arkmarin Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Hva er forskjellen? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
JRK Svart 19.September.2008 Del på Facebook Svart 19.September.2008 Hei, Ser at noen har dratt frem Voith Schneider "propellere" tidligere i tråden her. En effekt, er at man kan styre kreftene i hvilken som helst retning. Dette gir muligheter for å begrense rulle bevegelsene i båten. Du kan fritt velge å bruke 50 % av kreftene på fremdrift og 50% på å motvirke rull. Det hadde vært noe for snekkefolket. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.September.2008 Del på Facebook Svart 19.September.2008 En propell er i all enkelthet roterende vinger, hvis man begynner med å forstå en vinge, denne får sitt løft av utformingen og fart. Den har en større bøyning på oversiden enn undersiden (som et seil). Når man så får fart på dette så har luften lengere vei å gå på oversiden, og vil øke hastigheten for å treffe likt på baksiden med den luft som går under. (Bernoullis lov, kanskje skrevet feil) som sier at summen av statisk og dynamisk trykk er konstant. Hvorfor er det så viktig for luftmolekyl A (som tar veien på oversiden av vingen) å havne nøyaktig ved siden av luftmolekyl B(som tok veien på undersiden) på samme sted bak vingen..? Dette er vel den missforståtte varianten man ser i en del lærebøker, hvor en klasse med elever skal passere en fonténe formet som en flyvinge, og hvor de som velger oversiden må springe for å møte igjen samme klassekammarat etter at man har passert. Undertrykket skapes vel av at angrepsvinkelen setter luftmolekylene på oversiden i en akselerasjon nedover, som skaper en motkraft som gir vingen løft. Hvordan vil du forklare at bl.a. jagerfly som har en symetrisk vingeprofil kan fly. Her vil luftmolekylene dine gå nøyaktig like langt på begge sider av vingen. Mine luftmolekyler derimot vil skape løft ved at den symetriske vingeprofilen ikke vil ligge 100% i plan, men vil ha en liten angrepsvinkel som starter akselerasjon nedover. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Ingar Svart 19.September.2008 Del på Facebook Svart 19.September.2008 Hvordan vil du forklare at bl.a. jagerfly som har en symmetrisk vingeprofil kan fly.Det er ikke vanskelig å forklare. Så lenge den har en angrepsvinkel blir det en usymmetrisk profil.Som kjølen på en seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 19.September.2008 Del på Facebook Svart 19.September.2008 Hvordan vil du forklare at bl.a. jagerfly som har en symetrisk vingeprofil kan fly. Myyyyyyye motorkraft :-) Bavaria32sport jagerfly fantast, F-16 er tøffest Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Honduras Svart 19.September.2008 Del på Facebook Svart 19.September.2008 (redigert) Hei Ingar At en symetrisk vingeprofil flyr er ikke vanskelig å forklare i forhold til det jeg skrev i min forklaring, spørsmålet mitt var stillet til "Kristian" som mener at en flyvinge flyr fordi den har en form hvor luftmolekylene må "springe" fortere på oversiden fordi de må flytte seg over en lengre avstand enn de på undersiden. Og det er feil forklaring mener jeg ------ Bavaria.. F16 tøffest... Sikkert ett bra fly, men jeg har tilgode å se dem gjøre Cobra-manøvre som f.eks disse gutta i SU-37: Når det gjelder å SE tøff ut er det vel ikke mange som slår SU-47 Berkut Jeg holder meg langt unna politiske debatter, men russerne har laget noen rå fly når det gjelder manøvrering ME-262 er vel også sjef når det gjelder å se tøff ut. Redigert 19.September.2008 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Ingar Svart 19.September.2008 Del på Facebook Svart 19.September.2008 Jo, men det fremgår vel tydelig av tegningen at en vinklet symmetrisk profil blir asymmetrisk ift til vannstrømmen. Det er lengre vei på oversiden enn på undersiden. Det er derfor et profilert ror har mye større virkningsgrad en en flat metallplate. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.September.2008 Del på Facebook Svart 19.September.2008 (redigert) Ingar Forutsetter ikke du at kjølen står stille, og at luftmolekylene beveger seg langs profilen for å møtes igjen på ett eller annet tenkt punkt lenger bak. I realiteten står vel luften nogenlunde stille, og vingen beveger seg. Bak framkanten på vingen vil luftmolekylene bli satt i en kraftig akselerasjon nedover. Denne kraften skaper ett mottrykk som gir løft. jo skarpere vinkel, jo kraftigere løft. Hvis du på din tegning tenker to luftmolekyler som treffer AKKURAT på toppen av profilen fremme (ikke de blå strekene, som treffer på "undersiden" og hvor den øvre må gå en omvei for å komme rundt toppen) og vandrer bakover på hver sin side, vil de ha vandret AKKURAT like langt. Så det kan ikke være veien de skal gå som skaper løft. Det må være noe annet. Og det er akselerasjonen det øvre molekylet får nedover bak framkanten som skaper løftet. For å ikke glemme undersiden, på en vanlig vinge står undertrykket skapt av akselerasjonen for ca 2/3 av løftet, mens overtrykket på undersiden står for den siste 1/3. Redigert 19.September.2008 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Ingar Svart 19.September.2008 Del på Facebook Svart 19.September.2008 Poenget er at det ikke treffer akkurat midt på profilen, kjølen på en seilbåt og vingen på et jagerfly vil alltid ha en vinkel ift vann/luftstrømmen, ellers genererer den ikke noe løft. Båten vil bare drive sidelengs, omtrent som om den ikke hadde noen kjøl. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 19.September.2008 Del på Facebook Svart 19.September.2008 F-16 har en motor med ca 15-16 tonn skyvetrykk, så det holder å peke den litt nedover, så lager vingene nok av løft :-) Skal liksom ikke store vinkelen til med litt fart... Og den farten kommer fort. Bavaria32Sport Som har sittet oppe i en slik, dog på bakken dengang jeg var på Rygge.. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.