Hank Startet 19.April.2008 Del på Facebook Startet 19.April.2008 Skal boltene i en klemflens på aksling skrus til med momentnøkkel? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Ja og gradvis økning av moment. Skal også "kryss" teites. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Hank Svart 19.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2008 (redigert) Hvor bør jeg kjøpe en slik momentnøkkel? Noen spesiell type man trenger? Og er det noen som vet hvilket moment man skal skru til med på en flens for 30 mm aksel? Tror det er en VP klemflens. Redigert 19.April.2008 av Hank (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Jeg pleier også å sette inn boltene med kobberpasta. Jeg innbiller meg at det da er lettere å løsne boltene i ettertid? Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 19.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2008 Det er blitt en liten "krise" da den nye propellen har altfor lite klaring til cutlesslageret. Må derfor dra propellakselen litt bakover for å øke klaringen. Har ikke gjort dette før, så derfor spørsmålene. I utgangspunktet hadde jeg håpet å kunne bruke vanlige umbrakonøker til å løsne klemflensen. Men for å skru den til igjen må jeg vel ha en momentnøkkel høres det ut som.. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Du MÅ ikke ha momentnøkkel. Noen bruker nok bare vanlig "feeling". Dersom du oppgir gjengediameter kan jeg gi deg passende tilsetttingsmoment. Regner med at fasthestsklassen er minimum 10.9 siden det er umbrakoskruer. Husk at skruene skal smøres på gjenger og under hodet, helst med fett eller molybdendisulfidpasta (gråsvart guffe). Kobberpasta, som roaldbj bruker er kanskje ikke helt optimalt her? Det er et smøremiddel som skal hindre at boltene gror fast ved høye temperaturer. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hank Svart 19.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2008 Vet ikke hva gjengediameteren er, men sleipner har 10,5 på sin flens for VP utstyr som jeg bruker, så det er det sannsynligvis det samme..? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 (redigert) hei, dette er vel en av stedene jeg ville gitt blaffen i å bruke momentnøkkel, det går hel utmerket på feelingen. 30-40 NM er vanlig for slike bolter, det er ikke mye. Vær forsiktig så du ikke overstrammer boltene. Stikkordet her er skikkelig oppretting og jevn tiltrekking av boltene i kryssmønster. Sjekk deretter at akselen roterer lett. Jeg ser heller ikke grunnen til at boltene skal smøres her, utover det at de kan løsne lettere senere, bruk evt låsemuttere/locktite. mvh Jon Redigert 19.April.2008 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.April.2008 Del på Facebook Svart 20.April.2008 Stort sett skal ALLE bolter smøres før tiltrekking, også under hodet. Forstår ikke hvorfor det ikke skal være viktig i dette tilfelle? Det er spesielt viktig når en skal oppnå riktig skruekraft som her. Ved manglende smøring går mye av momentet vekk i friksjon uten å gi forspenningskraft. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hank Svart 20.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2008 hei, dette er vel en av stedene jeg ville gitt blaffen i å bruke momentnøkkel, det går hel utmerket på feelingen. 30-40 NM er vanlig for slike bolter, det er ikke mye. Vær forsiktig så du ikke overstrammer boltene. Stikkordet her er skikkelig oppretting og jevn tiltrekking av boltene i kryssmønster. Sjekk deretter at akselen roterer lett. Jeg ser heller ikke grunnen til at boltene skal smøres her, utover det at de kan løsne lettere senere, bruk evt låsemuttere/locktite. mvh Jon Hvordan strammer jeg 30-40 NM på feelingen? Du sier det ikke er så mye, men hva har jeg å gå etter? Vanlig håndkraft til det ikke går lenger? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.April.2008 Del på Facebook Svart 20.April.2008 Før du kan bestemme tioltrekningsmomentet bør du vite gjengediameteren. 30 NM er omtrent riktig for Umbrakoskruer M8. Det er temmlig hard tilsetting med håndmakt på vanlig umbrakonøkkel. (ca 30 kg på 10 cm arm). Og glem ikke å smøre! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ingar Svart 20.April.2008 Del på Facebook Svart 20.April.2008 dette er vel en av stedene jeg ville gitt blaffen i å bruke momentnøkkel Hver sin smak, for min del er dette nettopp ett av de steder der jeg ville brukt momentnøkkel.Drar man til for lite vil akslingen kunne glippe, med de konsekvenser det kan få.. Det er også viktig at draget blir jevnt på boltene.Det var noe annet "før i tiden" da det eneste som fantes var Hazet og Bacho, men nå kan man få en nøkkel for kr 549. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.April.2008 Del på Facebook Svart 20.April.2008 (redigert) Regner med tilgivelse fra Sleipner for denne her: Husk å smøre boltene. Du kan bruke motorolje, fett: molybdensulfid, høytemp. aluminiumfett, men ikke kopperfett (copaslip o.l.) Jeg har kjøpt momentnøkkelen som Igar referer til, den er et fullgodt verktøy. Redigert 20.April.2008 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 20.