Lars Høvik Startet 20.April.2008 Link til dette innlegget Startet 20.April.2008 Jeg er helt grønn, dvs. har nå hatt min første helg på fjorden med min båt, og lurer litt på de "sokkene" man trer om bommen. Jeg regner med at det er for å beskytte mot vær, eller kanskje sol. Er dette viktig/dyrt? Hvilket stoff burde jeg velge om jeg skal få sydd det selv, og er det andre ting jeg må tenke på? Jeg ser jo at alle har det, så det er jo klart det er til en slags nytte. Takker for svar, og beklager om det er for dumt å spørre om. Lars Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Bomtrekk beskytter mot sollys osv. Dette finner du hos seilmakere som Granseil osv , hvilken båt er det du har da ? Jeg har et blått bomtrekk som har stått på min Dufour 34 og det kan du får 60% under ny pris , det har stått på i 3 sesonger evnt har nok seilmakerne også noen brukte trekk å selge billig Sitér dette innlegget Link to post
Lars Høvik Svart 21.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Bomtrekk er ordet ja. Jeg var usikker på det og. Jeg har en RJ 85, men er litt usikker på hvor lang bommen er. Trur du det går? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Du det aner jeg faktisk ikke om går men det er jo bare å klippe av trekket på lengden og sy en pen brett. Slike bomtrekk er ihvertfall svindyre å kjøpe nytt men ta en telefon til granseil og hør , kanskje de har noe liggende Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Seil og beskyttelse Nå lages seil i mange forskjellige materialer. Vet ikke hva slags seil du har, men for mange av dagens litt high tech seil er det sollyset som sliter mest. Derfor er det viktig at du beskytter seilet mot lys når det ikke er i bruk. Mange rulleseil (forseil) har ofte sydd på en UV beskyttelse som da beskytter seilet når det er rullet inn. Men det kan være en ide også her å trekke en "strømpe" utenpå dersom båten ikke skal brukes på en stund. Vann er normalt ikke noe problem, men seilet bør brukes av og til slik at fuktighet ikke blir liggende over lang tid. Unngå også at seilene blafrer mye, i et svenskt båt program jeg så for noen år siden påstod de at 15. min med blaffrende seil (i mye vind) gav like mye slitasje som en sesongs bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Siden jeg aldri har hørt om båttypen RJ85 så søkte jeg litt og fant at det har vært etterspurt informasjon om båttypen her før; https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...232&hl=rj85 og fant også at det er en klubb for båttypen i Sverige og der kan du sikkert komme i kontakt med mange andre om råd og tips om båttypen: http://www.rj85.nu/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Barsk IV Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Her er en side med alle mål for båten din: http://www.udkik.dk/ Gå inn i; "Yacht Database" og søk opp type båt der. E målet ditt var 3,10 meter, dvs. såkalt underlik (undersiden) på storseilet ditt. Selve bommen er ofte 10-20 cm. lenger. Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.