Jump to content

klemflens og momentnøkkel


Hank

Recommended Posts

Det er blitt en liten "krise" da den nye propellen har altfor lite klaring til cutlesslageret. Må derfor dra propellakselen litt bakover for å øke klaringen. Har ikke gjort dette før, så derfor spørsmålene. I utgangspunktet hadde jeg håpet å kunne bruke vanlige umbrakonøker til å løsne klemflensen. Men for å skru den til igjen må jeg vel ha en momentnøkkel høres det ut som..

Link to post

Du MÅ ikke ha momentnøkkel. Noen bruker nok bare vanlig "feeling".

Dersom du oppgir gjengediameter kan jeg gi deg passende tilsetttingsmoment. Regner med at fasthestsklassen er minimum 10.9 siden det er umbrakoskruer.

 

Husk at skruene skal smøres på gjenger og under hodet, helst med fett eller molybdendisulfidpasta (gråsvart guffe).

Kobberpasta, som roaldbj bruker er kanskje ikke helt optimalt her? Det er et smøremiddel som skal hindre at boltene gror fast ved høye temperaturer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

hei,

 

dette er vel en av stedene jeg ville gitt blaffen i å bruke momentnøkkel, det går hel utmerket på feelingen.

30-40 NM er vanlig for slike bolter, det er ikke mye. Vær forsiktig så du ikke overstrammer boltene.

Stikkordet her er skikkelig oppretting og jevn tiltrekking av boltene i kryssmønster. Sjekk deretter at akselen roterer lett.

Jeg ser heller ikke grunnen til at boltene skal smøres her, utover det at de kan løsne lettere senere, bruk evt låsemuttere/locktite.

 

mvh

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post

Stort sett skal ALLE bolter smøres før tiltrekking, også under hodet. Forstår ikke hvorfor det ikke skal være viktig i dette tilfelle?

Det er spesielt viktig når en skal oppnå riktig skruekraft som her. Ved manglende smøring går mye av momentet vekk i friksjon uten å gi forspenningskraft.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
hei,

 

dette er vel en av stedene jeg ville gitt blaffen i å bruke momentnøkkel, det går hel utmerket på feelingen.

30-40 NM er vanlig for slike bolter, det er ikke mye. Vær forsiktig så du ikke overstrammer boltene.

Stikkordet her er skikkelig oppretting og jevn tiltrekking av boltene i kryssmønster. Sjekk deretter at akselen roterer lett.

Jeg ser heller ikke grunnen til at boltene skal smøres her, utover det at de kan løsne lettere senere, bruk evt låsemuttere/locktite.

 

mvh

Jon

 

Hvordan strammer jeg 30-40 NM på feelingen? Du sier det ikke er så mye, men hva har jeg å gå etter? Vanlig håndkraft til det ikke går lenger?

Link to post

 

 

dette er vel en av stedene jeg ville gitt blaffen i å bruke momentnøkkel

Hver sin smak, for min del er dette nettopp ett av de steder der jeg ville brukt momentnøkkel.
Drar man til for lite vil akslingen kunne glippe, med de konsekvenser det kan få.. Det er også viktig at draget blir jevnt på boltene.
Det var noe annet "før i tiden" da det eneste som fantes var Hazet og Bacho, men nå kan man få en nøkkel for kr 549.
Link to post
Før du kan bestemme tioltrekningsmomentet bør du vite gjengediameteren.

30 NM er omtrent riktig for Umbrakoskruer M8. Det er temmlig hard tilsetting med håndmakt på vanlig umbrakonøkkel. (ca 30 kg på 10 cm arm).

 

Og glem ikke å smøre!

 

 

Hei,

 

jeg misforstod litt her, trodde det dreide seg om boltene til gearflensen, ellers er jeg enig i at boltene klemflens/aksel bør smøres.

 

Jon

Link to post
  • 8 år senere...

Vet ikke hvilken type klemflens du har, men mener det er 8 mm unbrako på min 25 mm Volvo Penta flens. Tror det er det samme for 30 mm flens.

 

Å få løs akslingen gikk lett, men jeg brukte noen uker på å få løs selve flensen. Kraftpipe (Biltema 71158) anbefales.

 

Jeg har renset flaten på koblingen, og tenkte å friske opp gjengene. Er det forskjell på gjengetapp for renovering og laging av nye gjenger?

 

Kan jeg bruke denne som jeg har: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Gjengeverktoysett/Gjengeverktoysett-21-deler-2000016875/

eller trenger jeg denne: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Gjengeverktoysett/Gjengerenoveringssett-8-deler-2000016876/

 

bilde

Link to post

 

Å få løs akslingen gikk lett, men jeg brukte noen uker på å få løs selve flensen. Kraftpipe (Biltema 71158) anbefales.

 

Jeg har renset flaten på koblingen, og tenkte å friske opp gjengene. Er det forskjell på gjengetapp for renovering og laging av nye gjenger?

 

Kan jeg bruke denne som jeg har: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Gjengeverktoysett/Gjengeverktoysett-21-deler-2000016875/

 

 

Jeg hadde brukt den du har, hvis gjengene er rett..

Og husk at både motor og klemflens må være strøkene skal en få rettet opp..

 

Anleggsflatene til skruene skal også  renoveres.

Og Kjøp nye bolter. En vet ikke om de gamle er overtrekt.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Guest Avmønstret#

Vet ikke hvilken type klemflens du har, men mener det er 8 mm unbrako på min 25 mm Volvo Penta flens. Tror det er det samme for 30 mm flens.

 

Å få løs akslingen gikk lett, men jeg brukte noen uker på å få løs selve flensen. Kraftpipe (Biltema 71158) anbefales.

 

----

 

Takk. Stod i hyllt på BT ,med krafthylsene i hånda. Tippa 8mm, men var usikker, syns den virka litt stor, så jeg kjøpte 7mm også, som jeg antagelig aldri kommer til å få bruk for. ;-)

 

Har ikke skrudd fra hverandre flens før men har smurt regelmessig med rustløser gjennom hele vinteren. Må ha ut akslingen for å bytte cutless/stevnelager. Og jeg trenger vel da ikke å løsne klemflensen fra gearkassa? Har ikke gjort dette før :-)

 

Så for meg å løsne de fire/åtte, bruke et par triks fra tidligere klemflenstråder for å få løsna flensen fra aksling (sette noe i veien for hullet og bruke unbrakoboltene til å press opp flensen), for å så "bare" dra akslingen ut bak? 

 

Eller er det noe vesentlig jeg ikke har fått med meg? 

---

 

Mtp disse unbrakoboltene så ser det guffent ut, ser ut som det ikke har vært skrudd på siden 86. Jeg strides med meg selv om jeg skal prøve med laaang arm, eller om jeg skal gå på med en elektrisk muttertrekker. Er redd for å vri i sund med muttertrekker.. en lang arm bør vel være nok egentlig. 

 

Og går alt i dass så er vinkelsliper, kappe boltene og kjøpe ny klemflens neste plan. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...