andersm Startet 21.April.2008 Link til dette innlegget Startet 21.April.2008 Labbet i vårvåt snø ut til båten i dag og så over tingenes tilstand før vårpussen starter. Mens jeg sjekket opp og ned på motoren kom jeg til å tenke på to ting. 1. Hvor heldig dere er som bor i strøk av landet med mindre snø og noe som heter vår 2. På den båten vi hadde når jeg var barn stod det en 8 hk. Yamaha. En gang vi var ute kjørte vi inn i en skikkelig tangvase og en sikringssplint gikk på akslingen til propellen. Det lå heldig/tilfeldig-vis en slik under lokket til motoren så turen gikk fint videre den. På min Evinrude finner jeg ingen slik splint på propellen, ei heller ekstra under lokket. Er det ikke slik splint her? Er det andre mekanismer som slår inn dersom propellen kjører seg fast i f.eks. tang? - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 En slik splint husker jeg også fra en suzuki 25 hk bestefaren min hadde på begynnelsen av 80 tallet. Vet ikke om det kan være noen begrensing på motorstørrelsen med en slik sikring. Min gamle 70 hk johnson har ikke noe slikt, har en 92 mercury 25 hk også, har ikke sett noe slikt der heller. Hub'en til propellen er av gummi, det er vel slik at i teorien skal denne kunne ryke om propellen setter seg fast. Er det noen andre med mere kunnskap ang dette? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 På min Evinrude finner jeg ingen slik splint på propellen, ei heller ekstra under lokket. Er det ikke slik splint her? Er det andre mekanismer som slår inn dersom propellen kjører seg fast i f.eks. tang? Har hatt mange Evinrude/Johnson motorer på 9,9 til 25hk opp gjennom årene, den siste var vel en 9,9hk fra rundt 1995 og disse hadde alle en splint, eller bryterpinne som jeg mener vi også kalte det. For å komme til denne så må du ta av propellen. Tror det satt en reservrepinne på den siste motoren vi hadde, men ikke på noen av de mange eldre modellene vi har hatt. Har du hatt propellen av og sett? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
mewa 2 Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 på nyere propeller ligger det et gummiboss mellom propell og aksling tåler noe mer enn splint men begynner det å spinne må du kjøpe ny propell mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 12.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 hadde propellen av i går og det er et slikt gummiboss som tydeligvis erstatter denne brytepinnen jeg husker fra vår gamle Yamaha. Ellers så det ut til at propellen også hadde en slags dempermekanisme på opphengingen, sannsynligvis for å redusere belastning ved giring. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Har hatt mange Evinrude/Johnson motorer på 9,9 til 25hk opp gjennom årene, Hei Mouche...du som har peiling på evinrude..har kjøpt meg en liten båt til,14 fot med evinrude 20 hester 96 mod.har sett etter info i arkivet men ikke funnet noe.Vet du hvor jeg kan finne verksted håndboka eller lignende til motoren?Dette er min første påhengs.har ikke snøring på turtall,blandingsforhold etc.. God sommer Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 12.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 jeg bruker Seloc, online varianten, du finner dem her - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.