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2008 Endte med å ta propellen av igjen og kappet av en halv cm. av bosset med vinkelsliper. Var heldig og fikk god hjelp av folk i havna som hadde utstyret som trengtes. Forsøkte å løsne boltene i klemflensen, men de satt som f.... Nå er heldigvis alt som det skal være Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 20.April.2008 Del på Facebook Svart 20.April.2008 Før du kan bestemme tioltrekningsmomentet bør du vite gjengediameteren.30 NM er omtrent riktig for Umbrakoskruer M8. Det er temmlig hard tilsetting med håndmakt på vanlig umbrakonøkkel. (ca 30 kg på 10 cm arm). Og glem ikke å smøre! Hei, jeg misforstod litt her, trodde det dreide seg om boltene til gearflensen, ellers er jeg enig i at boltene klemflens/aksel bør smøres. Jon Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Husk nå riktig avstand fra propell til Cutless lageret ditt, dette for og få rikelig med vannkjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 21.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2008 Jada.. det blir ikke noe problem nå! Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 21.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2008 Husk å smøre boltene. Du kan bruke motorolje, fett: molybdensulfid, høytemp. aluminiumfett, men ikke kopperfett (copaslip o.l.) Det er vel vesentlig å aldri bruke noe tyntflytende som kan komme ned på akselen..? Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Locktite har glimrende smøreegenskaper samtidig som det funker som gjengelåsing når det tørker. Locktite 243 er fin. 270 er veldig kraftig, og kan by på bannskap når det engang skal tas fra hverandre Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Noen som vet diameter på bits til unbrakoboltene, 30 mm klemflens? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Vet ikke hvilken type klemflens du har, men mener det er 8 mm unbrako på min 25 mm Volvo Penta flens. Tror det er det samme for 30 mm flens. Å få løs akslingen gikk lett, men jeg brukte noen uker på å få løs selve flensen. Kraftpipe (Biltema 71158) anbefales. Jeg har renset flaten på koblingen, og tenkte å friske opp gjengene. Er det forskjell på gjengetapp for renovering og laging av nye gjenger? Kan jeg bruke denne som jeg har: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Gjengeverktoysett/Gjengeverktoysett-21-deler-2000016875/ eller trenger jeg denne: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Gjengeverktoysett/Gjengerenoveringssett-8-deler-2000016876/ Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 (redigert) Å få løs akslingen gikk lett, men jeg brukte noen uker på å få løs selve flensen. Kraftpipe (Biltema 71158) anbefales. Jeg har renset flaten på koblingen, og tenkte å friske opp gjengene. Er det forskjell på gjengetapp for renovering og laging av nye gjenger? Kan jeg bruke denne som jeg har: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Gjengeverktoysett/Gjengeverktoysett-21-deler-2000016875/ Jeg hadde brukt den du har, hvis gjengene er rett.. Og husk at både motor og klemflens må være strøkene skal en få rettet opp.. Anleggsflatene til skruene skal også renoveres. Og Kjøp nye bolter. En vet ikke om de gamle er overtrekt. Redigert 14.Mars.2017 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
shipahoy Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Anleggsflatene til skruene skal også renoveres. Og Kjøp nye bolter. En vet ikke om de gamle er overtrekt. Nye bolter ligger klar :-).Anleggsflatene til skruene hadde jeg ikke tenk på. Godt poeng. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Renovering av gjenger, i praksis hadde jeg kjøpt rimeligste varianten hvis det er for engangsbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Vet ikke hvilken type klemflens du har, men mener det er 8 mm unbrako på min 25 mm Volvo Penta flens. Tror det er det samme for 30 mm flens. Å få løs akslingen gikk lett, men jeg brukte noen uker på å få løs selve flensen. Kraftpipe (Biltema 71158) anbefales. ---- Takk. Stod i hyllt på BT ,med krafthylsene i hånda. Tippa 8mm, men var usikker, syns den virka litt stor, så jeg kjøpte 7mm også, som jeg antagelig aldri kommer til å få bruk for. ;-) Har ikke skrudd fra hverandre flens før men har smurt regelmessig med rustløser gjennom hele vinteren. Må ha ut akslingen for å bytte cutless/stevnelager. Og jeg trenger vel da ikke å løsne klemflensen fra gearkassa? Har ikke gjort dette før :-) Så for meg å løsne de fire/åtte, bruke et par triks fra tidligere klemflenstråder for å få løsna flensen fra aksling (sette noe i veien for hullet og bruke unbrakoboltene til å press opp flensen), for å så "bare" dra akslingen ut bak? Eller er det noe vesentlig jeg ikke har fått med meg? --- Mtp disse unbrakoboltene så ser det guffent ut, ser ut som det ikke har vært skrudd på siden 86. Jeg strides med meg selv om jeg skal prøve med laaang arm, eller om jeg skal gå på med en elektrisk muttertrekker. Er redd for å vri i sund med muttertrekker.. en lang arm bør vel være nok egentlig. Og går alt i dass så er vinkelsliper, kappe boltene og kjøpe ny klemflens neste plan. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.