Jump to content

klemflens og momentnøkkel


Hank

Recommended Posts

Ja og gradvis økning av moment. Skal også "kryss" teites.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Det er blitt en liten "krise" da den nye propellen har altfor lite klaring til cutlesslageret. Må derfor dra propellakselen litt bakover for å øke klaringen. Har ikke gjort dette før, så derfor spørsmålene. I utgangspunktet hadde jeg håpet å kunne bruke vanlige umbrakonøker til å løsne klemflensen. Men for å skru den til igjen må jeg vel ha en momentnøkkel høres det ut som..

Link to post

Du MÅ ikke ha momentnøkkel. Noen bruker nok bare vanlig "feeling".

Dersom du oppgir gjengediameter kan jeg gi deg passende tilsetttingsmoment. Regner med at fasthestsklassen er minimum 10.9 siden det er umbrakoskruer.

 

Husk at skruene skal smøres på gjenger og under hodet, helst med fett eller molybdendisulfidpasta (gråsvart guffe).

Kobberpasta, som roaldbj bruker er kanskje ikke helt optimalt her? Det er et smøremiddel som skal hindre at boltene gror fast ved høye temperaturer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

hei,

 

dette er vel en av stedene jeg ville gitt blaffen i å bruke momentnøkkel, det går hel utmerket på feelingen.

30-40 NM er vanlig for slike bolter, det er ikke mye. Vær forsiktig så du ikke overstrammer boltene.

Stikkordet her er skikkelig oppretting og jevn tiltrekking av boltene i kryssmønster. Sjekk deretter at akselen roterer lett.

Jeg ser heller ikke grunnen til at boltene skal smøres her, utover det at de kan løsne lettere senere, bruk evt låsemuttere/locktite.

 

mvh

Jon

Edited by Janoho (see edit history)
Link to post

Stort sett skal ALLE bolter smøres før tiltrekking, også under hodet. Forstår ikke hvorfor det ikke skal være viktig i dette tilfelle?

Det er spesielt viktig når en skal oppnå riktig skruekraft som her. Ved manglende smøring går mye av momentet vekk i friksjon uten å gi forspenningskraft.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
hei,

 

dette er vel en av stedene jeg ville gitt blaffen i å bruke momentnøkkel, det går hel utmerket på feelingen.

30-40 NM er vanlig for slike bolter, det er ikke mye. Vær forsiktig så du ikke overstrammer boltene.

Stikkordet her er skikkelig oppretting og jevn tiltrekking av boltene i kryssmønster. Sjekk deretter at akselen roterer lett.

Jeg ser heller ikke grunnen til at boltene skal smøres her, utover det at de kan løsne lettere senere, bruk evt låsemuttere/locktite.

 

mvh

Jon

 

Hvordan strammer jeg 30-40 NM på feelingen? Du sier det ikke er så mye, men hva har jeg å gå etter? Vanlig håndkraft til det ikke går lenger?

Link to post

Før du kan bestemme tioltrekningsmomentet bør du vite gjengediameteren.

30 NM er omtrent riktig for Umbrakoskruer M8. Det er temmlig hard tilsetting med håndmakt på vanlig umbrakonøkkel. (ca 30 kg på 10 cm arm).

 

Og glem ikke å smøre!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

 

 

dette er vel en av stedene jeg ville gitt blaffen i å bruke momentnøkkel

Hver sin smak, for min del er dette nettopp ett av de steder der jeg ville brukt momentnøkkel.
Drar man til for lite vil akslingen kunne glippe, med de konsekvenser det kan få.. Det er også viktig at draget blir jevnt på boltene.
Det var noe annet "før i tiden" da det eneste som fantes var Hazet og Bacho, men nå kan man få en nøkkel for kr 549.
Link to post

Regner med tilgivelse fra Sleipner for denne her:

 

sleipner_klemflens065.jpg

 

Husk å smøre boltene. Du kan bruke motorolje, fett: molybdensulfid, høytemp. aluminiumfett, men ikke kopperfett (copaslip o.l.)

 

Jeg har kjøpt momentnøkkelen som Igar referer til, den er et fullgodt verktøy.

Edited by Hulda (see edit history)
Link to post

Endte med å ta propellen av igjen og kappet av en halv cm. av bosset med vinkelsliper. Var heldig og fikk god hjelp av folk i havna som hadde utstyret som trengtes. Forsøkte å løsne boltene i klemflensen, men de satt som f....

Nå er heldigvis alt som det skal være :cheers:

Link to post
Før du kan bestemme tioltrekningsmomentet bør du vite gjengediameteren.

