Jump to content

Beskytte seil

Lars Høvik

Recommended Posts

Jeg er helt grønn, dvs. har nå hatt min første helg på fjorden med min båt, og lurer litt på de "sokkene" man trer om bommen. Jeg regner med at det er for å beskytte mot vær, eller kanskje sol. Er dette viktig/dyrt? Hvilket stoff burde jeg velge om jeg skal få sydd det selv, og er det andre ting jeg må tenke på? Jeg ser jo at alle har det, så det er jo klart det er til en slags nytte.

Takker for svar, og beklager om det er for dumt å spørre om.

Lars

Seil og beskyttelse

Nå lages seil i mange forskjellige materialer. Vet ikke hva slags seil du har, men for mange av dagens litt high tech seil er det sollyset som sliter mest. Derfor er det viktig at du beskytter seilet mot lys når det ikke er i bruk. Mange rulleseil (forseil) har ofte sydd på en UV beskyttelse som da beskytter seilet når det er rullet inn. Men det kan være en ide også her å trekke en "strømpe" utenpå dersom båten ikke skal brukes på en stund.

Vann er normalt ikke noe problem, men seilet bør brukes av og til slik at fuktighet ikke blir liggende over lang tid.

Unngå også at seilene blafrer mye, i et svenskt båt program jeg så for noen år siden påstod de at 15. min med blaffrende seil (i mye vind) gav like mye slitasje som en sesongs bruk.

Siden jeg aldri har hørt om båttypen RJ85 så søkte jeg litt og fant at det har vært etterspurt informasjon om båttypen her før; https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...232&hl=rj85

og fant også at det er en klubb for båttypen i Sverige og der kan du sikkert komme i kontakt med mange andre om råd og tips om båttypen:

http://www.rj85.nu/

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...