Jump to content

Hvorfor så høy oljeninå i 280 drev?


Utterndti

Recommended Posts

Siste innspurt når det gjelder ferdigstilling av vårpussen på drevet :smiley: , men da jeg kommer til sjekk av olje på drevet ser jeg tl min store overraskelse at oljenivået er dobbelt så høy i fht max nivå på pinnen :confused: . Noen som har en forklaring på hvorfor dette er gjort, eller er det ren uvitenhet fra forrige eier ??

Kan opplyse at jeg har hatt båten 2 sesonger uten noen problemer, oljen var dessuten helt fin.

Har tenkt å bare tappe olje til nivået viser litt under max på peilepinne, men tenkte jeg ville høre om det var en grunn for at nivået var så høyt.

Mvh Eirik

Link to post

Har ikke skiftet olje på drevet de 2 årene jeg har hatt den, men som sagt så oljen jag tappet for å sjekke (ca 1-2 dl) helt ny ut. Ingen misfarging i det hele tatt. Tror forrige eier byttet det året jeg overtok båten.

Fikk tilbakemelding av Volvo Penta (lokalt) at så lenge olja ikke er misfarget er det ingen grunn til å bytte den....

Mvh Eirik

Link to post

Riktig oljenivå i 280 drev er VIKTIG! For mye olje kan resultere i "sprengte" simringer med vanninntregning som resultat. Når drevet har riktig oljenivå, brukes resten av luften i oljekammeret til trykkopptak når oljen blir varm. Med for mye olje ekspanderer simringene istedet...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...