Batilla Startet 21.April.2008 Link til dette innlegget Startet 21.April.2008 (redigert) Spørsmål om fresing av listverk til båt kom opp i en tråd med ett annet emne. Svarer derfor i en ny tråd, kanskje andre kan ha glede av det også. Jeg freste ut bl.a. 6 lister til deleveggen i båten, se bilder under: Jeg begynte først med papirmønster for å finne ut sånn røslig av profilen. Klippa det ut og overførte det til kartong. Kartongen justerte jeg til den passa. Overførte kartongmønsteret til ei 4 mm tykk finerplate og sagde den ut med båndsaga. Pussa kantene jevne (det er lettere å pusse kanten på ei tynn plate), etterjusterte og markerte skruehullene. Skruehullene boret jeg i søyleboremaskin, de måtte være vinkelrett i forhold til plata. La den 4 mm tynne plata på ei 12 mm, boret gjennom begge og skrudde de til hverandre. Sagde ut 12 mm plata med litt klaring til den tynne. Freste så ut 12 mm plata med den tynne som mal. 12 mm plata ble nå min nye mal. Kontrollerte passformen igjen. Laget en ny 12 mm mal av den andre malen, følte det var best med mal både under og over slik at eikelista fikk støtte på begge sider. Profilen gjør at det lett går fliser av arbeidsstykker, måtte i tillegg legge malen diagonalt på ei 98 mm bred eikestykke for å få plass, det minsker ikke akkurat risikoen. Boret så gjennom alle tre stykkene og skrudde de sammen med eikelista i mellom (derfor må hullene bores vinkelrett). Sagde ut eikelista med litt overmål og freste denne ut. Fresearbeidet gjorde jeg i fresebord, med en notfres (rett fres) med styrehjul på bunnen, en med styrehjul på toppen kan også brukes. Skifta til fresestål med rundingsprofil og freste avrunding på lista. Det ble mye arbeidet og mange byggemøter (les: kaffe og røyk) for så få lister, men syns det var verdt jobben. Veggplata var uten list før, og svært dårlig tilpassa skuteveggen. Tror ikke slikt fresearbeid kan gjøres uten fresebord. Har ikke drevet med fresearbeid så lenge, andre bruker kanskje andre metoder. Batilla PS. Noen ganger skal det ferdige arbeidsstykket være uten skruehull, da bruker jeg tynn dobbeltsidig tape. Redigert 21.April.2008 av Batilla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Rett og slett imponerende! :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
JonnyBoy Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 (redigert) Virkelig et stykke arbeid det står repekt av, Batilla. Vi bøyer oss i (pusse)støvet! Two thumbs up Redigert 22.April.2008 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Arvid_A Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Smart gjort og godt beskrevet! - og resultatet ble jo flott! Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Dette ser veldig bra ut! Hadde vært gøy å få til noe sånt. jeg er virkelig imponert! Sitér dette innlegget Link to post
Batilla Svart 24.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 Takker for hyggelige tilbakemeldinger. Sant å si er jeg litt småkry av meg selv, tenk at gamle kjerringer som meg kan få det til! Det har forresten sine fordeler å være kvinnelig snekker, ingen klager når jeg tørker materialer i stua. På den andre side, så er det ingen som rydder og gjør reint etter meg heller... Batilla Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.