Jump to content

Verdi av ubrukt 9,9 hk Tohatsu?


Batilla

Recommended Posts

Vi kjøpte for stor påhengs til en båt vi hadde tidligere. Planen var å kjøpe ny båt, men det ble med tanken, og tida gikk. Motoren er nå 11 år gammel. Den er bare så vidt dyppa i vann, har bare kjørt opp en bensintank med den. Vi har nå en kjøper til den, men aner ikke hva vi skal ta for den. Den kostet 11.900,- ny, noen som har peiling på realistisk pris?

 

Batilla

Link to post
Share on other sites

det er altså en 9,9 hk totakter som egentlig er 15 hk hvis man tukler litt med den, og ikke en 9,8 hk ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte for stor påhengs til en båt vi hadde tidligere. Planen var å kjøpe ny båt, men det ble med tanken, og tida gikk. Motoren er nå 11 år gammel. Den er bare så vidt dyppa i vann, har bare kjørt opp en bensintank med den. Vi har nå en kjøper til den, men aner ikke hva vi skal ta for den. Den kostet 11.900,- ny, noen som har peiling på realistisk pris?

 

Batilla

 

Håper Dere har konservert denne motoren på rette måten etter 11 års stillstand?. Dersom dette er utført etter brukermanualen og at motoren starter og går normalt, kan jeg tenke meg en ca: pris på 6-7 tusen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Håper Dere har konservert denne motoren på rette måten etter 11 års stillstand?. Dersom dette er utført etter brukermanualen og at motoren starter og går normalt, kan jeg tenke meg en ca: pris på 6-7 tusen. :yesnod:

 

Ja, konserveringa tok båtbutikken seg av. Er det noe en må gjøre før en tar den i bruk igjen?

 

Batilla

Link to post
Share on other sites

kansje du kunne sende meg bilder på e post eller im ? aggrunnsvoll@hotmail.com. :-) jeg aner ikke hvordan deksler osv ser ut på en sen 90 talls tohatsu, og jeg trenger en motor i sommer, som jeg slipper å dra meg ihjel på hver gang den skal brukes.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hva fikk du da, Båtdilla?

 

Er på jakt etter tilsvarende motor og "nesten ikke kjørt" er jo alltid interessant. Problemet er likevel 2. håndsverdien for kjøperen. Vansklig å overbevise neste eier om at forrige eier "så vidt hadde dyppet den i vann". Jeg ville ikke gitt mer en 5-6 tusen for en slik motor. Ikke fordi den ikke var verdt mer, men fordi jeg ikke ville fått igjen pengene om jeg skulle selge neste år.

Link to post
Share on other sites

Hva fikk du da, Båtdilla?

 

Er på jakt etter tilsvarende motor og "nesten ikke kjørt" er jo alltid interessant. Problemet er likevel 2. håndsverdien for kjøperen. Vansklig å overbevise neste eier om at forrige eier "så vidt hadde dyppet den i vann". Jeg ville ikke gitt mer en 5-6 tusen for en slik motor. Ikke fordi den ikke var verdt mer, men fordi jeg ikke ville fått igjen pengene om jeg skulle selge neste år.

 

Vel, det ble ikke noe problem å overbevise første kjøper om sannhetsgehalten. Det ble til at min søster kjøpte den. Men jeg ser poenget ditt.

Summen ble egentlig noe kontanter + noe arbeid jeg skal gjøre for henne, så både kjøper og selger tjener på det. Kan ikke helt tallfeste det. :smiley:

 

Nicket er et jeg forresten ikke Båtdilla, det var først etterpå jeg så likheten med Batilla. Tenkte ikke på båt i det hele tatt!

 

Batilla

 

Må redigere litt her, det skulle selvfølgelig være: Hun skal gjøre noe arbeid for meg, som delbetaling.

Redigert av Batilla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er på jakt etter tilsvarende motor og "nesten ikke kjørt" er jo alltid interessant.
Det er nok ikke det :rolleyes:

Problemet til påhengere er ofte at de står for lenge i slengen.

Og hvis de ikke blir behandlet før de blir satt bort da, er det ikke sikkert den er mye å ta vare på.

 

 

Må redigere litt her, det skulle selvfølgelig være: Hun skal gjøre noe arbeid for meg, som delbetaling.
:lol: Jeg satt og grublet litt på den :smiley:

Jeg kom til konklusjonen at du fikk mer penger enn du skulle ha jeg...

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke det :rolleyes:

Problemet til påhengere er ofte at de står for lenge i slengen.

Og hvis de ikke blir behandlet før de blir satt bort da, er det ikke sikkert den er mye å ta vare på.

 

 

:lol: Jeg satt og grublet litt på den :smiley:

Jeg kom til konklusjonen at du fikk mer penger enn du skulle ha jeg...

Ja jeg reagerer også på dette, er mange som skriver i annonse på finn: "ikke brukt siste 10år!!" og mener dette er kjempepositivt.... Det er klart, det KAN være det, hvis de har startet den opp minst en gang i året, kjørt den varm, og konservert den igjen. Har de kun gjort dette en gang (når den ble satt vekk) er motoren nesten bare og hive, simringer går, impeller går, alt av gummi egentlig (pakninger, bensinpume osv) har mye bedre av og bli litt brukt enn ikke i det hele tatt......

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke det :rolleyes:

Problemet til påhengere er ofte at de står for lenge i slengen.

Og hvis de ikke blir behandlet før de blir satt bort da, er det ikke sikkert den er mye å ta vare på.

Bare for å nyansere litt: det er forskjell på "lite kjørt" og "stått mye". En påhengerkan ha vært brukt jevnt og trutt, men ikke nødvendigvis fått så mange timer. Og jeg vil heller ha en sånn, en en som er rav-kjørt av dag ut og dag inn. Ellers enig.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...