30 NM er omtrent riktig for Umbrakoskruer M8. Det er temmlig hard tilsetting med håndmakt på vanlig umbrakonøkkel. (ca 30 kg på 10 cm arm).

 

Og glem ikke å smøre!

 

 

Hei,

 

jeg misforstod litt her, trodde det dreide seg om boltene til gearflensen, ellers er jeg enig i at boltene klemflens/aksel bør smøres.

 

Jon

Link to post

 

 

Husk å smøre boltene. Du kan bruke motorolje, fett: molybdensulfid, høytemp. aluminiumfett, men ikke kopperfett (copaslip o.l.)


Det er vel vesentlig å aldri bruke noe tyntflytende som kan komme ned på akselen..?
Link to post

Locktite har glimrende smøreegenskaper samtidig som det funker som gjengelåsing når det tørker.

Locktite 243 er fin. 270 er veldig kraftig, og kan by på bannskap når det engang skal tas fra hverandre

Link to post
  • 8 years later...

Vet ikke hvilken type klemflens du har, men mener det er 8 mm unbrako på min 25 mm Volvo Penta flens. Tror det er det samme for 30 mm flens.

 

Å få løs akslingen gikk lett, men jeg brukte noen uker på å få løs selve flensen. Kraftpipe (Biltema 71158) anbefales.

 

Jeg har renset flaten på koblingen, og tenkte å friske opp gjengene. Er det forskjell på gjengetapp for renovering og laging av nye gjenger?

 

Kan jeg bruke denne som jeg har: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Gjengeverktoysett/Gjengeverktoysett-21-deler-2000016875/

eller trenger jeg denne: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Gjengeverktoysett/Gjengerenoveringssett-8-deler-2000016876/

 

bilde

Link to post

 

Å få løs akslingen gikk lett, men jeg brukte noen uker på å få løs selve flensen. Kraftpipe (Biltema 71158) anbefales.

 

Jeg har renset flaten på koblingen, og tenkte å friske opp gjengene. Er det forskjell på gjengetapp for renovering og laging av nye gjenger?

 

Kan jeg bruke denne som jeg har: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Gjengeverktoysett/Gjengeverktoysett-21-deler-2000016875/

 

 

Jeg hadde brukt den du har, hvis gjengene er rett..

Og husk at både motor og klemflens må være strøkene skal en få rettet opp..

 

Anleggsflatene til skruene skal også  renoveres.

Og Kjøp nye bolter. En vet ikke om de gamle er overtrekt.

Edited by roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Anleggsflatene til skruene skal også renoveres.

Og Kjøp nye bolter. En vet ikke om de gamle er overtrekt.

Nye bolter ligger klar :-).

Anleggsflatene til skruene hadde jeg ikke tenk på. Godt poeng.

Link to post
Guest Avmønstret#

Vet ikke hvilken type klemflens du har, men mener det er 8 mm unbrako på min 25 mm Volvo Penta flens. Tror det er det samme for 30 mm flens.

 

Å få løs akslingen gikk lett, men jeg brukte noen uker på å få løs selve flensen. Kraftpipe (Biltema 71158) anbefales.

 

----

 

Takk. Stod i hyllt på BT ,med krafthylsene i hånda. Tippa 8mm, men var usikker, syns den virka litt stor, så jeg kjøpte 7mm også, som jeg antagelig aldri kommer til å få bruk for. ;-)

 

Har ikke skrudd fra hverandre flens før men har smurt regelmessig med rustløser gjennom hele vinteren. Må ha ut akslingen for å bytte cutless/stevnelager. Og jeg trenger vel da ikke å løsne klemflensen fra gearkassa? Har ikke gjort dette før :-)

 

Så for meg å løsne de fire/åtte, bruke et par triks fra tidligere klemflenstråder for å få løsna flensen fra aksling (sette noe i veien for hullet og bruke unbrakoboltene til å press opp flensen), for å så "bare" dra akslingen ut bak? 

 

Eller er det noe vesentlig jeg ikke har fått med meg? 

---

 

Mtp disse unbrakoboltene så ser det guffent ut, ser ut som det ikke har vært skrudd på siden 86. Jeg strides med meg selv om jeg skal prøve med laaang arm, eller om jeg skal gå på med en elektrisk muttertrekker. Er redd for å vri i sund med muttertrekker.. en lang arm bør vel være nok egentlig. 

 

Og går alt i dass så er vinkelsliper, kappe boltene og kjøpe ny klemflens neste plan. 

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...