Redigert 24.April.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
mewa 2 Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 lurer på om dette gjelder folk som står på venteliste eller skal de nullstille alle oss som har båtplass og båt og plutselig må vi selge for vi har ingen tilhørighet lokalt til denne båthavnen vi er medlem i mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 28.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2008 Må vente 150 år på båtplass.... http://www.aftenbladet.no/webtv/?id=631231 ( Wedtv) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Jeg tror det ordner seg når kommunen skal forhandle med båtforreningene neste år om forlengelse av kontraktene. På en måte forstår jeg at kommunen holder tilbake litt, for de tenker vel på en velvilje fra foreningene til å innføre miljøtiltak etc. Det er vel forhandlingen som burde blitt fremskynnet kanskje. Er det noen som vet om båtforeningene har den pliktige internkontrollen i orden pr. i dag? Blir landstrømsanleggene kontrollert slik det er pålegg om for eksempel? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Er det ikke båten til SF vi ser i bakgrunnen flere ganger i det klippet? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Blue_Dragon Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Vår det noen som var på møtet i SMBF i kveld? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.