Jump to content

knopmåler er det vanngjennomføring?

Rui lui

Recommended Posts

Nei det tror jeg ikke det må være slik at det blir vakuum i denne slangen.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

tror nok ikke det er vakuum, den heter en trykklogg så det er nok vannet som trykkes oppover i slangen men om det kommer helt opp til instrumentet tviler jeg på. Den komprimere nok bare luften i slangen litt. Men hvis du tar av slangen og ikke blinder den vil det nok komme vann ut av den.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

det som er er at den orginale måleren vp ble demontert i går..satte tank måleren der isteden for.så kom jeg plutselig til å tenke på dette rett før senga i går..ble demontert men båten lå på land.tenkte å spørre her..for å slippe den turen til båten på natta..men men ble nødt til å kjøre ned å skjekke alikevel.men det var tett!!.

]

På äldre typ av VDO Sumlog (från 70-talet) överfördes givar-snurret till instrumentet med en wire som löpte i en slang som gick från givarens insida till instrumentet. Denna slang var så vitt jag förstår vattenfylld upp till vattenlinjen. Man känner igen denna typ av Sumlogg på att visaren går 'baklänges' på instrumentet.

På Faria trykkloggen som jeg har sitter det en plastdings bak på skroget som stikker under skroget. Slangen fra loggen er koblet på denne plastdingsen. Plastdingsen har et hull på framsiden som vannet blir presset inn i når båten er i fart framover. Så selve loggen måler altså overtrykket i slangen forårsaket av presset fra vannet når båten beveger seg framover.

Edited by ok67 (see edit history)

:yesnod:

Og det betyr at når du tar av slangen når båten er i ro vil vannet stige tilsvarende nivået på utsiden av båten. Altså ingen lekkasje inn dersom slangeenden ligger over havnivået så lenge båten ligger i ro.

Ved 20 knop, derimot, vil overtrykket i slangen bli ca 5 m vannsøyle, altså en skikkelig sprut hvis du kobler fra slangen.

Edited by NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................