Jump to content

Skal propellen skyve eller dra???


skippy

Recommended Posts

En propell er i all enkelthet roterende vinger, hvis man begynner med å forstå en vinge, denne får sitt løft av utformingen og fart. Den har en større bøyning på oversiden enn undersiden (som et seil). Når man så får fart på dette så har luften lengere vei å gå på oversiden, og vil øke hastigheten for å treffe likt på baksiden med den luft som går under. (Bernoullis lov, kanskje skrevet feil) som sier at summen av statisk og dynamisk trykk er konstant.

 

Hvorfor er det så viktig for luftmolekyl A (som tar veien på oversiden av vingen) å havne nøyaktig ved siden av luftmolekyl B(som tok veien på undersiden) på samme sted bak vingen..?

Dette er vel den missforståtte varianten man ser i en del lærebøker, hvor en klasse med elever skal passere en fonténe formet som en flyvinge, og hvor de som velger oversiden må springe for å møte igjen samme klassekammarat etter at man har passert.

 

Undertrykket skapes vel av at angrepsvinkelen setter luftmolekylene på oversiden i en akselerasjon nedover, som skaper en motkraft som gir vingen løft. Hvordan vil du forklare at bl.a. jagerfly som har en symetrisk vingeprofil kan fly. Her vil luftmolekylene dine gå nøyaktig like langt på begge sider av vingen.

Mine luftmolekyler derimot vil skape løft ved at den symetriske vingeprofilen ikke vil ligge 100% i plan, men vil ha en liten angrepsvinkel som starter akselerasjon nedover.

Link to post

Hei Ingar

At en symetrisk vingeprofil flyr er ikke vanskelig å forklare i forhold til det jeg skrev i min forklaring, spørsmålet mitt var stillet til "Kristian" som mener at en flyvinge flyr fordi den har en form hvor luftmolekylene må "springe" fortere på oversiden fordi de må flytte seg over en lengre avstand enn de på undersiden. Og det er feil forklaring mener jeg :smash:

 

------

Bavaria.. F16 tøffest... :nonod: Sikkert ett bra fly, men jeg har tilgode å se dem gjøre Cobra-manøvre som f.eks disse gutta i SU-37:

 

 

Når det gjelder å SE tøff ut er det vel ikke mange som slår SU-47 Berkut

 

Jeg holder meg langt unna politiske debatter, men russerne har laget noen rå fly når det gjelder manøvrering

ME-262 er vel også sjef når det gjelder å se tøff ut.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Ingar

Forutsetter ikke du at kjølen står stille, og at luftmolekylene beveger seg langs profilen for å møtes igjen på ett eller annet tenkt punkt lenger bak. I realiteten står vel luften nogenlunde stille, og vingen beveger seg. Bak framkanten på vingen vil luftmolekylene bli satt i en kraftig akselerasjon nedover. Denne kraften skaper ett mottrykk som gir løft. jo skarpere vinkel, jo kraftigere løft.

 

Hvis du på din tegning tenker to luftmolekyler som treffer AKKURAT på toppen av profilen fremme (ikke de blå strekene, som treffer på "undersiden" og hvor den øvre må gå en omvei for å komme rundt toppen) og vandrer bakover på hver sin side, vil de ha vandret AKKURAT like langt. Så det kan ikke være veien de skal gå som skaper løft. Det må være noe annet. Og det er akselerasjonen det øvre molekylet får nedover bak framkanten som skaper løftet.

 

For å ikke glemme undersiden, på en vanlig vinge står undertrykket skapt av akselerasjonen for ca 2/3 av løftet, mens overtrykket på undersiden står for den siste 1/3.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

F-16 har en motor med ca 15-16 tonn skyvetrykk, så det holder å peke den litt nedover, så lager vingene nok av løft :-) Skal liksom ikke store vinkelen til med litt fart... Og den farten kommer fort.

 

Bavaria32Sport

Som har sittet oppe i en slik, dog på bakken dengang jeg var på Rygge..

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...