Utterndti Startet 21.April.2008 Link til dette innlegget Startet 21.April.2008 Siste innspurt når det gjelder ferdigstilling av vårpussen på drevet , men da jeg kommer til sjekk av olje på drevet ser jeg tl min store overraskelse at oljenivået er dobbelt så høy i fht max nivå på pinnen . Noen som har en forklaring på hvorfor dette er gjort, eller er det ren uvitenhet fra forrige eier ?? Kan opplyse at jeg har hatt båten 2 sesonger uten noen problemer, oljen var dessuten helt fin. Har tenkt å bare tappe olje til nivået viser litt under max på peilepinne, men tenkte jeg ville høre om det var en grunn for at nivået var så høyt. Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
Suggen (i sundet) Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Det er vel ikke så mange andre muligheter enn at forrige eier har vært litt raus med påfyllingen i og med at oljen er fin og fri for vann. Sitér dette innlegget Link to post
Utterndti Svart 21.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Kan drevet ha tatt noen skade av dette? Og er det noen grunn til å tappe alt og fylle ny olje når den er like fin ?? Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
BMP Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Når skiftet du sist olje på drevet? Husk at den skal skiftes etter 200t eller minimum 1 gang i året. Om det er en liten lekarsje på drevet vil oljenivået stige litt ettervert som det trenger inn vann. Om du tapper av vil du ofte se ar den oljen somm kommer først er lit grå om det er kommet inn vann. Sitér dette innlegget Link to post
Utterndti Svart 21.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Har ikke skiftet olje på drevet de 2 årene jeg har hatt den, men som sagt så oljen jag tappet for å sjekke (ca 1-2 dl) helt ny ut. Ingen misfarging i det hele tatt. Tror forrige eier byttet det året jeg overtok båten. Fikk tilbakemelding av Volvo Penta (lokalt) at så lenge olja ikke er misfarget er det ingen grunn til å bytte den.... Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
Larspo Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Olja varer lenge, problemet er om du får vann i olja, så bør det så absolutt ut før frosten setter til (ellers kan det bli dyrt). Derfor er det en god regel å altid tappe olje på høsten. Ny olje og et par o-ringer koster ikke mange kronene og er verdt det. Husk at oljen skal peiles mens pinnen IKKE er skrudd ned. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Riktig oljenivå i 280 drev er VIKTIG! For mye olje kan resultere i "sprengte" simringer med vanninntregning som resultat. Når drevet har riktig oljenivå, brukes resten av luften i oljekammeret til trykkopptak når oljen blir varm. Med for mye olje ekspanderer simringene istedet... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
onkel_ove Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Hei. Har samme problem som trådstarter. Peilepinnen viser for høyt nivå. Har tappet ut all olje, som forøvrig ser fin ut. Fyllet på 2,65 liter. Viser forsatt at det er alt formye, tips? Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.