Jump to content

Satelitt-telefon mot internett via Nera Worldphone.

Gnisten

Recommended Posts

Det er hvertfall grusomt tregt, men pleier å være noenlunde stabilt. Mange rederier bruker dette til å motta mail og liknende istedet for Inm. A og B på grunn av pris. Det er relativt ubrukelig til å sende større mengder data, men fungerer greit på små pakker.

Med vennlig hilsen

PIP

Nera Worldphone er en Inmarsat Mini-M. Jeg innbiller meg at den også er laget av Thrane&Thrane.

Fin greie, men dyr i bruk. Ubrukbar i båt fordi antenne åpningen er svært liten.

Med BGAN utstyr kommer man opp i akseptable hastigheter, og uakseptable priser. Thuraya BGAN koster US$ 3000/mnd.

Felles er at en marin antenne koster skjorta.

Inmarsat-C er billig å eie og bruke, men ute på grunn av hastigheten. 50 baud.

Thurayaen min klarer 9600 bps. uten ekstern antenne. US$ 1.60 per minutt.

Iridium tror jeg ligger på samme nivået.

Iridium er tingen:) Rundt 12NOKs per minutt og muligheten for 9600baud på data. Fungerer relativt bra etter min mening. Har alltid en slik med når vi beveger oss ut av vhf og gsm dekning her oppe på øya. Nå skal det sies at antall synlige satelitter øker når du beveger deg nordover da disse går i polar bane og tar svingen over himmelen. Hvordan dette fungerer lengre sør over vet jeg ikke. Her er det iallefall ikke noe problem med dekning:)

- MartinL

Iridium var en sterk konkurent når jeg skulle velge meg Satcom. Særlig på grunn av global dekning. Det har ikke Thuraya.

Når jeg allikevel valgte Thuraya, så var det andre grunner.

Fenomenal talekvalitet i forhold til andre. Nesten GSM kvalitet.

Relativt billig i innkjøp og bruk.

Den kjører på SIM kortet mitt fra Telenor.

Den har innebygget GPS, og posisjonen kan sendes som SMS.

Den har innebygget GSM.

Den kan konfigureres slik at den automatisk veksler mellom sat og GSM.

Den har High Power Alert slik at det kan ringes til den selv om jeg er inne i en bygning.

Men, som sagt, den har ikke dekning i polområdene og Nord og Søramerika.

Hadde med meg 2 forskjellige over Atlanteren i fjor, Globalstar og Iridium.

Iridium funket perfekt og var oppe og gikk hele tiden, men med Globalstar hadde vi ingen kontakt med omverden. Ute i Atlanteren, dårlig og ingen dekning.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Er det noen som har erfaringer med Nera Worldphone (via Inmarsat) og kommunikasjon mot internett?

Vi bør ha en metode for å laste opp våre ekskapader til vår hjemmeside når den tid kommer... :cheers:

Løfter denne en gang til.

Vi har altså det nevnte utstyret (Nera Satcom ble solgt til Thrane&Thrane for noen år siden) og vi kommer ikke til å erstatte dette med noe annet selv om det var mange gode forslag nevnt.... :smiley:

Hvordan kommuniserer man egentlig mot Inmarsat via denne satelittelefonen og hvilke hastigheter snakker vi om her?

Noen som har kunnskap/erfaringer med dette? :fishing:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Hvordan kommuniserer man egentlig mot Inmarsat via denne satelittelefonen og hvilke hastigheter snakker vi om her?

Noen som har kunnskap/erfaringer med dette? :fishing:

Nera Worldphone er en smalbåndet telefoni terminal. Dvs. at den IKKE kan brukes for datasamband i det hele tatt.

Det er riktignok at Hayes modem på 2.4 kB/s men det er totalt ubrukelig hastighet for data bruk.

Men dere kan ringe med den og sende telefax. Hvilken type antenne er det på den ?

