Jump to content

Hvorfor så høy oljeninå i 280 drev?

Utterndti

Recommended Posts

Siste innspurt når det gjelder ferdigstilling av vårpussen på drevet :smiley: , men da jeg kommer til sjekk av olje på drevet ser jeg tl min store overraskelse at oljenivået er dobbelt så høy i fht max nivå på pinnen :confused: . Noen som har en forklaring på hvorfor dette er gjort, eller er det ren uvitenhet fra forrige eier ??

Kan opplyse at jeg har hatt båten 2 sesonger uten noen problemer, oljen var dessuten helt fin.

Har tenkt å bare tappe olje til nivået viser litt under max på peilepinne, men tenkte jeg ville høre om det var en grunn for at nivået var så høyt.

Mvh Eirik

Når skiftet du sist olje på drevet? Husk at den skal skiftes etter 200t eller minimum 1 gang i året.

Om det er en liten lekarsje på drevet vil oljenivået stige litt ettervert som det trenger inn vann. Om du tapper av vil du ofte se ar den oljen somm kommer først er lit grå om det er kommet inn vann.

Har ikke skiftet olje på drevet de 2 årene jeg har hatt den, men som sagt så oljen jag tappet for å sjekke (ca 1-2 dl) helt ny ut. Ingen misfarging i det hele tatt. Tror forrige eier byttet det året jeg overtok båten.

Fikk tilbakemelding av Volvo Penta (lokalt) at så lenge olja ikke er misfarget er det ingen grunn til å bytte den....

Mvh Eirik

Olja varer lenge, problemet er om du får vann i olja, så bør det så absolutt ut før frosten setter til (ellers kan det bli dyrt). Derfor er det en god regel å altid tappe olje på høsten. Ny olje og et par o-ringer koster ikke mange kronene og er verdt det.

Husk at oljen skal peiles mens pinnen IKKE er skrudd ned.

Riktig oljenivå i 280 drev er VIKTIG! For mye olje kan resultere i "sprengte" simringer med vanninntregning som resultat. Når drevet har riktig oljenivå, brukes resten av luften i oljekammeret til trykkopptak når oljen blir varm. Med for mye olje ekspanderer simringene istedet...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

• 11 months later...

Hei. Har samme problem som trådstarter. Peilepinnen viser for høyt nivå. Har tappet ut all olje, som forøvrig ser fin ut. Fyllet på 2,65 liter. Viser forsatt at det er alt formye, tips?

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.