Jump to content

Batteriproblemer på "ny" båt

terron

Recommended Posts

Kjøpte båten ny sommeren 2006. Har spesielt de siste måneder vært litt "periodisk plaget med strømproblemer" - dvs. spesielt Wallasen har kranglet ved oppstart. Problemene er totalt fraværende når tilkopling til landstrøm, alternativt når motoren går. Har derfor brukt både tid og "bekymringer" både hos Wallas og båtforhander uten at noen har klart å "komme til bunns i problemet". Etter en del målinger/tester har jeg funnet ut at hvilespenningen på batteriet faller litt når det står et par dager. Plukket derfor batteriet ut av båten i dag (sitter meget krøkket til) og til min forskrekkelse ser jeg at batteriet er fra 1999 (papirmerke + stempel på minuspol). Skal selvfølgelig ta med meg batteriet til forhanlder i morgen tidlig - lurer på hva dere ville forlangt i tilegg til nytt batteri (f.eks ertatning for tidsbruk mm). lurer på om det også ville vært interessant å høre hva produsenten (på vestlandet) har for slags kommentar til dette.

Er dette tradisjonelle blybatterier som fylles med syre ved levering spiller dato ingen rolle.

Tørre batterier kan vel ha en lagringstid på 10 år, men jeg trodde man da slo inn leveringsdatoen på polene den dagen de ble syrefylt. Det kan være en glipp at datoen er stemplet feil av en sommervikar.

Her har vel båtkjøperen uansett en god sak og burde vel få nye batterier.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...