Geir :seeya:

Edited by GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Det er en gal påstand at Mini-M ikke kan brukes til datasamband. Men at det omtrent er ubrukelig i den sammenheng er jeg enig i. Å motta små mengder data iform av mail med kun litt tekst kan det til nøds gå an.

Med vennlig hilsen

PIP

Hei!

Vi har hatt Nera Worldphone/mini-M i flere år her ombord, og den har fungert utmerket til all formål som e-mail, telefax og telefoni.

Riktignok er hastigheten på dataoverføringen begrenset til 4,8 kB, men med et godt pakke program så fungerer det likevel tilfredstillende så sant man sender bare tekstfiler.

Vårt system er linket mot en Dualog server som ligger en plass i Nordnorge (tror jeg utfra nummeret vi ringer opp ved data overføring). Denne serveren pakker ned all datatrafikk til minimale filstørrelser. Deretter sendes den i småpakker. Dvs en evt. avbrudd vil gjøre at du mottar den siste pakken som ble kvittert mottatt fra deg. Ved en ny forbindelse så vil Dualog starte sending ifra den siste pakken som ikke ble registrert mottatt. Det betyr at man slipper å re-semde hele filen fra begynnelsen.

Ombord har vi installert programvare fra Dualog som foretar oppakning av datafilen og viser den som du e-postene som i utgangspunktet ble skrevet. Den samme programvaren pakker ned utgående e-post på samme som deretter blir sendt til Dualog serveren hvor den blir utpakket og distribuert til de respektive mottakere. Alt dette skjer selvfølgelig automatisk i bakgrunnen.

Antennen er en miniatyr-satelitt-kubbel med en disc som styres av et sinnrikt system av små elektromotorer og gummi-reimer. Selve kuppelen er meget enkel å montere da all signal samt strømtilførsel skjer via den samme kabelen som består av en tjukk finger Coax-kabel.

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jo, man kan sende e-mail via komprimert båndbredde.

Så skal man da i tillegg til dyre telleskritt på satellitt betale enda en leverandør

for å overføre e-mail, samt kjøpe dyr software og lisenser.

Geir

Det er riktignok at Hayes modem på 2.4 kB/s men det er totalt ubrukelig hastighet for data bruk.

Men dere kan ringe med den og sende telefax. Hvilken type antenne er det på den ?

Er ikke sikker på type antenne. Skal sjekke det ut. 2,4 kbs er ikke mye!

Skal du bruke den med epost så sørg for at du har ett passende program til formålet.

Som f.eks?

Hei!

Vi har hatt Nera Worldphone/mini-M i flere år her ombord, og den har fungert utmerket til all formål som e-mail, telefax og telefoni.

Riktignok er hastigheten på dataoverføringen begrenset til 4,8 kB, men med et godt pakke program så fungerer det likevel tilfredstillende så sant man sender bare tekstfiler.

Vårt system er linket mot en Dualog server som ligger en plass i Nordnorge (tror jeg utfra nummeret vi ringer opp ved data overføring). Denne serveren pakker ned all datatrafikk til minimale filstørrelser. Deretter sendes den i småpakker. Dvs en evt. avbrudd vil gjøre at du mottar den siste pakken som ble kvittert mottatt fra deg. Ved en ny forbindelse så vil Dualog starte sending ifra den siste pakken som ikke ble registrert mottatt. Det betyr at man slipper å re-semde hele filen fra begynnelsen.

Ombord har vi installert programvare fra Dualog som foretar oppakning av datafilen og viser den som du e-postene som i utgangspunktet ble skrevet. Den samme programvaren pakker ned utgående e-post på samme som deretter blir sendt til Dualog serveren hvor den blir utpakket og distribuert til de respektive mottakere. Alt dette skjer selvfølgelig automatisk i bakgrunnen.

mvh

Mateco

Interessant. Her er det jo litt uoverstemmelse mellom deg og GeirT, men det kommer kanskje an på bruken. Hvis man ligger unna vedlegg i filer osv, så mener du dette er brukenes? Er det dette firmaet du har Dualog programvaren fra?

Hei igjen!

