GeirT Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Ja, det er stasjoner i WinLink systemet man kopler seg opp mot og de er spredd ut over hele jorden, med spesiell tetthet innenfor de mest trafikkerte områdene. F.eks. finnes det flere stasjoner i Karribien, USA's østkyst, på Azorene, på Karnariøyene og i Europa. Se WinLink.org for mer info. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Men vil de fungere over atlanteren?! Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 6.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Leieavtale var ikke aktuelt. Pris nedsatt til kr. 58k... Det var det hele Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
GeirT Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Men vil de fungere over atlanteren?! Om spm. var til meg ang. WinLink, så er svaret ja. Det finnes stasjoner på begge sider av atlanteren, i Karribien, på Azorene, Kanari-øyene og i Europa og rekkevidden for disse ovelapper hverandre mange ganger. Så definitivt - WinLink funker i Atlanteren også. Foruten WinLink via SSB kan radioen også brukes på telefoni til seiler-nett på kortbølge. Her har man forbindelse med andre som seiler samme strekk og med landsstasjoner - bl.a. (Herb) i Canada, som gir en aldeles utmerket service med vær og andre tips. Å snakke om satellittsamband kontra SSB blir som å sammenligne mobiltelefon og VHF, der satellittelefonen = mobiltelefonen og SSB = VHF'en. Det er utvilsomt at VHF'en har sitt fortrinn i maritim kommunikasjon, det samme gjelder SSB radioen. At seilere ikke installerer slikt utstyr må tilskrives at de rett og slett ikke vet at det finnes og hvilke fordeler det har. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Mulligan Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Å snakke om satellittsamband kontra SSB blir som å sammenligne mobiltelefon og VHF, der satellittelefonen = mobiltelefonen og SSB = VHF'en. Det er sant at amatørradio er en fin hobby, men bland det ikke sammen med marin kommunikasjon og moderne satelitteknologi. Min Mini-C lar de jeg gir tilgang se hvor jeg er til enhver tid. Skulle det bli trøbbel, vil et trykk på "Distress" knappen sette igang HRS. Og de vil også vite nøyaktig hvor jeg er uten å lese av og lese opp posisjon etter å ha startet sender og tunet antenne. Vil noen sende meg en mail, kommer den inn på laptopen uten at jeg kobler meg opp mot noe nettverk. Vil noen snakke med meg, så ringer de mobilnummeret mitt. Er jeg utenfor mobildekning, hopper telefonen over på satelitt. Og det er nå nede i $ 0.39 i minuttet. Hva den telefonen gjør, kan leses her. Jeg har vært med på den runden med radio. Sittet i timesvis foran stasjonen og ventet på ledig kanal på Rogaland. Eller tømt kannevis med kaffe med fingeren på Requestknappen på SITOR boksen mens jeg ventet på at det skulle bli ledig. Aldri mer. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Skulle det bli trøbbel, vil et trykk på "Distress" knappen sette igang HRS. Og de vil også vite nøyaktig hvor jeg er uten å lese av og lese opp posisjon etter å ha startet sender og tunet antenne.Jeg har vært med på den runden med radio. Sittet i timesvis foran stasjonen og ventet på ledig kanal på Rogaland. Eller tømt kannevis med kaffe med fingeren på Requestknappen på SITOR boksen mens jeg ventet på at det skulle bli ledig. Aldri mer. WinLink kan ikke sammenlignes med det gamel SITOR systemet som Rogaland brukte. Det er både raskere og mer tilgjengelig. Jeg har brukt begge i årevis både i utenriksfart og fra nordsjøen. Det vi snakker om her er kostnader mot nytte, og her er det SSB/Winlink utstyret man får mest uttelling for. Til å varlse HRS eller andre kan man bruke en EPIRB med innbygget GPS. Gjør samme nytten og er mye billigere. Så får man heller ta et valg - om man vil ha en dyr satellit utrustning for å ha telefonlinje ombord 24/7. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Mulligan Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Tja, jeg synes ikke 7700.- er spesiellt dyr for kombinert mobil/satcom/GPS. Du kan ikke sammenligne EPIRB med Mini-C. EPIRB er et nødsystem. Mini-C er mye mer. Tracker, kommunikasjon og eventvarsling. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Tja, jeg synes ikke 7700.- er spesiellt dyr for kombinert mobil/satcom/GPS. Du kan ikke sammenligne EPIRB med Mini-C. EPIRB er et nødsystem. Mini-C er mye mer. Tracker, kommunikasjon og eventvarsling. Såpass billig ja !? Da er det er billigere enn å utruste med SSB/Winlink. Med alt utstyr, jording og antenne koster dette rundt 20 tusen. I tillegg koster en EPIRB med GPS 6-7000. Det er hva det koster i bruk som gir sluttsummen. Har du en god SSB mottaker i tillegg vil du i det minste kunne plukke opp en del gratis informasjon - og på den måten kunne begrense bruken av satellitt. Ellers ligger posisjonsprapportering i WinLink systemet også. Hver båt ligger ikke online - men sender automatisk posisjon hver gang den oppretter forbidelse til en av landstasjonene. Og trackingen finner du på WEB. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Mulligan Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 God og god. Jeg vet ikke om min Yaesu FRG-100 holder i det gode seelskap. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Ellers ligger posisjonsprapportering i WinLink systemet også. Hver båt ligger ikke online - men sender automatisk posisjonhver gang den oppretter forbidelse til en av landstasjonene. Og trackingen finner du på WEB. Geir en kompis til mig er ute o langsejler tast in " sm6yxb " i linken til GeirT under kartet...dom har kommit en liden bit bortom Skagen.... (eller finn callsignen i rullegardinmenyn) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.