Måtte opp på monkeyen å ta et bilde av den beskrevne antenna:

neraantenna.jpg

Som du ser så har den beskjedne mål. Skulle gjerne ha tatt av kuppelen, men det blåste for mye til at jeg tok sjansen. Inne i kuppelen er det, som skrevet tidligere, en liten satellit disc som tracker satelitten ved hjelp av et sinnrikt system av belter og små el.motorer. Antenna er kun tilkoblet en fingertjukk coax som i tillegg til signal også tjener som kabel for strømforsyning.

dualog_prog.jpg

Linken til Dualog stemmer nok. Vedlegger her også et skjermbilde av Dualog communicator programmet. Som du ser så kan du velge mellom flere måter å tilkoble Dualog serveren. Her er i tillegg til sat-M også GSM og sat-C.

Dualog sender en sms over sat-C når det ligger en mail som venter på nedlasting. Man velger da selv om man vil laste ned med GSM eller sat-M. I tillegg så kan jeg nevne at Dualog siler ut all søppelpost, og det kan jo være en stor fordel når man har begrensede ressurser.

Vår mini M har tilkoblet en ekstern telefon i tillegg til telefonen på selve uniten. Den benyttes som crew-telefon med forhåndsbetalte kode-kort. Mener prisen ligger på rundt 5 kr/minuttet, men er ikke sikker.

I tillegg er uniten tilkoblet en telefax samt modemutgang med RS232. Bare en linje eller modem kan benyttes samtidig.

Når det gjelder priser på programvare, samtalekostnader, datatrafikk, etc. så foreslår jeg at du tar kontakt med de respektive forhandlere,

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Den manglende båndbredden for datatransmisjon er urovekkende for webredaktøren som skal følge turen.

Noen som har erfaring med denne (Iridium 9505A Satellite Phone) satelittelefonen? :fishing:

Inne i kuppelen er det, som skrevet tidligere, en liten satellit disc som tracker satelitten ved hjelp av et sinnrikt system av belter og små el.motorer. Antenna er kun tilkoblet en fingertjukk coax som i tillegg til signal også tjener som kabel for strømforsyning.

Ja, det stemmer mateco, denne antennen var faktisk et av de første prosjektene jeg ga meg i kast med da jeg begynnte som konstruktør på Nera Satcom i 1995.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Noen som har erfaring på dette utstyret for maritimt bruk? :fishing:

Da har jeg fått avklart at det nevnte utstyret over ikke er egnet til maritimt bruk. Det er derimot SAILOR® 250 FleetBroadband fra Thrane & Thrane.

Prisen er den nette sum av kr. 65k + mva. :eek:

På denne er det muligheter for en dataspeed på opp til 432 kbps.

Får se om vi får til en leieavtale... :fishing:

Hvis dette systemet kun skal brukes denne ene gangen kan du likevel vurdere ett mobilt system (landbassert), forutsetningene er at du har en båt som ikke beveger seg alt for mye og at båten holder stabil kurs. Du skal jo ikke vere online 24/7 etter hva jeg forstår men sende noen daglige mailer.

Prisen for stabiliserte antenner er alltid høy, men siden du skal til statene kan du gjøre ett søk på ebay:

Eksempel 1

Litt forskjellig

Har du amatørradio lisens kan du installere og bruke kortbølgeradio med Pactor modem.

Da kan du sende og motta email gratis. Mailen kan inneholde vedlegg, men bør begrenses til max 100 Kb.

Setter du opp en blogg som kan oppdateres med tekst og bilder mottatt på e-mail, ville dette være en enkel løsning.

Permo Electronics i Fredrikstad har det som skal til, radio, antennetuner og Pactor modem.

Pris rundt 25.000 NOK, eller i kjøpt i USA nesten halve prisen.

Se også beskrivelse om kortbøgeradio i seilbåt her.

Nei ingen inmarsat løsninger er global, men her kjenner vi reiseruten og utstyret skal vel kun brukes denne ene turen. Sånn sett kan gjerne tellerskrittene være dyrere enn normalt...